کد خبر: ۶۹۶۹۹

حکیم مهر: فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست خراسان شمالی گفت: وجود سگ های گله جمعیت یوزپلنگ را در این استان رو به انقراض برده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «صالحی» به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی اظهار کرد: خراسان شمالی به لحاظ دارا بودن گونه های حیوانی و گیاهی دارای تنوع بالایی است که یکی از گونه های شاخص آن یوزپلنگ آسیایی است.

وی افزود: اما متاسفانه در این استان نگران زیستگاه این گونه حیوانی هستیم چراکه وجود سگ های گله، محل زندگی آن ها را تبدیل به زیستگاه ناامن می کند.

صالحی ادامه داد: زمانیکه زیست گاه ناامن شود گونه حیوانی مجبور به مهاجرت می شود اما حین مهاجرت خطراتی همچون برخورد آن ها با خودرو در جاده ها نیز وجود دارد.

وی تصریح کرد: طی سال های گذشته میزان مشاهدات یوزپلنگ در خراسان شمالی زیاد بوده اما به نظر می رسد در حال حاضر کاهش یافته است.

این مقام مسئول دامداری سنتی را یکی دیگر از معضلات موجود برای حفظ زیستگاه گونه های حیوانی و گیاهی بیان کرد و گفت: مراتع و جنگل های این استان به شدت تحت فشار چرای دام ها هستند و دامپروری سنتی در حال آسیب زدن به زیستگاه های موجود در این استان است.

وی افزود: متاسفانه تعدادی از دامداران به صورت خودخواهانه زمانیکه مرتع و جنگل آماده پذیرش دام ها نیستند، اقدام به چرای غیرمجاز دام های خود می کنند که این امر موجب تخریب آن می شود.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست خراسان شمالی ادامه داد: از بین رفتن گونه های گیاهی توسط چرای دام از یک سو، از بین رفتن تخم پرندگان در زیر سم دام ها از سوی دیگر موجب می شود تا حتی جمعیت پرندگان نیز در معرض خطر قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: وجود سگ های گله در مراتع و جنگل ها سبب می شود تا گونه های حیوانی همچون قوچ، میش، کل، بز و آهو نیز از منطقه فراری شوند.

صالحی به شکار غیرمجاز و وجود سلاح های مجاز و غیرومجاز نیز اشاره کرد و گفت: روز به روز شاهد افزایش سلاح های مجاز و غیرمجاز هستیم که تعدادی از دامداران اقدام به شکار غیرمجاز پستانداران و پرندگان می کنند.

وی با بیان اینکه واگذاری معادن و جاده سازی از دیگر خطراتی که زیستگاه های گونه های حیوانی و جانوری را به خطر می اندازد، تاکید کرد: به عنوان مثال معدن آلبلاغ یکی از این موارد است که حضور انسان و انجام عملیات معدنکاری سبب مهاجرت گونه های حیوانی شد.

این مقام مسئول توضیح داد: معدن آلبلاغ در پارک ملی ساریگل قرار دارد و حدود ۴۵ سال است که از آنجا محافظت می شود اما فعالیت در حوزه معدن آلبلاغ که در این منطقه قرار دارد سبب شده تا گونه های گیاهی باارزشی همچون باریجه و ارس در معرض خطر قرار گیرند.

 

نظر شما
ادامه