کد خبر: ۶۹۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - درحالیکه ایران دهمین تولیدکننده تخم‌مرغ جهان محسوب می‌شود و جزو کشورهایی است که 85 درصد تولید جهانی را برعهده دارد، میانگین مصرف سرانه‌ی این محصول در کشورمان از 180 عدد میانگین مصرف سرانه‌ی جهانی پایین‌تر است و با سوءمصرف این محصول نیز مواجه هستیم.

9 اکتبر مصادف با 17 مهرماه از سوی کمیسیون بین‌المللی تخم‌مرغ به عنوان روز جهانی تخم‌مرغ نام‌گذاری شده و امسال نیز از این روز با شعار «هر انسان سالم، یک تخم‌مرغ در روز» یاد می‌شود.

این کمیسیون که ایران نیز عضو آن است، متشکل از 58 کشور است که این کشورها 85 درصد تولید جهانی تخم‌مرغ را برعهده دارند.

مصرف سرانه تخم‌مرغ در ایران کمتر از میانگین جهانی

اما ایران به‌عنوان دهمین تولید‌کننده‌ی تخم‌مرغ در جهان هنوز به متوسط سرانه‌ی مصرف این محصول نرسیده است و درصورتیکه سرانه مصرف در جهان سالانه 180 عدد است، در کشور‌هایی همچون دانمارک و ژاپن 350 عدد و در آمریکا، فرانسه و ایتالیا نیز 280 عدد است، میزان مصرف سرانه در کشور ما 155 عدد(10 کیلوگرم) است که علاوه بر عقب‌تر بودن از مصرف سرانه‌ی جهان با سوء‌مصرف هم مواجه است، چراکه معمولا تخم‌مرغ به صورت مستقیم و به عنوان غذای کامل در جهان مصرف می‌شود اما در کشور ما بیشترین مصرف عنوان مکمل غذا‌هاست.

از سوی دیگر 25 درصد مصرف تخم‌مرغ در صنایع غذایی بوده و به شیرینی، شکلات، سس، فرآورده‌های قنادی و ... تبدیل می‌شود که جایگاه غذایی ندارد.

در این زمینه دکتر سید فرزاد طلاکش - دامپزشک و رییس ستاد کشوری ترویج مصرف تخم‌مرغ ـ با بیان اینکه مصرف تخم‌مرغ در ایران شکل مناسب و سالم ندارد، اظهار کرد: درحالیکه تخم‌مرغ یکی از کامل‌ترین غذاهای پروتئینی است که بعد از شیر، جایگاه دوم را در اقشار مختلف جامعه می‌تواند داشته باشد، هنوز در جامعه شأن کافی ندارد.

وی گفت: به‌منظور افزایش سرانه مصرف این محصول و رسیدن به نرم جهانی با وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش، صدا ‌و سیما و شهرداری برای هماهنگی‌هایی صورت گرفته است که از این پس ساندویچ تخم‌مرغ جایگزین غذاهای مضر بوفه‌های مدارس می‌شود.

کمتر از 10 درصد از تخم‌مرغ‌های تولیدی کشور‌مان شناسنامه دارند

طلاکش افزود: به‌زودی غذاهای سالم با پایه تخم‌مرغ در فست‌فودها عرضه می‌شود و طبق هماهنگی‌های انجام شده با صدا‌وسیما خواص این محصول که باکیفیت‌ترین، با ارزش‌ترین و موثر‌ترین پروتئین جهان برشمرده می‌شود و 9 اسید آمینه ضروری بدن را تامین می‌کند، ترویج می‌شود.

در این میان سلامت و قیمت این محصول نیز اهمیت دارد که طی چند ماهه اخیر با افزایش قیمت مواجه بوده است، هرچند که به گفته مسئولان همه تولید داخلی کشورمان با هر قیمتی خریداری و مصرف شده است اما قدرت خرید مصرف‌کنندگان را کاهش می‌دهد.

همچنین کمتر از 10 درصد از تخم‌مرغ‌های تولیدی کشور‌مان شناسنامه (تاریخ‌ تولید، تاریخ انقضا، نام واحد تولیدی و کد رهگیری) دارند و بیش از 90 درصد تخم‌مرغ تولیدی فله‌ای عرضه می‌شود که سلامت و بهداشت این محصول را می‌کاهد.

تخم‌مرغ‌ شناسنامه‌دار حداکثر 15 درصد گران‌تر از تخم‌مرغ‌ فله‌ای

به گفته‌ی دبیر انجمن صنفی تولید‌کنندگان تخم‌مرغ شناسنامه‌دار ایران، دستگاه‌های نظارتی علاقه‌ای به اجباری‌کردن شناسنامه‌دار‌کردن تخم‌مرغ ندارند، چراکه معتقدند با شناسنامه‌دار ‌شدن، این محصول گران می‌شود درحالیکه تخم‌مرغ‌های شناسنامه‌دار حداکثر 15 درصد گران‌تر از تخم‌مرغ‌های فله‌ای هستند اما امنیت بهداشتی و سلامت آن بسیار بالاتر است که مصرف‌کننده حاضر است مبلغی متعادل را برای اطمینان از تامین سلامت و بهداشت محصول بپردازد.

وی افزود: از سوی دیگر تخم‌مرغ شناسنامه‌دار حداکثر سالانه سه‌بار تغییر قیمت دارد درصورتیکه تخم‌مرغ‌های فله‌ای هر روز با قیمت متفاوت عرضه می‌شوند.

طلاکش اظهار کرد: تخم‌مرغ‌های فله‌ای پس از مرغداری وارد یک مرکز مجاز بسته‌بندی شده و تخم‌مرغ‌های ترک‌دار، کثیف، شکسته، بدشکل و نوک زده و ... صداسازی و بسته‌بندی می‌شوند که توسط دامپزشکان کنترل و تایید شده است.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر عسکرپور
|
-
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۸
0
0
با سلام خدمت دوستان عزیز به استحضار میرساند روز جهانی تخم مرغ world egg day مصادف است با دومین جمعه ماه اکتبر که امسال روز 14 اکتبر( 22 مهر) می باشد برای تایید این مطلب می توانید به سایت http://www.thinkegg.com/worldeggday.asp
یا وبسایت کمیسون جهانی تخم مرغ به آدرس :
https://www.internationalegg.com/corporate/eggindustry/section.asp?id=26
مراجعه نمایید
با تشکر
نظر شما
ادامه