کد خبر: ۷۰۳۸۱
تعداد نظرات: ۹ نظر

حکیم مهر: مربی و رفتارشناس سگ گفت: در آمریکا طبق آمار 200 میلیون نفر سگ دارند و درعین حال آمار یوتانایز سگ‌ها در این کشور 50 میلیون است که شامل سگ‌های ولگرد و خانگی می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از برنا، سالانه میلیون‌ها نفر در سراسر جهان مورد حمله سگ‌ها قرار می‌گیرند و آمارها می‌گویند اغلب این قربانیان کودکان هستند و این به آن معناست که حمله سگ و مدیریت سگ‌های ولگرد معضلی جهانی است.

سگ ها چهارمین موجودات مرگبار در دنیا هستند. در ایران بیش از  چهارمیلیون و ٢٠٠هزار سگ وجود دارد.

مدتی است کودکان و بزرگسالان مورد آماج حملات سگ‌های ولگرد قرار می‌گیرند.

در هفته گذشته دو کودک قمی،یکی پسربچه 6ساله و دیگری 4ساله در منطقه دامشهر شهر قم به دلیل شدت جراحات ناشی از حملات سگ‌های ولگرد جان خود را از دست داده‌اند علاوه‌براین در خردادماه 5 هم‌وطن تبریزی مورد حمله قرار گرفتند که یکی از آن‌ها کودک 5 ساله بود.

در این راستا «طهمورث کامرانی» مربی و رفتارشناس سگ در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا درباره حمله سگ‌های ولگرد به انسان و با اشاره به اتفاقات اخیر در یکی از مناطق اطراف قم اظهارکرددر کل دنیا به غیر از سه کشور هند، ترکیه و ایران سگ و گربه ولگرد با داروی خواب‌آور یوتانایز می‌شوند که معنای آن مرگ با داروی خواب‌آور است. این اقدام حتی در برخی کشورها برای انسان‌هایی که مبتلا به بیماری‌های لاعلاج هستند، صورت می‌گیرد.

وی افزود: عامل اصلی از بین رفتن یوزپلنگ ایرانی، سگ‌ها بوده‌اند که حملات دسته‌جمعی انجام می‌دادند. در تمام دنیا سگ و گربه ولگرد یوتانایز می‌شوند. اگر هم صاحب سگی فوت کند، سگش را به پناهگاه می‌برند و روی قفس آن مشخصاتش را می‌چسبانند تا مشخص شود که سن و خلق و خوی و رفتار آن سگ با بچه‌ها و آدم‌ها و سایر سگ‌ها و حیوانات چگونه است. یک ماه این سگ وقت دارد و اگر در این مدت کسی نیامد آن را به رایگان به سرپرستی بگیرد، با داروی خواب آور آن را از بین می‌برند.

کامرانی با اشاره به اینکه در دنیا اگر امکان گرفتن سگ ولگرد با تور نباشد، با تفنگ دارت آن را می‌زنند، عنوان کرد: علیرغم اینکه ما در کشور این کار را انجام نمی‌دهیم، یک عده سلبریتی خاص هم هستند که به سگ‌های ولگرد غذا می‌دهند این درحالی است که غریزه شکار سگ‌های ولگرد باید ارضا شود هرچند که  عقیم باشد و شکمش هم سیر باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه برای کاهش تعداد سگ‌های ولگرد چه اقداماتی باید انجام شود؟ خاطر نشان کرد: باید سگ‌های ولگرد را به پناهگاه‌ها برد حتی اگر سگ‌ها در پناهگاه به جان هم بیفتند. حتی اگر سگ را عقیم کنیم و شکمش را سیر کنیم، چون حیوان شکارچی است، ممکن است رها بودن آن آسیب‌رسان باشد.

کامرانی به جرم بودن غذادادن به سگ‌های ولگرد در کشورهای خارجی اشاره کرد و با بیان اینکه اگر کسی در کشورهای خارجی وسط شهر برای سگ و گربه غذا بریزد، جریمه می‌شود، به مردم توصیه کرد به سگ‌های ولگرد غذا ندهند.

وی بر لزوم عقیم کردن سگ‌های ولگرد تأکید کرد و گفتعقیم‌سازی باعث می‌شود که نسل سگ‌های ولگرد زیاد نشود و در یک دهه از بین بروند.

این مربی و رفتارشناس سگ از غذاندادن توسط مردم، عقیم‌سازی و انتقال به پناهگاه به عنوان سه راه حل کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت بحران سگ‌های ولگرد یاد کرد و با بیان اینکه در ایران سگ‌های ولگرد را نمی‌کشند، گفت: در آمریکا طبق آمار  200 میلیون نفر سگ دارند و درعین حال آمار یوتانایز سگ‌ها در این کشور 50 میلیون است که شامل سگ‌های ولگرد و خانگی می‌شود. به همین دلیل در خیابان‌های آنجا سگ ولگرد نیست.

کامرانی معتقد است اگر در ایران عملیات یوتانایز روی سگ‌های ولگرد انجام نشود، آمار حملات سگ‌ها به مردم و کودکان بیشتر می‌شود. خیلی از دامپزشکان هم این‌ها را می‌گویند ولی فقط فحش می‌خورند از برخی مردم که اجازه یوتانایز نمی‌دهند

وی حفظ حیات وحش را یکی از دلایل اصلی یوتانایز کردن سگ و گربه ولگرد در خارج از کشور دانست و یادآور شد: حیوانی که جنگلی بوده، الان در کوه زندگی می‌کند و حیوانی که کوهی بوده، الان در کویر زندگی می‌کند و حیوانی که بیابانی بوده، در شمال کشور حضور دارد و همه این اتفاقات به‌خاطر فرار از موجودی به نام سگ بوده است چراکه سگ‌های ولگرد باعث به‌هم ریختن اکوسیستم می‌شوند.


انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
6
1
اقای رفتارشناس سک واحد سگ قلاده است نه نفر بهتراست قبلاز اظهار نظر کمی مطالعه کنی ..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
200میلیون نفر (انسان) صاحبان سگها هستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
صاحب سگها رو میگه نه خودشون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
4
1
حکیم مهر فقط نظر بقال و مکانیک سر کوچه رو نپرسیده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
مصاحبه حکیم مهر نیست، نقل از خبر برنا است.
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
5
2
ایشون اصلا صلاحیت اضهار نظر ندارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
اضهار؟
دو کلمه حرف حساب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
0
3
آقایون بیسوادی که می فرمایند غذارسانی تاثیر نداره و معدوم سازی نشه، در مطالعه خود من، مدل رگرسیونی چند متغیره دقیقا نشون داد که غذا رسانی به عنوان یک متغیر پیشبین به صورتی معنادار میزان افزایش زاد و ولد رو در سگهای ولگرد پیش بینی می کنه، با اثر حجمی برابر با بر شصت و هفت صدم، بعد شما چطوری میاید میگید تاثیری نداره؟
در ضمن، یعنی بیماری های مشترک مثل هاری، توکسوکارا، کیست هیداتیک، درماتوفیتوز، و .... برای بهداشت عمومی مسئله ساز نیستن؟ یعنی ضرر و آسیب تحمیل فشار روانی، استرس، ایجاد فوبی خاص، و غیره توسط سگهای ولگرد برای سلامت روان شهروندان دارای موضوعیت نیست؟ یعنی هزینه های گزاف عقیم سازی، غذارسانی، نگهداری، و غیره باید به دلیل جنون یک عده سگ-دوست به جامعه تحمیل بشه؟
نمیگم حیوان-دوست و طرفدار-طبیعت بلکه تعمدا از اصطلاح سگ-دوست استفاده می کنم چون فقط سگ برای این جماعت بیسواد، تشنه توجه، و مبتلا به بایس شناختیِ خود-روشنفکر-و-با-کلاس-پنداری حیوان محسوب میشه. احتمالا برای این افراد که با توسل به فتیشیسمِ سگ-بُت-انگاری نوعی هویت جعلی برای بی هویتی شون در راستای دیده شدن در جامعه دست و پا کردن جانورانی که همین سگ ها تحت خطر انقراض قرار دادن نوعی گیاه ادراک میشن و به همین جهت هم در این زمینه هیچ صدا و اعتراضی ازشون شنیده نمیشه، حالا بگذریم که گروهی از همین جماعت به گیاه خواری هم اشکال وارد می کنن که باعث آزار گیاهان میشه و لذا از دید ایشان احتمالا گونه انسان برای تداوم بقا ملزم به فوتوسنتز می باشد!!! وقتی الگوی افراد بشه چهارتا مجری مثل ندا جناب، سحر ساغرچی، فرانک سلیمانی، سالومه سید نیا و غیره که نه زندگی شخصی، خونوادگی، و زناشویی موفقی داشتن نه سواد درست و حسابی و نه تخصصی در هیچ زمینه ای دیگه بیشتر از این هم از دنبال کنندگان و مقلدین قسم خورده شون انتظار نیست، بُت شون میشه سگ ولگرد، فرزندشون هم میشه سگ شون، و قس علی هذا. در نهایت هم نتیجه میشه ترجیح دادن سگ به انسان، حالا چندین بچه و زن و هموطن هم توسط سگ های ولگرد دریده و کشته بشن، خیلی ها هم آسیب جسمی و روانی ببینن، هموطنانی هم از پاتولوژی حاصل از بیماری های مشترک رنج بکشن یا بمیرن، چه اهمیتی داره؟ مهم اینه که سگ های ولگرد ارجحیت دارن بر انسان!!!
ضمنا، قابل توجه به اصطلاح طبیعت دوستان، سگ به اون معنا موجودی طبیعی نیست. عده ای سهوا یا عمدا این باور اشتباه رو که سگ هم حق زیست در طبیعت داره رو به خوردتون دادن ولی باید بدونید که سگ حاصل تکامل گرگ هست اما موقعی که گرگ تونست نشاسته موجود در پسماند تولیدات کشاورزی انسان رو بواسطه ایجاد جهش هایی در ژنومش هضم کنه. بعدها سگ ها به دلیل خوی اجتماعی، مجهز بودن به دندان و آرواره قوی، قابلیت تهاجم تکی و گله ای، و اعمال خشونت در قلمروطلبی توسط انسان برای نگهداری از گله و زمین و اموال مورد استفاده قرار گرفتن. پس نگید همه موجودات حق زیستن در طبیعت دارن، سگ ها حاصل تکامل در محیط حاصل از زباله های کشاورزی تولید شده توسط انسان هستن نه طبیعت به اون معنایی که مثلا فیل و ببر و گرگ و غیره واقعا در طبیعت تکامل پیدا کردن. لذا جایی در طبیعت ندارن و به همین دلیل هم هست که بیشتر در اطراف زباله ها و شهرها دیده میشن تا طبیعت و اگر هم به طبیعت راه پیدا کنن موجبات انقراض بسیاری از حیوانات رو فراهم می کنن، دقیقا همون اتفاقی که در استرالیا، گینه نو، جزایر تاسمانی، و غیره افتاد و همین الان هم در شمال ایران و مناطق کوهستانی زاگرس در حال وقوعه از کبک و انواع مرغابی و پرندگان بگیرید تا گراز و یوزپلنگ و پلنگ و غیره همه در معرض خطر هستن.
اما در همین محیط شهری و اطراف سطل های زباله و غیره سوال اینجاست که الان دقیقا کارکرد سگ ولگرد در خیابونای شهری چیه؟ دفاع از گله؟ دفاع از اموال مردم؟ دفاع از زمین های مزرعه داران؟؟؟ چرا یک عده اینقدر به تکثیر و باقی موندن سگ ها در محیط شهری و اطراف اون اصرار دارن؟ آیا غذای سگ می فروشن و از این طریق درآمدزایی دارن؟ به اسم حقوق حیوانات و کمک به آن ها کلاهبرداری می کنن؟ عمدا به دنبال ایجاد مشکل برای سلامت و بهداشت عمومی هستن؟ مشکل روانی دارن و از اختلال شخصیت ضد اجتماعی رنج می برن؟ می خوان برای شهرداری ها، بیمارستان ها، صنعت واکسن سازی کشور و غیره ایجاد هزینه کنن و مشکلات بیشتری رو به اقتصاد لرزان ایران تحمیل کنن؟ می دونید توی ایران هر دوز واکسن هاری و ایمنوگلوبینی که افراد سگ گزیده دارن براحتی و بحق بصورت رایگان دریافت می کنن برای دولت چقدر هزینه داره؟ می دونید همین واکسن در بسیاری از کشورها وجود نداره و در خیلی از ایالات آمریکا و دیگر کشورای پیشرفته رایگان نیست و باید چقدر برای دریافتش هزینه بشه؟ لطفا بجای جو گیر شدن یکم فکر کنید
مسئولین محترم لطفا تحت تاثیر جوسازی و فحاشی یک عده سگ-دوست قرار نگیرید و کار صحیح رو انجام بدید. معدوم سازی در شرایط حاضر تنها راهه، مگر اینکه سگ-دوستان گرامی تمام و کمال هزینه عقیم سازی، نگهداری، واکسیناسیون، انگل زدایی، و غیره رو تا ریال آخر متحمل بشن که البته دور از ذهن به نظر میاد چرا که سگ-دوستان عاشق سگ ها هستن اما فقط توی خیابون اونم با هزینه ی مالی و جانی و روانی زنان و کودکان و افراد مسن و حتی جوانانی که از دید سگ-دوستان کمتر از سگ های ولگرد محق زندگی و آسایش هستن
مهشید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
0
1
چقدر خودتو دوست داری و با سواد تصور میکنی
کاش قبل اینهمه اراجیف ۴ تا کناب مطالعه میکردی
تو کی هستی که فکر میکنی صاحب نظری؟!
اتفاقا شماهایی که انقدر راحت حرف از یوتا میزنین قاتلای مخفی هستین که اگه فضا داشته باشین به انسان هم رحم نمیکنین فقط چون دستتون به خر نمیرسه پالون تکون میدین
کاش حقارتتو پشت ۴ تا کلمه قلمبه پنهان نکنی
در ضمن هرکی از خونه باباش فرار کرده و چهارتا سگ دیده اسمشو گذاشته مربی سگ
نظر شما
ادامه