کد خبر: ۷۰۲۹۸
تعداد نظرات: ۴ نظر

حکیم مهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: احتمال بیماری و هاری گرگ متعرض به شهروندان خلخالی وجود دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «حسن قاسم‌پور» اظهار کرد: حمله حیات وحش به جامعه انسانی تنها مختص استان اردبیل و زیستگاه‌های ما نیست و این اتفاق در سایر شهرها که محدوده حیات وحش بیشتری دارند نیز روی می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه به دلیل بر هم خوردن امنیت زیستگاه‌ها و به هم ریختگی زنجیره غذایی، حیات وحش داخل محدوده شهری می‌شود، تصریح کرد: دلیل عمده این حمله بیماری و هاری گرگ متعرض است که حیوان رفتار طبیعی خود را از دست داده و اقدام به حمله می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: از ابتدای سال‌جاری نزدیک به سه فقره حمله گرگ با ۶ مصدوم در حوالی خلخال، هشتجین و شهرستان گرمی داشتیم که در حال حاضر وضعیت تحت حفاظت و کنترل محیط‌بانان است و خطر بعدی ساکنان منطقه را تهدید نمی‌کند.

قاسم‌پور افزود: در شرایط عادی هیچیک از گونه‌های حیات وحش به زیستگاه‌های انسانی وارد نمی‌شود و احتمال اینکه گرگ متعرض دچار هاری و یا بیماری باشد، وجود دارد.

وی با بیان اینکه در فصل گردشگری و طبیعت به سر می‌بریم و طبیعت‌گردان باید حفاظت از محیط زیست و جامعه جانوری را برای خود وظیفه انسانی تلقی کنند، خاطرنشان کرد: در شرایط بحرانی هیچ چاره‌ای جز تلف کردن گرگ وجود ندارد و جان انسان‌ها برای محیط‌بانان ارزشمند است.

قاسم‌پور از شهروندان خواست در صورت مشاهده حیوانات وحشی و احتمال خطر هر چه سریع‌تر موضوع را به شماره ۱۵۴۰ و سامانه آنلاین سازمان اطلاع دهند تا از بروز حوادث مشابه جلوگیری به عمل آید.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در حال حاضر تنها محیط‌بانان منطقه خلخال در این مناطق حضور دارند و امنیت نسبی در خلخال حاکم است.

به گزارش خبرنگار مهر، حمله گرگ در ماه‌های اخیر سبب بروز وحشت در بین اهالی جنوب استان شده به طوری که در ماه گذشته نیز حمله گرگ و جولان حیات وحش حالت آماده‌باش در این منطقه را ایجاد کرده و محیط‌بانان از سراسر استان برای جلوگیری از حمله احتمالی گرگ در منطقه خلخال و هشتجین مستقر بودند.

 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
0
1
خیلی جالبه که محیط زیست می‌تونه خیلی راحت هر خبری رو تو سایت دامپزشکی بذاره ولی حتی ی نفر هم تو دامپزشکی وجود ندارد که پاسخگو باشه
اخه گرگ اگه حمله نکنه پس کی حمله کنه
گرگ خوی درنده داره و لازم نیس لزوما هار باشه
و حیوان هار از زمانی که علایم نشون میده تا زمان مرگش مگه چقدر زمان می‌بره
از ابتدای سال تا کنون !!!!!!!!
پاسخ ها
محسن سعیدی
| Thailand |
۰۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
با سلام،گرگی که اخیرا به مردم حمله کرده در بخش مرکزی شهرستان بوده و حملات قبلی اکثرا در بخش خورش رستم.کسی هم ادعا نکرده است که یک قلاده گرگ تمام این حملات را انجام داده است.لذا قضاوت در مورد طول دوره هار بودن از اول سال تا الان جایگاهی ندارد.
در خصوص خوی درندگی گرگ ،اغلب گرگ ها با دیدن انسانها از محل دور میشوند نه اینکه حمله کنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
آیا عاقلانه است هر گرگی که دنبال غذا امد را به بهانه هاری بکشیم?
بهتر است این مسیله ریشه یابی شود و اگر واقعا کمبودی هست طعمه گذاری شود تا گرگ به مناطق مسکونی وارد نشود
سازمان محیط زیست باید مانع انقراض حیات وحش شود نه اینکه منطقه را از حیات وحش خالی کند
اینکار را نیروی انتظامی هم می‌توانست انجام دهد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۰
0
1
طبق دستورالعمل باید حیوان زنده گیری میشد و ده روز قرنطینه میشد و در صورت مرگ نمونه برداری هاری انجام میشد.
این به حفظ حیات وحش هم کمک میکرد و به وظیفه محیط بانان نزدیک تر بود
اما راحت‌ترین کار انتخاب شد. همون طور که از عکس مطلب مرتبط پیداست با اینکه گرگ بالغ و تقریبا مسن (از روی تکمیل بودن و خوردگی دندانهای پیشین) هست اما جثه کوچکی دارد و تقریبا پوست و استخوانه
پس احتمالا بخاطر گرسنگی حمله کرده نه لزوما هاری. ضمن اینکه باید توجه کرد افرادی که مورد حمله قرار گرفتن در زمان مواجه چه واکنشی نشان دادن که باعث تحریک گرگ به حمله شده.
بهرحال آموزش نحوه برخورد افراد در معرض خطر مواجهه هم یک عامل پیشگیری کننده هست
در هرصورت جناب دکتر بنده کمال تشکر را از لطف شما بابت پاسخگویی دارم. ایکاش همه روسا همینقدر احساس مسیولین داشتن
نظر شما
ادامه