کد خبر: ۷۰۲۳۰

حکیم مهر: همانطور که یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرده است اختلاف فاحشی بین تعداد آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و سازمان سنجش وجود دارد که همین موضوع نشان می‌دهد بخشی از این سه هزار نفر اختلاف، ویژه خواران هستند، این افراد از راه‌های قانونی، شبه قانونی و غیر قانونی صندلی‌های دانشگاه های خوب را پس از کنکور غصب کرده‌اند!

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، صندلی فروشی کلید واژه‌ای است که چندی پیش، پس از جنجال شناسایی یک دانشجوی دندان پزشکی تقلبی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی روی زبان‌ها افتاد. هرچند آن داستان خیلی زود خاتمه پیدا کرد و به نظر چندان مهم نبود، اما واسطه‌ای شد برای صحبت‌های مختلف درباره شناسایی سوء استفاده‌ها و تقلب‌ها در انتقال دانشجویان به دانشگاه‌های علوم پزشکی!

چندی پیش نیز با داغ شدن موضوع افزایش پذیرش تعداد دندانپزشکان حجت‌الاسلام شجاعی، نماینده مجلس به بحث پذیرش دانشجوی دندانپزشکی از مسیرهای بدون کنکور سراسری به دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت:‌ متاسفانه در جلسه ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور تفاوت حداقل ۳ هزار نفری در تعداد دانشجوی در حال تحصیل میان آمار ارائه شده توسط وزارت بهداشت و کارشناسان شورای عالی انقلاب فرهنگی دیده می‌شودوزارت بهداشت باید به دو سؤال بزرگ پاسخ دهد، اول اینکه این اختلاف هزار نفری از چه مسیری وارد دانشکده‌های دندانپزشکی شده‌اند و دوم اینکه اگر ظرفیتی برای تربیت دانشجو هست چرا وزارت بهداشت تا این حد در برابر اضافه شدن ظرفیت پذیرش از طریق کنکور سراسری مقاومت می‌کند؟

همچنین بهروز بنیادی نماینده وقت مجلس شورای اسلامی، در آن زمان طی اظهاراتی گفته بود، ۱۳۴ نفر از فرزندان اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد که در رشته دامپزشکی قبول شده بودند، اکنون به‌صورت غیرقانونی در رشته پزشکی تحصیل می‌کنند.

بنیادی اظهار کرد: در سال ۹۶ اتفاقی عجیب در دانشگاه آزاد اسلامی برای تغییر رشته گروهی خاص از دانشجویان اتفاق افتاده است که فرزندان اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد بتوانند بنابر انتخاب خودشان، اما با شروطی تغییر رشته بدهند، برای مثال فرزند یک عضو خاص از هیئت علمی دانشگاه آزاد که در رشته دامپزشکی پذیرفته شده است، در رشته پزشکی ادامه تحصیل دهد. شروط این تغییر رشته آن بود که باید این اتفاق در همان دوره و رشته‌های هم تراز انجام شود، همچنین دانشجو به دانشگاهی منتقل شود که والدین در آن عضو هیئت علمی هستند و اگر پس از دو ترم متوالی دانشجویان معدل بالای ۱۵ کسب کنند، امکان ادامه تحصیل در رشته جدید فراهم می‌شود.

می‌توان این داستان را به عنوان قاعده مثلث متساوی‌الساقینی متشکل از انتقال دانشجویان پزشکی از  خارج کشور به ایران، استفاده از سهیمه‌ها و فروش صندلی، دانست که دو ساق دیگر از اهمیت بیشتری برخوردارندهرچند این موضوع به جنجالی بین وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد تبدیل شد اما در نهایت وزارت بهداشت زیر بار فروش صندلی‌ها نرفت. با افزایش شیوع ویروس کرونا و بالا رفتن قیمت ارز و وقوع جنگ در کشور اوکراین دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در خارج از کشور تصمیم به بازگشت گرفتند و از سوی دیگر این موضوع شرایط را برای فعالیت بیشتر مؤسسات اعزام دانشجو فراهم کرده است.

٣٢٢ درخواست انتقال دانشجویان ایرانی اوکراین

مدیر خدمات آموزشی وزارت بهداشت نیز در واکنش به درخواست انتقالی دانشجویان اوکراینی به کشور گفت: تا کنون ٣٢٢ درخواست انتقال دانشجویان ایرانی اوکراین به داخل کشور در سامانه ثبت شده و از این تعداد، ۱۶۰ نفر صلاحیت شرکت در امتحان ارزشیابی سال جاری را دارا هستند.

قهرمان‌زاده گفت: با آن دسته از دانشجویانی که در دانشگاه‌های مورد تایید مشغول به تحصیل و حائز شرایط انتقال هستند و تاکنون به هر دلیل متقاضی انتقال نبوده‌اند؛ پس از ثبت درخواست طبق ضوابط اقدام خواهد شد.  آزمونی که جهت ارزیابی علمی دانشجویان توسط شورای‌عالی برنامه‌ریزی به تصویب رسیده است، در دی‌ماه ١۴٠١ برگزار خواهد شد، کسب نمره حد نصاب قبولی جهت اخذ پذیرش از دانشگاه‌های داخل در این آزمون الزامی است.

در همین راستا با دکتر هامون سبطی دبیر کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت گفت‌وگو کردیم که در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید.

در جلسه‌ای که دو سال قبل با آقای دکتر خدایی داشتیم بنده به اتفاق همکارانم در دیده‌بان شفافیت حضور پیدا کردم و آقای دکتر خدایی اظهار کرد که  درخواست داده است که همه دانشگاه‌ها خروجی‌های خود را با ورودی‌های سنجش تطابق بدهند، یعنی داوطلب همچنان که برای ثبت نام در دانشگاه لازم است سند معتبری از سازمان سنجش به دانشگاه ارائه دهد،  در زمان فارغ‌التحصیلی نیز دانشجو ملزم گردد که سندی از سازمان سنجش به دانشگاه ارائه دهد و سازمان سنجش تایید کند که آن فرد در آن  دانشگاه و آن رشته پذیرش شده است.

ایجاد اخلال و انحراف در مسیر آموزش

در آن زمان آقای دکتر خدایی اعلام می‌کرد که در برابر این خواسته  مقاومت وجود دارد و هنوز هم این اتفاق رخ نداده است، این موضوع راه حل بسیار ساده‌ و کم هزینه‌ای است که اگر اجرایی شود جلوی بسیاری از تخلفات گرفته خواهد شد اما افراد به ظاهر صاحب صلاحی که در روند سلامت آموزش کشور اخلال ایجاد می‌کنند و مسیر آموزش را به انحراف می‌کشانند، گویا اجازه نمی‌دهند. متاسفانه این افراد ذی نفع هستند و منافع برخی از آنها برای ما مشخص شده است.

تخلفات فقط در حوزه وزات بهداشت نیست

این تخلفات نه تنها در حوزه وزارت بهداشت بلکه به گواهی رتبه یک کنکور در رشته کامپیوتر دانشگاه شریف نیز آشکار است. به گفته رتبه یک کنکور سال های اخیر،  تعداد دانشجویان حاضر در رشته کامپیوتر ۲۱ نفر بیشتر از تعداد ظرفیت رسمی پذیرش دانشگاه بوده است.

روش‌های دور زدن کنکور

راه‌های زیادی پس از کنکور پیش پای افراد ثروتمند و قدرتمند گذاشته شده تا به راحتی حق نخبگان را پامال کنندهمانطور که یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرده است اختلاف  فاحشی بین تعداد آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و سازمان سنجش وجود دارد که همین موضوع نشان می‌دهد بخشی از این سه هزار نفر اختلاف، ویژه خواران هستند، این افراد از راه‌های قانونی، شبه قانونی و غیر قانونی صندلی‌های دانشگاه های خوب را پس از کنکور غصب کرده‌اند!

سهمیه‌های رنگارنگ برای نشستن روی صندلی پزشکی

راه‌های قانونی مانند، سو استفاده از سهمیه‌های رنگارنگ برای نشستن روی صندلی پزشکی و دندانپزشکی، شبه قانونی مانند گرفتن تابعیت کشورهای دیگر و ورود به دانشگاه‌های ایران، یا رفتن به دانشگاه‌های خارج از کشور و ورود به کشور و دور زدن کنکور و یا حتی سندسازی به بهانه تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور در صورتی که فرد اصلا در این دانشگاه‌ها تحصیل نکرده است. روش‌های کاملا غیر قانونی مانند مراجعه به افرادی شناخته شده که علنا در فضای مجازی در حال تبلیغ هستند و اعلام می‌کنند که به ما ۵۰۰ میلیون تومان یا یک میلیارد تومان بدهید تا مدرک معتبر تحصیلی در اختیار شما قرار دهیم.

همه این موضوعات باعث می‌شود آمارهای وزارت بهداشت با سازمان سنجش متفاوت باشد، این مفسده‌ها باعث می‌شود تا نظام آموزشی ایران بی‌اعتبار شود، و هدف این افراد این است که نظام آموزش مفتخر ایران، شبیه نظام آموزش کشوری مانند چک  باشد که داشتن مدرک با نداشتن مدرک از بسیاری از دانشگاه‌هایش تفاوتی خاصی ندارد.

مسوولان باید دست به دست هم دهند تا این موضوع رخ ندهد، نباید کاری کنیم که جهان به فرد تحصیلکرده ایرانی به چشم فردی نگاه کند که مدرکش از راه‌های غیرقانونی به دست آمده است. جریانی در حال ارزش زدایی از مدارک تحصیلی کشور ما است. باید این جریان  کشف شود و جلوی آن گرفته شود.

شفاف‌سازی درخصوص پذیرش دانشجویان ایرانی اوکراین

درخصوص دانشجویان اوکراینی نیز اول باید ببینیم آزمون برگزار شده یا نه؛ آنرا که حساب پاک است از محاسبه چه باک است. اگر دانشجویی در هر کشور دیگری ادعا دارد که صلاحیت تحصیل در دانشگاه‌های ایران را دارد نباید نگران آزمون باشد و اگر وزارت بهداشت هم ادعا دارد که از آنها آزمون گرفته است در این خصوص باید اطلاع رسانی کند تا همه مردم در جریان آن قرار گیرند و بدانند که این افراد از راه‌های غیر علمی به دانشگاه راه نیافته‌اند و کار درمان خودشان را به دست افراد غیرمتخصص نمی سپارند.

چشم نظام آموزش به درآمدزایی از طریق آزمون‌ها نباشد

موارد خلاف این موضوع بارها به ما گزارش شده است و به طور خلاصه اگر بودجه وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پروش در گرو آزمون‌ها و پذیرش ها قرار گیرد، بستر مفسده ایجاد می شود و هیچ راهی برای جلوگیری از بروز تخلفات گسترده نداریم. اصولا نباید وزارت علوم، وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش از نظر مالی چشمشان به دست افرادی باشد که می‌خواهند از طریق آزمون به تحصیل و مدرک علمی دست پیدا کنند.

از لحظه‌ای که چرخ اقتصاد دانشگاه یا مدارس را به دست کسانی بسپاریم که می‌خواهند آنجا درس بخوانند، اعتبار آموزش ما زیر سوال می‌رود. توجه به این مهم واجب است که اکنون اگر می‌توانیم در این شرایط پیچیده تاب بیاوریم به خاطر متخصصانی است که از راه کنکور و سختگیری های تحصیلی وارد دانشگاه ها شده اند و اگر راه میانبر برای جذب دانشجو مصوب کنیم، نباید انتظار داشته باشیم متخصصان ما در جبهه مقاومت در اینده تاب بیاروند چون دیگر اغلبشان سخت کوش و متخصص نیستند.

لزوم اخراج دانشجویان متخلف

گزارش‌های زیادی مبنی بر تخلفات رسیده است، برای دیده بان آنقدر ماجرای ۱۳۴ نفر که به چندصد نفر تبدیل شده است، مهم است که ما منتظر اقدام عاجل دستگاه‌های نظارتی و ذی‌ربط هستیم که برخورد با این تخلفات رخ دهد، این دانشجویان از دامپزشکی به رشته پزشکی منتقل شدند و امیدواریم این افراد اخراج شوند تا درس عبرتی باشد برای متخلفانی که صندلی‌های نخبگان را غصب کردند. ابتدا چند دانشجوی دام پزشکی با اعمال نفوذ چند نفر از صاحبان منصب وارد رشته پزشکی شدند. سپس  برخی افراد دیگر فرزندان خود را از این راه خلاف وارد رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی کردند و از آنجا که تعداد افراد متخلف زیاد شده بود، در دانشگاه آزاد شبه قانونی نوشته شد برای قانونی جلوه دادن این حق خوری ها، که توسط شورای شورای سنجش پس از افشاگری دیده‌بان، ملغی شد.

این افراد به دیوان عدالت اداری شکایت بردند و پس از رد شکایت توسط دیوان عدالت اداری به نهاد ریاست جمهوری شکایت بردند که شکایت آنها  در آنجا هم رد شده و به آنها اعلام شده. همچنین دیوان برای بار دوم فرجام خواهی آنها را رد کرده است، اینکه این افراد پسر مثلا وزیر هستند یا دختر فلان سفیر باشند مهم نیست، حجت بر آنها تمام شده است و باید به رشته دامپزشکی منتقل شوند و اگر علاقه‌ای به این رشته سودمند و علمی ندارند، دوباره باید در کنکور سراسری شرکت کنند.

گزارش‌های ادامه‌دار از تخلفات دانشجویان

پس از سال ۲۰۱۹ هم گزارش هایی داشتیم که  افراد از دانشگاه‌های خارجی بدون اینکه مراتب علمی شان تایید شود، جای نخبگان را در دانشگاه‌های معتبر داخلی اشغال کردند و امسال این گزارش ها را راستی آزمایی کرده و در صورت وقوع جرم، علیه متخلفان اعلام جرم خواهیم کرد. تحقیق و تفحص از مرکز سنجش و آموزش وزارت بهداشت کلید خورده است و مقدمات آن آماده شده است و به زودی اعلام رسمی خواهد شد.

 

نظر شما
ادامه