کد خبر: ۶۸۶۴۷

حکیم مهر: معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: امسال ۲۴۴ حیوان زخمی شامل پستانداران، پرندگان و خزندگان تیمار و سپس رهاسازی شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «حبیب لشکری» روز یکشنبه اظهار داشت: امسال ۳۷ مورد پستاندار، ۲۰۱ قطعه پرنده و ۶ مورد حیوان خزنده که به علت های مختلف زخمی و یا بیمار شده بودند به اداره کل محیط زیست تحویل و پس از تیمار و بهبودی در طبیعت رها شدند.

وی افزود: برخی از این وحوش به وسیله دوستداران طبیعت مراقبت و نگهداری شدند، البته این اداره کل بر نحوه نگهداری از وحوش نظارت دارند.

وی با بیان اینکه بیشترین موارد حیوانات وحشی که مورد تیمار قرار گرفته اند مربوط به شهرستان بجنورد است اظهار داشت: متاسفانه این اداره کل از داشتن دامپزشک مستقر بی بهره است اما در هر شهرستان یکی دو نفر از دامپزشکان با حفاظت محیط زیست همکاری داشته و بعضا خدمات رایگان ارائه می دهند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: این حیوانات پس از تیمار در زیستگاه های خود رهاسازی شدند.

تیمار سالانه بیش از ۴۰ حیوان مصدوم در بجنورد

مدیر حفاظت محیط زیست بجنورد هم در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: سالانه به طور میانگین بیش از ۴۰ مورد حیوان وحشی مصدوم و مجروح برای تیمار به این اداره تحویل می شود که برخی از آنان پس از تیمار به زیستگاه خود بازگردانده می شوند و برخی که قابلیت رهاسازی ندارند در پارک پردیسان نگهداری می شوند.

«محمد خالقی» اظهار داشت: برخی از حیوانات وحشی هم برای نگهداری در اختیار همیاران طبیعت قرار می گیرند.

وی افزود: هر ماه سه تا چهار قطعه پرنده شکاری مصدوم به این اداره تحویل می شود که عمده آن پرندگان شکاری کوچک جثه است.

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گستره ای افزون بر ۱۹۷ هزار هکتار شامل مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست پلنگ ها است، مدیریت می کند.

 

نظر شما
ادامه