کد خبر: ۷۰۶۹۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: معاون فرماندار قزوین گفت: هرگونه تبلیغ و فروش سگ در فضای مجازی ممنوع است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از صداوسیما، «چگینی» در نشست بررسی وضعیت سگ‌های ولگرد گفت:هرگونه تبلیغ و فروش سگ در فضای مجازی ممنوع است و نیروی انتظامی بر تبلیغ فروش سگ در این فضا نظارت خواهد کرد.

وی افزود: این روز‌ها با معضل سگ‌های ولگرد به ویژه سگ‌های تغییر نژاد داده شده گرگاس روبه رو هستیم.

معاون فرماندار قزوین گفت: این سگ‌ها علاوه بر ابتلا به بیماری هاری، به دنبال غذا به نقاط شهری و روستایی حمله ور می‌شوند و شاهد افزایش آمار گزش مردم به ویژه کودکان توسط سگ‌های ولگرد هستیم.

چگینی افزود: با توجه به اینکه در کشور از روش‌های مختلف اتلاف سگ استفاده نمی‌شود، شاهد مهاجرت و انتقال آن‌ها به سایر شهر‌ها و استان‌ها هستیم.

وی اضافه کرد: صداوسیما نقش مهمی در هدایت افکار عمومی و ترویج فرهنگ درست نگهداری از سگ و همچنین ارائه راهکار‌های مناسب برای مقابله با سگ‌های ولگرد و ترغیب مردم به غذا ندادن به این گونه جانوری برای جلوگیری از تکثیر نسل آن‌ها را بر عهده دارد.

معاون فرماندار قزوین گفت: طرح ویژه‌ای در بر عهده شهرداران، دهیاران و بخشداران گذاشته شده است تا شاهد کاهش جمعیت سگ‌های ولگرد باشیم.

چگینی افزود: با اجرای طرح‌های بین استانی می‌توانیم راهکار‌هایی برای جلوگیری از مهاجرت سگ‌های ولگرد از سایر استان‌ها اجرا کنیم.

وی اضافه کرد: دستگاه قضایی و نیروی انتظامی با افراد خاطی که مانع از اجرای طرح جلوگیری از تکثیر و مهاجرت سگ‌های ولگرد می‌شوند، مقابله خواهد کرد.

معاون فرماندار قزوین گفت: مدیریت پسماند و کنترل دسترسی حیوانات به زباله‌ها به عنوان غذا، برای نصب درپوش سطل‌های زباله درون و برون شهری باید اقدام شود و اگر منابع غذایی سگ‌های ولگرد کاهش یابد قطعا شاهد کاهش موالید و تولید مثل این حیوانات خواهیم بود.

وی افزود: ۱۴ سیاست کلی برای جلوگیری از تکثیر نسل سگ‌ها ولگرد اجرا می‌شود تا در آینده شاهد کاهش جمعیت این حیوانات باشیم.

«خوبان» کارشناس بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت شهید بلندیان هم گفت: با حمایت بی قاعده شاهد افزایش بی رویه جمعیت سگ‌های ولگرد در سطح شهر‌ها و روستا‌ها و در موارد متعددی شاهد بروز مصدومیت ناشی از گزش مردم توسط سگ‌های ولگرد هستیم که در آخرین نمونه یک زن شوشتری بر اثر ابتلا به هاری فوت کرد.

وی افزود: در سال گذشته ۳۶۰ مورد گزش سگ در استان گزارش شد که ۸۰ درصد این گزش‌ها توسط سگ‌های بلاصاحب صورت گرفته است.

کارشناس بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت شهید بلندیان گفت: در طی شبانه روز واکسیناسیون هاری برای سگ‌های ولگرد انجام می‌شود که هزینه هر بار واکسیناسیون حدود ۲۰۰ هزار تومان است و سال گذشته بیش از یک میلیارد تومان یارانه برای واکسیناسیون هاری سگ‌های ولگرد هزینه شده است.

خوبان افزود: در کنار این هزینه‌ها شاهد افزایش هزینه‌های درمان بیماری‌هایی نظیر کزاز و هاری هستیم.

وی اضافه کرد: سگ‌های ولگرد در قالب دسته‌های ۵ عددی در اطراف محل‌های دفن زباله پرسه می‌زنند که ادرار، مدفوع و حتی ترشحات دهان آن‌ها باعث انتقال بیماری‌های کزاز و هاری و همچنین بیماری‌های کبدی در بین انسان‌ها می‌شود.

خوبان گفت: سال گذشته بیش ازهزار و  ۶۸۱ مورد حیوان گزیدگی شامل سگ و گربه در استان گزارش شده که نسبت به سال ۹۵ دو برابر افزایش داشته است.

وی افزود: در راستای حفظ حقوق عامه و کاهش بیماری هاری درخواست اجرایی شدن قانون جمع آوری حیوانات بلاصاحب را داریم و قانون منع سگ گردانی در معابر عمومی و الزام افرا دارای سگ به ویژه حیوانات قلاده بزرگ برای رعایت قوانین از جمله خواسته‌های مرکز بهداشت شهید بلندیان است.

نماینده شهرداری قزوین هم گفت: در چهار‌ماهه اول امسال ۵۱۰ سگ زنده گیری شدند و بیش از ۶۰ درصد آن‌ها عقیم سازی شدند.

وی افزود: بابت عقیم سازی هر سگ حدود ۷۰۰ هزار تومان هزینه و برای مرگ با ترحم سگ‌های ولگرد هم حدود ۳۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود که این مساله فشار زیادی بر بودجه شهرداری‌ها می‌آورد.

نماینده شهرداری قزوین گفت: از دانشگاه علوم پزشکی و دامپزشکی استان می‌خواهیم دارو‌های مربوط به عقیم سازی و همچنین واکسیناسیون سگ‌های ولگرد را در اختیار شهرداری قرار دهند چرا که این دارو‌ها به صورت آزاد تهیه می‌شود و هزینه بالایی برای شهرداری‌ها دارد.


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
2
3
مگه حرف توی کله سگ-دوستا میره؟ خدا نکنه این جماعت قشری و ........ به یه چی گیر بده دیگه ول کن ماجرا نیست. می ترسم آخرش مقام سگ توی این مملکت به جایی برسه که گاو واسه گاوپرستای هندی رسیده.
نظر شما
ادامه