کد خبر: ۶۹۶۷۶

حکیم مهر: رئیس شورای تامین کنندگان دام ایران گفت: در حال حاضر با توجه به جهش قیمتی گوشت قرمز در بازار تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد مصرف کنندگان نسبت به خرید این کالا مبادرت و بقیه یعنی ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم جامعه به سمت خرید آن نمی روند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از رادیو اقتصاد، «منصور پوریان» در برنامه روی خط بازار رادیو اقتصاد ضمن پاسخ به این سئوال چرا گوشت قرمز در کشور دچار جهش قیمتی شده است، افزود: هفته پیش در عمل ارز یا یارانه جهت تامین نهاده قطع شد و قیمت جو، ذرت و کنجاله سویا سرسام آور افزایش پیدا کرد.

وی همچنین اظهارداشت: این افزایش نرخ نهاده بر قیمت دام زنده و در نهایت گوشت تاثیر گذاشت و موجب افزایش قیمت گوشت قرمز شد.

رئیس شورای تامین کنندگان دام ایران گفت: قبل از حذف ارز نهاده های دامی قرار بود دستکم به مدت دو تا سه ماه انبار تولیدکنندگان پر از نهاده باشد و همچنین تولید کنندگان بتوانند مازاد دام زنده خود را صادرکنند اما همه دیدند در عمل بجای انجام چنین اقداماتی یارانه تامین نهاده های دامی قطع شد.

وی افزود: نهاده به عنوان یک کالای تاثیرگذار در تولید گوشت در عمل سر از بازار آزاد درآورد و قیمت آزاد برای آن تعریف شد.

پوریان بیان داشت: قیمت جو دامی قبل از این به ازای هرکیلوگرم یک هزار و ۸۰۰ تومان بود که امروز به نرخ ۱۲ هزار تومان رسیده است.

وی ضمن اشاره به این جمله که همیشه بازار مصرف و تقاضا تعیین کننده قیمت در بازار است، گفت: در حال حاضر با توجه به جهش قیمتی گوشت قرمز در بازار تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد مصرف کنندگان نسبت به خرید این کالا مبادرت و بقیه یعنی ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم جامعه به سمت خرید آن نمی روند.

رئیس شورای تامین کنندگان دام ایران افزود: این یکی از مشکلات اساسی امروز صنعت دامپروری و تولید گوشت قرمز در کشور است چون قیمت های گوشت قرمز در بازار با جیب مصرف کنندگان به هیچ وجه همخوانی ندارد و همینطور با قیمت دام زنده و گوشت در حال عرضه بسیار متفاوت است.

وی اظهارداشت: امروز با توجه به آزاد سازی نهاده ها بالاترین قیمت برای بره نر پرواری یا گوساله نر پرواری به ازای هر کیلوگرم ۷۵ هزار تومان است حال سئوال اینکه چرا با توجه به افزایش عرضه مازاد دام در کشور قیمت گوشت قرمز در بخش بازار و عرضه باید بالای ۲۰۰ هزار تومان باشد.

پوریان در ادامه با اعلام این خبر که هم اکنون بیش از نیاز مصرف کشور «گوشت» در حال عرضه است، گفت: در حال حاضر بازاربا مازاد گوشت و عرضه مازاد دام رو بروست.

وی افزود: متاسفانه قیمت گوشت قرمز در بازار با وجود مازاد عرضه دام و عرضه بیش از نیاز مصرف گوشت در کشور همچنان بر مدار گرانی است؟!

 

نظر شما
ادامه