کد خبر: ۷۰۳۸۸
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر: سرپرست اداره کل دامپزشکی قم با اشاره به معضلات سگ‌های ولگرد در قم، گفت: اداره کل دامپزشکی قم به‌تبع سیاست‌های سازمان دامپزشکی کشور در خصوص حیوانات زنده، فقط مسوول تامین سلامت سگ‌های صاحب دار است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر حسن توحیدی مهر» روز سه‌شنبه با اشاره به چالش سگ‌های ولگرد در برخی نقاط قم، افزود: سگ‌های خارج از مجموعه دامداری و بی‌صاحب ارتباطی به دامپزشکی ندارد و تنها در صورتی که سگ متعلق به دامداری با پروانه بهداشتی و بهره‌برداری باشد، خدمات سلامت از دامپزشکی دریافت می‌کند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر اگر سگ صاحبداری از مجموعه دامداری که در آن نگهداری می شد، خارج شود، از نظر دامپزشکی سگ ولگرد محسوب می‌شود و دامپزشکی مسوولیتی در این زمینه ندارد.

مجتمع دامشهر قم در جمع‌آوری سگ‌های ولگرد با چالش روبه روست

وی به چالش سگ‌های ولگرد در اطراف مجتمع دامشهر قم اشاره و بیان کرد: مجتمع دامشهر مدیریت متمرکزی دارد و همان‌طور که شهرداری‌ها در سطح شهر و دهیاری‌ها در سطح روستا مسوولیت جمع‌آوری سگ‌های ولگرد را دارند، در سطح واحدهای مجتمعی نیز این مسوولیت بر عهده مدیریت مجتمع است.

توحیدی مهر تصریح کرد: آن‌طور که مطلع شده‌ایم مجتمع دامشهر در این خصوص علاوه بر امکانات خود، از سازمان‌های مردم‌نهاد و دستگاه‌های دولتی هم کمک گرفته‌اند.

وی ادامه داد: مصوبات خوبی در سطح فرمانداری و کارگروه حیوانات ناقل بیماری در راستای حل این معضل مصوب شده است؛ البته برخی مصوبات ایراداتی دارد و با شاکله کار دامپزشکی در تضاد است.

وی در ادامه به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو اشاره کرد و گفت: این بیماری ویروسی است که در حیوان زنده بیماری محسوب نمی‌شود و یا علائمش محرز نیست، ولی علائم این بیماری در انسان بروز می‌کند.

سرپرست دامپزشکی قم با بیان این‌که کنه‌ها عامل انتقال این بیماری هستند، افزود: بهترین راه مقابله با این بیماری کاهش جمعیت کنه‌ها با سم‌پاشی است.

وی اضافه کرد: برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، لاشه دام باید تا ۲۴ ساعت بعد از کشتار، در دمای یخچال نگهداری شود که این اقدام در تمام کشتارگاه‌های سطح استان انجام می‌شود.

وی در ادامه تشکیل شورای پژوهشی از مجموعه همکاران صاحب‌نظر، به روزرسانی شورای پیشنهادات و تبدیل این آن به مرکز دریافت انتقادات، پویاسازی شهرستان‌های تازه ایجاد شده استان قم شامل کهک و جعفرآباد، ساماندهی کشتارگاه‌ها و کارخانه‌های خوراک دام و واحدهای پرورش دام، طیور، آبزیان و زنبور عسل در راستای ارتقاء سلامت غذایی مردم و تامین امنیت سبد غذایی مردم از جمله برنامه‌های اداره کل دامپزشکی می‌باشد.

به گفته توحیدی مهر، کشتارگاه مهر زمستانه پس از ۹ سال فعالیت خود را آغاز خواهد کرد؛ مشکلات اقتصادی و بانکی علت بسته شدن این کشتارگاه بود.

استفاده از ۱۶۰۰ لیتر سم در جایگاه‌های دام

جانشین ریاست اداره بهداشت اداره کل دامپزشکی قم نیز با بیان این‌که سم‌پاشی از مهم‌ترین اقدامات برای پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است، گفت: از ابتدای امسال تاکنون، ۲ هزار و ۵۰۰ لیتر سم برای جایگاه‌های دام تهیه و یک هزار و ۶۰۰ لیتر مصرف شده است.

مجید صادق افزود: دامداری‌های روستاهای قمرود، جاده اصفهان، خلجستان، کهک و جعفرآباد در حال سم‌پاشی است.

به گفته وی، تامین سم و نظارت توسط دامپزشکی و عملیات سم‌پاشی توسط نیروهای بسیج به‌صورت رایگان انجام می‌شود.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
غلامرضا دارابپور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
3
0
به نظرم درست نیست. هرچند که شهرداری ها وظیفه مستقیم دارند اما کمک ها و یا برقراری ارتباط با بخش خصوصی و مشاوره های دامپزشکی به فرمانداری ها و ائمه جمعه در خصوص شیوه های درست برخورد با این معضل، مطابق دستورالعمل های OIE بسیار میتونه راهگشا باشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
3
2
صحبتهای غیر کارشناسانه !!!!!!!!
نظر شما
ادامه