کد خبر: ۷۰۳۰۳

حکیم مهر: مدیر حفاظت محیط زیست بجنورد گفت: یک فرد رودک (گورکن) که وارد محوطه یک شرکت تولیدی در حصارگرمخان بجنورد شده بود در حمله سگ های نگهبان تلف شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «محمد خالقی» روز چهارشنبه اظهار داشت: این حیوان که در اثر حملات سگهای نگهبان زخمی شده بود به وسیله یکی از کارگران این مجموعه به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بجنورد تحویل داده شد

مدیر حفاظت محیط زیست بجنورد افزود: متاسفانه جراحات وارد شده به این حیوان سبب شده بود تا از ناحیه داخلی دچار خونریزی شود و تلاش های ۲۴ ساعته برای نجاتش بی نتیجه ماند.

وی خاطرنشان کرد: رودک، هیچ تهدیدی برای انسان و دام ندارد و در سطح مراتع و اراضی کشاورزی سطح استان قابل مشاهده است، این حیوان معمولا شبگرد است و بارها مورد حمله سگهای گله داران واقع شده  است.

وی با بیان اینکه این حیوان به علت جثه کوچک در ۹۰ درصد موارد که مورد حمله و صدمه قرار می گیرد، تلف می شود گفت: رودک، شبگرد، خجالتی و بی آزار است و با وجود دندان های قوی بیشتر از طعمه های کوچک و گیاهان تغذیه می کنند.

مدیر حفاظت محیط زیست بجنورد افزود: آماری از تعداد این گونه زیبا در استان به علت خجالتی بودن و شب گرد بودن حیوان در دسترس نیست اما جزو حیوانات مفیدی است که می تواند جمعیت جوندگان را کنترل کند.

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گستره ای افزون بر ۱۹۷ هزار هکتار شامل مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست پلنگ ها است، مدیریت می کند

 

نظر شما
ادامه