کد خبر: ۷۰۱۵۰

حکیم مهر: شاید تا همین چند سال پیش نگهداری از حیوانات خانگی محدود به روستایی‌ها و قشر مرفه جامعه بود اما در سالهای اخیر این موضوع به عنوان اقدامی لاکچری در قشر متوسط جامعه رواج پیدا کرده و گونه‌های جانوری نیز از سگ، گربه و پرندگان پا را فراتر گذاشته و به انواع و اقسام گونه‌های جانوری رسیده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، دنیای بی‌ غل و غش، عاری از دروغ و کینه سبب شده تا نگهداری حیوانات خانگی یا به اصطلاح پت‌ها جذاب باشد اما باید توجه داشت که بررسی همه جانبه این کار برای صاحبان حیوانات خانگی ضروری است.

یک کلینسین فعال شهرستان گناوه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: دنیا و وضعیت زندگی مردم به سمتی در حرکت است که با کم شدن ازدواج‌ها و کاهش فرزند آوری و تمایل به گوشه نشینی و تنهایی و به واسطه کرونا، شرایطی به وجود آمده که مردم به نگهداری از حیوانات خانگی روی آورند.

«دکتر آرش کشاورز» اضافه کرد: برخی افراد، نگهداری از حیوانات خانگی به مثابه‌ی فرزندان خود تلقی می‌کنند تا جایی که در اتاق خواب و کنار خود می‌خوابانند، برای آن‌ها هزینه‌های زیادی می‌کنند و بدین گونه شرایط خوبی برای حیوانات فراهم می‌کنند اما نکوهیده است که به جای فرزندآوری و نگهداری از فرزندان، سمت و سوی برخی افراد به نگهداری از حیوانات خانگی کشیده شده است.

او تمایل مردم بوشهر را بیشتر به نگهداری و علاقه‌مندی نسبت به نگهداری از سگ، گربه، عروس هلندی و طوطی‌ها دانست و عنوان کرد: نگهداری از حیوانات خانگی همه‌گیر شده و کم‌کم طبقات مختلف جامعه را در بر گرفته و در این برهه از زمان نمی‌توان گفت که نگهداری از حیوانات خانگی، تنها به طبقه خاصی از جامعه تعلق دارد.

این کلینیسین در خصوص حق ویزیت تصریح کردحق ویزیت بسته به نوع حیوان و ویزیت در خانه، وابسته به وقت و فاصله زمانی و مکانی که دامپزشک صرف می‌کند، متفاوت خواهد بود که در حالت عادی، هزینه نگهداری از سگ و گربه به عنوان شایع‌ترین حیوانات خانگی، ممکن است سالانه حداقل ۵-۴ میلیون تومان باشد به صورت کلی اصل هزینه‌های نگهداری از حیوانات خانگی به ترتیب به محل نگهداری، غذا، تربیت، درمان و واکسیناسیون به موقع آن‌هاست که به خانواده‌ها تحمیل می‌شود.

کشاورز در خصوص عجیب‌ترین برخوردها در حیطه نگهداری از حیوانات خانگی یادآور شد: عجیب‌ترین و نابه‌سامان‌ترین برخوردها وقتی است که برخی از افراد، حیواناتی از حیات وحش از جمله مار، سنجاب، جغد و پرنده‌های شکاری را در حالی‌که دلیل نگهداری آن‌ها معلوم نیست را نگهداری و پرورش می‌دهند.

او افزود: برخی حیوانات به دلایلی از جمله جثه بزرگ یا شرایط نادرست، مناسب نگهداری در آپارتمان‌ها نیستند؛ برای مثال برخی افراد مار، سوسمار یا سگ‌های درشت اندام را در خانه نگهداری می‌کنند که این حیوانات می‌توانند به اطرافیان و حتی خود صاحب آن حیوان آسیب رسانده و از آنجایی که این حیوانات در طبیعت نیستند برای هر دو طرف خطراتی را به دنبال داشته باشند.

آرش کشاورز بیان کرد: برخی حیواناتی که در خانه نگهداری می‌شوند نسبت به محیط زیست زندگی بهتری دارند؛ ولی برخی حیوانات در محیطی بسیار بسته و با وجود شرایطی که به دلیل ناآگاهی صاحبان حیوانات خانگی، باعث آسیب‌ها و مشکلات بسیار و حیوان آزاری و در نهایت مرگ آن‌ها می‌شوند.

کشاورز در خصوص حیوان آزاری ادامه داد: برای مثال برخی افراد، سنجاب (در حالی که نیازمند محیط سردسیر است) را در محیط و شهر گرمی، چون برازجان و محیط بسته، بدون درخت و بدون غذای مناسب زنجیر و نگهداری می‌کنند و یا آهو را که نیازمند آزادی و فضای آرام هستند به دلیل زیبایی آن‌ها و علاقه‌ای که به آن دارند، در فضای بسته نگهداری می‌کنند و در نهایت هم قادر نیستند همچون مادرشان از آن‌ها نگهداری کرده و حدود ۹۵-۹۰ درصد آن‌ها می‌میرند.

به گزارش ایسنا، این که حیوانی را از محیط زندگی طبیعی خود دور کرده و به محیط دیگری انتقال دهیم منجربه بهم ریختن چرخه محیط زیست در هر دو محیط شده و حتی برخی گونه‌های حیوانی در هر دو محیط در معرض خطر قرار می‌گیرند. همچنین مباحث اقتصادی که با خارج کردن حجم بالایی از ارز به دلیل وارد کردن غذای خانگی حیوانات از کشور صورت می‌گیرد، غیر قابل باور است.

کلینیسین فعال گناوه خاطرنشان کرد: برخی افراد با وجود نداشتن شرایط نگهداری، برای ویزیت حیواناتی از جمله جغد، مار و پرنده‌های شکاری رجوع می‌کنند؛ در حالیکه این حیوانات مناسب نگهداری در خانه و آپارتمان نیستند و ما با وجود راهنمایی و تذکر، به دلایلی از جمله منافع شخصی افراد و علاقه نادرست آنها، چاره‌ای جز درمان نداریم؛ چرا که ما سوگند پزشکی خوردیم و نمی‌توانیم درمان حیوانات را انجام ندهیم.

وی در خصوص عقیم‌سازی حیوانات اضافه کرد: در منطقه‌ای که ما مشغول هستیم، عقیم سازی به دلیل آنکه صاحبان آن‌ها دوست دارند از حیوانات خود تولید بچه داشته باشند و یا به دلیل علاقه‌مندی خود به آن‌ها و درآمد حاصل از آن، کمتر انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا، به‌حتم نگهداری از حیوانات تابع قانون و مقررات خاصی باید باشد و چنانچه دنیای پیش رو تختِ گاز و بدون کنترل در افزایش نگهداری از حیوانات خانگی از جمله سگ و گربه بتازد، نه تنها مهار آن غیر ممکن که باید منتظر عواقب ناخوشایند آن در آینده نزدیک باشیم.

 
نظر شما
ادامه