کد خبر: ۶۸۱۷۱
تعداد نظرات: ۷ نظر

حکیم مهر: بیماری های مختلفی میان انسان و حیوان مشترک است که باید در برخورد با آن دقت لازم صورت گیرد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از علم و فناوری، بیماری های مختلفی میان انسان و حیوان مشترک است و یکی از آن ها آنفلوانزاست. آنفلوانزا از جمله بیماری هایی است که با سرد شدن هوا و اوایل مهرماه آغاز می شود .

آنفلوانزا همراه با عطسه، سرفه، احساس خستگی است. شدت این بیماری در میان افراد مختلف متفاوت است، اما به علت پاندمی کوید-۱۹ باید در این ماه‌ ها بیشتر مراقب خودمان باشیم .

در همین خصوص خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری به سراغ «دکتر مهدی آذری»، عضو هیات  علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز رفته و گفت و گویی با وی داشته که در ادامه می خوانید :

درباره رشته علوم دامی توضیح دهید؟

دامپزشکی شاخه ‌ای از پزشکی است که به شناخت، پیش‌گیری، تشخیص و درمان آسیب ‌ها و بیماری ‌های حیوانات غیر انسان با تمرکز ویژه بر بیماری ‌های مشترک بین انسان و حیوان می ‌پردازد. همچنین نظارت بر مراحل تولید و تضمین سلامت محصولات با منشأ حیوانی مورد استفاده انسان ( من ‌جمله محصولات لبنی، گوشتی، …)، و همچنين رفاه حيوانات مي پردازد .

در مورد فعالیت های معاونت پژوهشی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز توضیح دهید؟

کارهاي پژوهشي دانشجويان در اين دانشکده متنوع بوده و در بخش هاي مختلف متفاوت است. کارهاي مربوط به تشخيص و ارزيابي بيماري هاي مختلف، همچنين بهبود روش هاي درماني بخشي از کارهاي پژوهشی است. در حوزه مواد غذايي بهبود، کيفيت نگهداري از مواد غذايي و همچنين تشخيص آلودگي هاي مواد غذايي کارهاي مختلفي انجام مي شود .همچنين در بخش هاي علوم درمانگاهي کارهاي بسياري در حوزه  تشخيص و درمان بيماري هاي دامي و همچنين بيماري هاي مشترک انجام مي شود .

با توجه به اینکه در فصل سرما هستیم و آنفلوانزا از بیماری های شایع می باشد، تفاوت آنفلوانزا پرندگان با آنفلوانزا انسانی چیست؟

ويروس ايجاد کننده آنفلوانزا چند تيپ و چند تحت تيپ دارد که نوع تحت تيپ ايجاد کننده بيماري بين آنفلوانزاي پرندگان و انسان متفاوت است. تحت تيپ آنفلوانزاي انساني H1N1 است و براي پرندگان بيشتر H5N1  است. ويروس پرندگان به راحتي به انسان منتقل نمي شود ولي با توجه به جهش هاي متعددي که در ويروس ايجاد مي شود ممکن است توانايي انتقال به انسان را هم پيدا کند و باعث بيماري هاي شديد در انسان شود .

بهترین راه پیشگیری از آنفلوانزا چیست ؟

بهترين راه براي پيشگيري از آنفلوانزا رعايت الزامات بهداشتي و در صورت امکان استفاده از واکسن است .

شرایط فارغ التحصیلان رشته دامپزشکی برای جذب در بازار چگونه است؟

بازار کار متنوعي براي فارغ التحصيلان دامپزشکي وجود دارد. دامپزشکان مي توانند به صورت باليني کار درمان حيوانات مختلف را انجام بدهند و در واقع کلينيک داشته باشند. يا داروخانه تاسيس کنند. مي توانند به عنوان مسئول فني و بهداشتي در مراکز توليد و توزيع مواد غذايي مشغول فعاليت شوند. مي توانند در سازمان هاي دولتي مرتبط استخدام شوند و يا ادامه تحصيل داده و در مراکز مختلف مشغول به کار شوند .

امروزه شاهد افزایش حضور سگ ها در محیط های انسانی و زندگی با انسان ها هستیم، لذا سوالی که مطرح می شود این است که آیا سگ ها بیماری هاری دارند؟

بله سگ ها مي توانند به بيماري هاري مبتلا شوند و به انسان انتقال دهند. براي پيشگيري از بيماري بهتر است سگ ها واکسينه شوند تا دچار بيماري شوند و افرادي هم که بيشتر در معرض حيوانات هستند بايد واکسينه شوند تا در صورت در معرض قرار گرفتن با حيوان هار بتوانند با بيماري مقابله کنند . 

گاهی اوقات شنیده می شود که گوشت قرمز مشکل هایی را برای انسان ها ایجاد کرده است. در مصرف گوشت قرمز چه مواردی را باید رعایت کرد؟

معمولا گوشت هايي که در کشتارگاه توليد مي شوند و توسط دامپزشک بهداشتي کشتارگاه تاييد مي شوند براي مصرف مشکلي ندارند. توصيه مي شود حتما از مراکز مجاز گوشت تهيه و مصرف شود. بهتر است گوشت را پس از خريد 24 ساعت در يخچال نگهداري کنيم و براي استفاده هم خوب پخته شود تا همه عوامل بيماري از بين برود .

 از اینکه وقت ارزشمند خودتان را در اختیار ما گذاشتید از شما کمال تشکر را دارم .

 

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
France
|
۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
0
1
آذری ، متخصص مامایی
ناشناس
|
Romania
|
۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
0
4
سوالات پراکنده! هدف مصاحبه نامشخص!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
0
0
دوست عزیز اشتباه نفرمایید بلکه پزشکی شاخه ای از دامپزشکی بوده و هست، کمی بیشتر تاریخ را مطالعه بفرمایید. بیطار عزیز
پاسخ ها
ناشناس
| Singapore |
۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
عجب .... و عجب باطار عزیز
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
0
0
اولا سوالات پراکنده بهداشتی ، عفونی ، حرفه ای، اجرایی ....بر اساس چه منطقی طرح شده است؟.دوما چه ارتباطی بین این سوالات و آقای دکتر آذری متخصص مامایی وجود دارد؟
حسین زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
0
0
آرزوی موفقیت برای آقای دکتر آذری عزیز
ناشناس
|
-
|
۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
0
0
از حکیم مهر چنین مصاحیه ای بعید بود.
نظر شما
ادامه