کد خبر: ۷۰۳۸۲
تعداد نظرات: ۵ نظر
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان خمین:
«دکتر محمدرضا جوانمرد» افزود: با توجه به اعلام گزارش تلفات نامشخص یک راس گوسفند و یک راس گوساله دامدار روستایی، گروه‌هایی از دامپزشکی به محل اعزام و مشغول بررسی وضعیت موجود شدند ...

حکیم مهر: رئیس شبکه دامپزشکی خمین گفت: دام‌های کانون بیماری سیاه‌زخم (شاربن) در یکی از روستاهای توابع این شهرستان واکسینه و محل نگهداری دام به طور کامل ضدعفونی شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محمدرضا جوانمرد» افزود: با توجه به اعلام گزارش تلفات نامشخص یک راس گوسفند و یک راس گوساله دامدار روستایی، گروه‌هایی از دامپزشکی به محل اعزام و مشغول بررسی وضعیت موجود شدند.

وی افزود: پس از بررسی این دامداری مشخص شد سه نفر از کسانی که در هفته گذشته در ذبح یک راس گوسفند ارتباط نزدیک داشتند دچار زخم‌های سیاه رنگ شدند.

رئیس شبکه دامپزشکی خمین گفت: واحد بهداشت محیط مرکز بهداشت شهر قورچی باشی نیز بیماری سیاه زخم را تایید کرد و دامدار نسبت به آزمایش سریع و اقدامات درمانی آگاه‌سازی شد.

جوانمرد تصریح کرد: احشام تلف شده نیز با رعایت موازین بهداشتی و زیست محیطی در عمق زمین دفن شدند و جایگاه سایر احشام نیز آهک‌پاشی، شعله‌افکنی و ضدعفونی شد.

رئیس شبکه دامپزشکی خمین با اشاره به ضدعفونی کامل روستا با همکاری دهیاری، ادامه داد: واکسیناسیون دام‌های این روستا و مناطق روستایی اطراف نیز بلافاصله آغاز شد.

جوانمرد افزود: بین ساکنان منطقه بروشورهای آموزشی و بهداشتی با محتوای بیماری‌های مشترک انسان و دام توزیع شده است.

وی تاکید کرد: باتوجه به اینکه بسیاری از بیماری‌ها در بدن دام‌ها نهان و تنها توسط دامپزشکان قابل شناسایی و تشخیص هستند، شهروندان ذبح دام را در کشتارگاه انجام دهند و در زمان ذبح خارج از کشتارگاه از دستکش و ماسک استفاده کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی خمین با اشاره به فصل گرما و و رواج بیماری تب کنگو نیز گفت: به منظور جلوگیری از انتقال بیماری‌های نهان دام نظیر تب کنگو و تب مالت، گوشت دام ذبح شده قبل از قطعه شدن باید مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری شود تا تمام ویروس‌ها از بین بروند.

جوانمرد گفت: در عید قربان نیز اداره دامپزشکی، گروه‌های سیار دامپزشکی و کشتارگاه به شهروندان برای معاینه و ذبح گوسفند فعال هستند.

به گزارش ایرنا، شاربن یا سیاه‌زخم بیماری باکتریایی ویژه گیاهخواران اهلی مانند گوسفند، بز و گاو بوده و عامل بیماری باسیلوس آنتراسیس است.

باکتری انتشار دهنده این بیماری بسیار مقاوم است و می‌تواند تا سالیان متمادی بدون فعالیت زنده بماند و از طریق یک خراش و زخم وارد بدن دام شده و سپس به مصرف کننده منتقل شود.

خمین از توابع استان مرکزی است و این شهرستان  ۲۲۰ هزار راس دام سبک و ۱۲ هزار راس دام سنگین دارد.

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
قهرمانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
1
4
برای ضدعفونی جایگاه آلوده به باسیل شاربن از روش آهک پاشی استفاده شده؟ اتفاقا در منابع ذکر شده به هیچ عنوان نباید از آهک پاشی برای مقابله با باسیل شاربن استفاده شود.
پاسخ ها
کایا شیم
| Finland |
۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
دوست عزیز در متن آمده که برای جایگاه سایر احشام از آهک استفاده شده ، ضمن اینکه آهک پاشی هنگام دفن و روی لاشه دام تلف شده منع شده است .
کایا شیم
|
Finland
|
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
1
1
شیوع بیماریهایی نظیر سیاه زخم ، هاری ، تب کریمه کنگو ، بروسلوز و...آیا زنگ خطری نیست که سازمان دامپزشکی در مسیر درستی حرکت نمی‌کند؟
این همه روی بسیاری موارد بیهوده نظیر حداقل فواصل مرغداری ها و.. وقت و کارشناسی شد آخرش همه در جوار هم قرارگرفته اند. آیا بهتر نبود کار مبارزه با بیماریها اصل قرار می‌گرفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
فواصل وغیره از وظایف جهاده. مایه کوبی واکسنها توسط خصوصی و دولتی خوب انجام شده.
کایا شیم
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
مثل اینکه از یادمان رفته و شاید سن شما اقتضا نمی‌کند. قبلا فواصل مرغداریها را با متر حساب میکردیم که نباید کمتر از ۱۰۰۰ متر باشدو اینهمه برایش انرژی صرف شد واین کار دقیقا از وظایف دامپزشکی بود اما الان به ۲۰۰ متر و با تخفیف حتی کمتر تقلیل پیدا کرده. بنا براین چه عاید ما شد ؟
اما اگر سازمان بجای آن به وظایف مبارزه ای خود می‌پرداخت و بی مهابا خصوصی سازی و... را در بعد پیشگیری جاری نمیکرد مسلما این وضعیت را نداشتیم
نظر شما
ادامه