کد خبر: ۶۸۰۸۸

حکیم مهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به انجام مطالعات راهبردی برای شناسایی عوامل آلاینده‌ساز خشکی‌زاد و همچنین تشدید نظارت‌های پایشی، گفت: مطالعات انتقال آب از دریا به تالاب میانکاله در حال گذراندن مراحل نهایی خود است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، طی دو سال گذشته شاهد اتفاق تلخ مرگ پرندگان در میانکاله بودیم، پرندگانی که آوازشان از دوردست‌ها به گوش می‌رسید ولی با توجه به بیماری بوتولیسم بهشت پرندگان رنگ و بوی غم به خود گرفت.

در ارتباط با بحث بیماری بوتولیسم در تالاب میانکاله که طی دو سال گذشته موجب مرگ بیش از هزاران پرنده شده دلایل مختلفی از جمله مشکلات تنش آبی، بحث فاضلاب‌ها و سایر مطرح شده که مقرر شده بود در این زمینه راهکارهایی ازجمله بحث حق‌آبه، هدایت آب به تالاب و سایر در دستور کار قرار گیرد که در این زمینه مطالعات مختلفی در دستور کار قرار گرفت

امسال هم شاهد حضور پرندگان در تالاب میانکاله هستیم که حضور پرندگان بر زیبایی و جذابیت تالاب افزوده اما دل همه ترسیده و این روزها نگرانی از تکرار ماجرای تلفات پرندگان موضوعی است نمی‌توان از یاد برد.

«حسینعلی ابراهیمی کارنامی» مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران درباره تلفات غیرعادی پرندگان در میانکاله در گفت‌وگویی، اظهار کرد: بلافاصله پس از بروز اولین نشانه‌های این پدیده نادر در سال ۱۳۹۸، تیم‌های عملیاتی اداره کل حفاظت محیط زیست استان با تمامی توان به منطقه اعزام و نسبت به انجام اقدامات لازم در این زمینه از جمله پاک‌سازی منطقه و دفن بهداشتی لاشه‌ها مطابق شرح وظایف اعلام شده از سوی ستاد مدیریت بحران استان انجام دادند.

وی گفت: همچنین از سوی دیگر به‌صورت همزمان مطالعه بر روی علل بروز این پدیده با کمک دستگاه‌های متولی و ذیربط در ستاد استان در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران بیان کرد:  با توجه به اعلام بوتولیسم به‌عنوان دلیل اصلی وقوع این حادثه توسط دامپزشکی کل کشور، برنامه‌ریزی‌های راهبردی و عملیاتی در این زمینه صورت گرفت که از آن‌جمله می‌توان به انجام مطالعات راهبردی برای شناسایی عوامل آلاینده‌ساز خشکی‌زاد و همچنین تشدید نظارت‌های پایشی به‌منظور ایجاد سیستم‌های تصفیه فاضلاب و بررسی راهکارهای اجرایی ایجاد زمینه‌های خود پالایی تالاب اشاره کرد.

ابراهیمی ادامه داد:  در این خصوص مطالعات انتقال آب از دریا به تالاب میانکاله در حال گذراندن مراحل نهایی خود بوده و احداث کانال جهت هدایت آب به تالاب نیز در برخی قسمت‌ها اجرایی و در بخش هایی بلافاصله پس از تامین اعتبارات لازم از سوی دستگاه‌های ذیربط اجرایی خواهد شد

وی افزود: همچنین پایش منطقه نیز به‌صورت مستمر و جدی در طول سال در حال انجام بوده تا در صورت تکرار چنین واقعه‌ای اقدامات لازم در سریع‌ترین زمان ممکن صورت گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران اضافه کرد: از طرفی از سه سال گذشته در ذیل ستاد ملی احیاء تالاب‌های کشور، کارگروه ویژه احیا تالاب میانکاله آغاز به کار کرد که در طی این مدت با انجام مطالعات متعدد، در نهایت جدول اقدامات مورد نیاز جهت احیاء تالاب با برآورد مالی و تعیین دستگاههای موظف و همکار ، تهیه و آماده طرح دراولین جلسه ستاد ملی با ریاست معاون اول رئیس جمهور جهت بررسی، تصویب و تأمین منابع مالی آن است که به نظر می رسد با تکمیل این اقدامات می‌توان به احیاء تالاب میانکاله امیدوار بود.  

«علی کلانه» رئیس میانکاله در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه مشکلات کماکان پابرجاست، اظهار کرد: موضوع حق‌آبه‌ها، تغییر الگوی کشت و همچنین بحث فاضلاب‌ها به قوت خود باقی است.

وی افزود: تا زمانی‌که مشکلات برطرف نشده نمی‌توان انتظار داشته باشیم اتفاقات مثبتی رقم بخورد.

کلانه خاطرنشان کرد: نباید توقع داشت مشکل با معجزه حل شود شرایط خشکی به قوت خود باقی است.


نظر شما
ادامه