کد خبر: ۶۸۲۸۴
 

حکیم مهر: به تازگی یک قلاده توله ببر در باغ وحش صفادشت به دنیا آمده که بر اساس فیلم‌ها و تصاویر منتشر شده از مادر خود جدا شده و سبیل‌های آن کوتاه شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر ایمان معماریان» در مورد اهمیت سبیل گربه سانان گفت: گربه سانان از سبیل خود به عنوان سنسور برای حس کردن محیط اطرافشان، عبور و مرور و... استفاده می‌کنند، اما تاثیری در تعادل آن‌ها ندارد.

مشاور دامپزشکی سازمان جهانیِ نجات حیوانات نادر در مورد علت جدا سازی توله گربه سانان بزرگ از مادرشان در همان زمان‌های ابتدایی گفت: علت این کار دستی کردن آن‌ها است، تا از غریزه اصلی خود دور شوند. با تمرین‌های سخت و بد، تنبیه های جدی و گرفتن خصوصیات طبیعی، آن‌ها را به حیوانی دست آموز و آرام تبدیل می کنند.

به گفته معماریان جدا سازی توله گربه سانان از مادر موجب مشکلات متابولیک جدی می شود، به دلیل تغذیه نکردن از شیر مادر محدودیت‌های تغذیه موجب مشکلات جدی مانند بد شکلی‌ اعضای بدن، کمبود کلسیم و مواد معدنی در این حیوانات می‌شود همچنین علاوه بر مشکلات جسمی دچار اختلالات روحی هم می‌شوند. مثلا ببر‌ها نیازمند کنار مادر ماندن هستند و شیر‌ها نیازمند گروهی زندکی کردن هستند.

دامپزشک ارشد بنیاد حفاظت از یوزپلنگ در آفریقا گفت: مردمی که به باغ وحش‌ها می‌روند و با توله حیوانات عکس می‌گیرند یا بازی می‌کنند متوجه تنبیهات و شکنجه‌های سخت در پشت پرده این ماجرا نیستند. طبق قوانین محیط زیست ایران بازی کردن با حیوانات غیر قانونی است. این کار موجب گسترش قاچاق حیوانات حیات وحش و در نهایت به دلیل نبود دانش کافی در این مراکز این کار موجب بیماری‌های مشترک بین دام و انسان می‌شود.

 «دکتر شهاب الدین منتظمی» در مورد تولد یک توله ببر در باغ وحش صفادشت گفت: اطلاعی از این موضوع ندارم و اکنون این خبر تولد را از شما می‌شنوم.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در مورد شایعات رسانه‌ها و کارشناسان محیط زیست در مورد عدم پیگیری تخلفات باغ وحش صفادشت از جانب او گفت: کار ما ستادی است و نظارت بر عهده مدیران هر شهر است که گزارشات کامل را به ما برسانند، برای مثال در مورد مرکز نگهداری صفادشت محیط زیست کرج موظف است تا نظارت و دقت بیشتری را به خرج دهد و گزارشات خود را به ما برساند، این کوتاهی و عدم اطلاع رسانی برخی از مدیران شهر‌ها با راه اندازی سامانه باغ وحش‌ها از بین خواهد رفت.

شبستری کارشناس حیات وحش در مورد کوتاه کردن سبیل گربه سانان گفت: هر تار سبیل گربه سانان ۲۰۰ سلول عصبی دارد و تار‌های سبیل فقط یک تار مو نیست بلکه آسیب دیدن به آن‌ها برای حیوان دردناک است، از طرفی سبیل حیوانات نقش رد یاب را برای آن‌ها دارد تا به درستی برای تردد امکان تشخیص فاصله خود از اجسام پیرامون خود را داشته باشند، یکی از دلایلی که توله‌ها را از مادر جدا میکنند به این دلیل است تا از خلق و خوی وحشی خود فاصله بگیرند و دست آموز شوند و به راحتی از آن‌ها در درآمد زایی‌ها استفاده کرد.

 

نظر شما
ادامه