کد خبر: ۶۹۵۸۷

حکیم مهر: دو جراح ارتوپد غزه که هزاران نفر دچار شکستگی اندام‌ها را از سال ۲۰۱۹ درمان کرده‌اند، اکنون مهارت‌هایشان را برای نجات حیوانات در اجتماعی به کار می‌برند که سرویس‌های دامپزشکی‌اش بر مداخلات اساسی‌تر متمرکز شده‌اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از همشهری آنلاین، این دو برادر ارتوپد «محمد» و «یوسف الخلدی» می‌گویند بسیاری از بیماران انسانی‌شان قربانیان تیراندازی ارتش اسرائیل در اعتراضات مرزی هستند.

اکنون این دو علاوه بر درمان انسان‌ها، به دنبال تقاضای فزاینده صاحبان حیوانات خانگی و دام‌ها جراحت‌های آنها را هم که در شرایط پیش‌پاافتاده‌تری ایجاد شده‌اند، اما می‌توانند برای حیوانات کشنده باشند، درمان می‌کنند.

پس از اینکه محمد و یوسف پای شکسته یک گوسفند را در کلینیک‌شان در جنوب «رفح» درمان کردند، محمد می‌گوید: «من از روی شفقت به این کار روی آوردم» و یادآور می‌شود که حدود ۸۰ درصد حیواناتی که شکستگی‌های درمان‌نشده دارند، می‌میرند.

آنها همچنین استخوان‌های سگ‌ها، گربه‌ها و حتی پرنده‌ها - از جمله شاهین‌ها را - شکسته‌بندی می‌کنند و معمولا از یک دامپزشک برای مرحله نهایی نصب یا اندازه کردن اندام مصنوعی یا پروتز دعوت می‌کنند.

در میان مشتریان خشنود اخیر این دو ارتوپد، عنان البیومی ۲۸ ساله هم هست که پنجه شکسته گربه‌اش را آتل‌بندی کرده‌اند.

او می‌گوید: «من حیوانات را پرورش می‌دهم و تا کنون هیچ جایی برای شکسته‌بندی آنها وجود نداشت، اما این دو برادر کار را برای ما آسان کردند و گربه را درمان کردند.»

به خاطر فقر و اشکال در واردات کالاها از مرزهای تحت کنترل اسرائیل و مصر، این دو برادر اغلب مجبورند با پلی‌اتیلن یا ترکیبات مشابه، آتل یا پروتزهای ابداعی بسازند.

محمد می‌گوید: «مواد معمول در حال حاضر در دسترس نیستند، بنابراین ما از مواد جایگزین استفاده می‌کنیم. مشکل است به کسی بگویی که یک آتل ۱۰۰ دلار خرج برمی‌دارد. این آتل‌ها ۱۰ شکل یا ۳ دلار قیمت دارند و در اغلب موارد خدمات ما رایگان است.»

منبع: رویترز

نظر شما
ادامه