کد خبر: ۷۰۳۹۲
تعداد نظرات: ۴ نظر
معاون محیط‌ زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست:
«حسن اکبری» افزود: بنابر توصیه دامپزشک او برای هضم راحت‌تر، تغذیه مرغ را شروع کرده‌ایم. اگرچه هنوز به طور کامل گوشت‌خواری ندارد اما در مرحله بعد ابتدا باید خون مصرف کند، مجدد مصرف گوشت مرغ سپس به تغذیه اصلی او گوشت قرمز برسیم ...
 

حکیم مهر: معاون محیط‌ زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، همزمان با دو ماهه‌شدن توله‌یوز سوم از افزایش وزن و پایدارتر شدن وضعیت او خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، ۱۰  اردیبهشت ۱۴۰۱ "ایران" و "فیروز" صاحب سه توله‌یوز شدند اما دو توله تلف شدند. اکنون توله‌یوز باقیمانده با گذر از مراحل حساس یکی پس از دیگری و طی‌کردن روند درمان در وضعیت نسبتا پایداری دو ماهه شد .

«حسن اکبری» به آخرین وضعیت توله‌یوز سوم اشاره کرد و گفت: از زمانی که کنسروها و پیش‌غذاهای مخصوص را شروع کرده‌ایم، وضعیت توله یوز بسیار بهتر شده‌ است. در حال‌ حاضر به تدریج پیش‌غذاها جای خود را به گوشت مرغ داده‌اند. کارکرد دستگاه گوارش و کاهش وزن شدید و فاصله‌ای که با وزن استاندارد داشته کمی بهتر شده است و وضعیت پایدارتری نسبت به گذشته دارد.

وی افزود: اختلاف با وزن استاندارد هنوز وجود دارد. بنابر گفته دکتر کالدول - دامپزشک یوزهای آفریقایی- هیچ شیر خشک مناسبی برای یوزپلنگ وجود ندارد، بدین جهت احتمال زنده ماندن توله‌یوز سوم را در بیشترین حالت ۶۰ درصد می‌دانست اما بنابر پروتکل‌های ویژه توصیه شده، شیرخشک در رژیم غذایی توله‌یوز به حدی کم شده‌ بود که تنها بتواند زنده بماند و این موضوع باعث نصف شدن وزن او نسبت به وزن استاندارد شد.

اکبری این‌موضوع را سخت‌ترین قسمت برای بقای توله‌یوز سوم دانست و اظهار کرد: توله‌ یوز با این روش زنده ماند و توانست بعد از آن مرحله خوردن کنسرو را نیز رد کند و به مرحله گوشتخواری برسد.

توله‌یوز سوم به مرحله گوشتخواری رسید

معاون محیط‌ زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این پرسش که از چه زمانی در رژیم غذایی توله‌ یوز، گوشت گنجانده شده است، گفت: حدود دو هفته‌ است که کنسرو و گوشت مرغ مصرف می‌کند و افزایش وزن بسیار بهتری داشته‌ است. وزن یوز قبل از آن در مدت قابل توجهی حدوا یک کیلوگرم بود و افزایش وزن نداشت اما طی این دو هفته افزایش وزن خوبی داشته و تقریبا به یک کیلو و ۳۰۰ گرم رسیده است.

اکبری به مصرف مکمل‌های غذایی اشاره کرد که توله‌یوز علاوه بر مصرف غذا برای تامین کلسیم و سایر عناصر مورد نیاز بدن تغذیه می‌کند. به بهتر شدن وضعیت تحرک و دفع توله‌یوز نیز اشاره کرد و خاطرنشان کرد در حال‌حاضر مشکل خاصی ندارد.

اکبری علت مصرف گوشت مرغ برای توله‌یوز را هضم راحت‌تر آن به نسبت گوشت قرمز دانست و توضیح داد: تغذیه اصلی یوزپلنگ گوشت‌ قرمز است بنابر توصیه دامپزشک او برای هضم راحت‌تر، تغذیه مرغ را شروع کرده‌ایم. اگرچه هنوز به طور کامل گوشت‌خواری ندارد اما در مرحله بعد ابتدا باید خون مصرف کند، مجدد مصرف گوشت مرغ سپس به تغذیه اصلی او گوشت قرمز برسیم.

وی گذر از این مرحله را ساده‌تر از گذر از مرحله شیرخشک به کنسروها دانست.

معاون محیط‌ زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، به سیستم ایمنی ضعیف توله‌یوز سوم اشاره کرد و افزود: باتوجه به وضعیت توله‌یوز فاصله بین ۳ تا ۴ ماهگی مرحله حساسی برای او است.

وضعیت محل اقامت توله‌یوز سوم چه شد؟

اکبری درباره محل اقامت توله‌یوز توضیح داد: باید تا زمان گذر از مراحل حساس و تا زمانی که دغدغه نیاز او به دامپزشک و درمان را داریم، به‌طور تقریبی حداقل تا چهار ماهگی در پردیسان بماند تا به وضعیت پایدارتری برسد. نظارت مستقیم از طریق معاونت محیط زیست طبیعینیز با حضور او در پردیسان صورت می‌گیرد.

وی افزود: در نهایت در صورت گذر از مراحل حساس به سایت توران منتقل می‌شود. در مجموعه توران جایگاهی را برای این توله‌یوز فراهم خواهیم‌ کرد. توران زیستگاه‌ طبیعی است، آلودگی‌ها کمتر و شرایط برای زندگی بسیار بهتر است.

معاون محیط‌ زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، باتوجه به فراهم‌کردن امکانات در پروژه تکثیر توضیح داد: باید بتوانیم فضای سایت را مانند یک بیمارستان صحرایی مجهز کنیم.

اکبری افزود: براساس منابع موجود اقداماتی را شروع کرده‌ایم. برنامه حفاظت از یوز آسیایی را دوباره با استفاده از اطلاعات قبلی به‌روزرسانی کرده‌ایم که در آن پروژه تکثیر نیز دیده شده‌ است و درحال‌ حاضر به دنبال تامین اعتبار هستیم. اگر سازمان برنامه و بودجه همراهی کند می‌توانیم بخش قابل توجهی از برنامه را پیش ببریم، در غیر این صورت با اعتبارات موجود اقداماتی را شروع می‌کنیم.

وی سایت توران را مناسب برای این کار ندانست و خاطرنشان کرد: سایت تکثیر نیاز به مداخله انسان جهت اقدمات درمانی، بررسی و چک‌کردن‌های متوالی دارد و به جهت فاصله بسیار زیاد این سایت، رفت‌وآمد دامپزشکان سخت و هزینه‌بر است. اما به جهت اینکه در گذشته هزینه‌های نسبتا زیادی برای سایت شده‌است، جابه‌جایی آن امکان‌پذیر نیست و فعلا مجبور به استفاده از آن هستیم.

اکبری در پایان درباره نام توله‌یوز سوم اظهار کرد: هنوز نام رسمی ندارد، اما با بررسی ‌های روابط عمومی احتمالا به زودی نام رسمی اعلام خواهد شد.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
2
1
مراقب سالمونلوز باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
0
3
امیدوارم این توله یوز زیبا همواره در نهایت سلامت باشد و رشد کند و بالغ شود.خداوندا خودت همواره مواظب این توله یوز زیبا باش.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
5
0
هیچی هلیکوباکتر پیلوری گرفت و زخم معده
چه ببری شود این ببر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
0
1
خسرو بيشتر بهش مياد
نظر شما
ادامه