کد خبر: ۶۸۳۴۳

حکیم مهر: مدیر حیات وحش، تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: حال ماده پلنگ باغ وحش ارم که از ۲ هفته گذشته به علت بیماری تحت درمان قرار گرفته بود روبه بهبودی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «محمد کرمی» روز یکشنبه افزود: علت اصلی بیماری این پلنگ تاکنون مشخص نشده و منتظر جواب آزمایش‌های تکمیلی هستیم  اما براساس نتیجه آزمایش های اولیه، یک عامل عفونی فوق حاد، مرکز عصبی این حیوان را تحت تاثیر قرار داده و ماده پلنگ دچار تشنج شده بود.

وی با بیان اینکه این پلنگ چهارساله که ماوی نام دارد، گفت: بیماری این گونه با علائمی همچون بی حالی، اسهال خونی و کم اشتهایی بروز کرد.

کرمی خاطرنشان کرد: «ماوی» به دلیل اینکه نمی توانست غذا بخورد در طول ۲ هفته مدام در حال سرم‌درمانی و دریافت آنتی‌بیوتیک بود و به دانشکده دامپزشکی برای انجام سی‌تی‌اسکن منتقل شد، اما از امروز شروع به خوردن آب و غذا کرده است.

مدیر حیات وحش، تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران اذعان داشت: این پلنگ به دلیل اینکه مدتی بیمار شده دچار ضعف جسمی است و تحرک آنچنانی ندارد.

کرمی ابراز امیدواری کرد وضعیت ماوی روز به روز بهتر شود و به شرایط عادی باز گردد.

وی با بیان اینکه ۲ پلنگ ایرانی دیگر به جز ماوی در باغ وحش ارم زندگی می کنند و حال آنها خوب است، افزود: برای جلوگیری از بیمار شدن دیگر گونه ها، این حیوان را به بخش زمستانی باغ وحش منتقل کردند.

کرمی با بیان اینکه این پلنگ ماده جزو پستانداران و حیوانات خونگرم و گونه های حفاظت و حمایت شده از سوی محیط زیست است توضیح داد: در خرداد ماه ۱۳۹۸ این پلنگ ماده در حالی‌که تنها ۲ ماه داشت از شکارچیان در شهرستان میانه آذربایجان شرقی کشف و ضبط شد و چون در ۲ ماهگی از دامان طبیعت جدا شده بود امکان بازگشت مجدد به زیستگاه را نداشت به همین دلیل پس از کشف و ضبط به پارک پردیسان تهران منتقل و ۷ دی سال ۱۳۹۸ از پارک پردیسان به باغ وحش ارم انتقال داده شد.

مدیر حیات وحش، تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران افزود: این توله پلنگ چون در روستای ماوی اطراف شهرستان میانه پیدا شده بود ماوی نامگذاری شد.

 

 

نظر شما
ادامه