کد خبر: ۷۱۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
زرشک میوه‌ای کوهستانی با رنگ قرمز و طعم ترش است که نوع پرورش‌یافته آن به رنگ‌های زرد، بنفش و آبی نیز دیده می‌شود. این میوه را میوه طول عمر می‌نامند. مهم‌ترین خاصیت زرشک ویتامینC فراوان آن است که می‌تواند در ازدیاد مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها بویژه بیماری‌های عفونی و سرماخوردگی نقش موثر و مفیدی را ایفا کند.

از دیگر مزایای شاخص زرشک خواص آنتی‌بیوتیکی آن است که باعث پایین آمدن تب، کاهش تورم و فشار خون شده و به تنظیم ضربان قلب و انقباض عضلات قلب کمک می‌کند. عموما نوع بی‌دانه زرشک را که بیشتر در نواحی خراسان می‌روید به عنوان یک میوه تقویت‌کننده کبد، قلب و معده و تقویت‌کننده عمومی و تصفیه‌کننده خون به صورت پخته همراه با برنج به صورت زرشک پلو مصرف می‌کنند. البته نوعی از زرشک نیز وجود دارد که آن را خیسانده و آب آن را برای رفع عطش و به عنوان یک نوشیدنی خنک‌کننده می‌نوشند. این نوشیدنی دارای خواص صفرابری بوده و کار کبد و کلیه را تسهیل نموده، خون را تصفیه و ترشح ادرار را تحریک می‌کند و در نتیجه دفع ادرار را زیاد می‌کند؛ از این‌رو سموم بدن خارج شده و اعمال دستگاه گوارش تنظیم و همچنین از این میوه برای برطرف کردن سوزش ادرار، درمان واریس و بی‌اشتهایی نیز استفاده می‌کنند. جوشانده زرشک خشک نیز برای درمان نارسایی قلبی و ضعف عمومی بدن مفید است.

بدین منظور 10 گرم زرشک خشک را در هاون بکوبید و آن را در ظرفی ریخته و یک‌دهم لیتر آب روی آن بریزید و تا دو ساعت بخیسانید، بعد آن را روی حرارت گذاشته تا جوش آید ولی بیش از یک دقیقه نباید بجوشد.

این نوشیدنی را پس از خنک شدن هر روز 3 مرتبه نیم فنجان میل کنید. البته شربت زرشک هم این خواص را دارد. مصرف این جوشانده برای معالجه آسم و گلودرد نیز موثر است. برای درمان گرفتگی قلب و ضعف اشتها نیز می‌توانید آب زرشک را با آب، شکر و آبلیمو مخلوط کرده و بنوشید. جوشانده زرشک و عناب نیز به نسبت مساوی در تصفیه خون و درمان خارش بدن و حساسیت‌ها و برای باز شدن و زیبایی رنگ رخسار مفید است.

این ترکیب بهترین‌ دارو برای گرم‌مزاجان و مبتلایان به فشار خون است. به خانم‌هایی که دوره یائسگی آنها نزدیک است و آنها که اختلالات رحمی دارند توصیه می‌کنیم از خوردن زرشک غافل نشوند. در ضمن زرشک بواسیر خونی را درمان می‌کند و برگ‌های آن برای بند آوردن خون و جویدن آن برای ضدعفونی کردن دهان مفید است. سبوس و پوسته این گیاه نیز به دلیل داشتن آلکالوئید موجب ضدعفونی غشای مخاطی بدن می‌شود.

توجه: زرشک بسیار سرد، قابض و مولد باد است. مصرف این میوه را برای مبتلایان به قلنج روده، معده و کلیه و مزاج‌های سرد توصیه نمی‌کنیم.

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
yalda
|
-
|
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
0
0
salam
aya masarf zereshk be sorat kham ham hamin tasirato dare
va inke nadidam to khavasi ke inja eshare shode be charbi soz bodan zereshk eshareii beshe
aya charbi soz ham hast?
sara
|
-
|
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴
0
0
salam .mersi az matlabetun,aya jushe surat ke bexatere ekhtelale badan be vojud miyad,ba zereshk darman mishe????????????tasiri bara az beyn raftane an darad?????????
نظر شما
ادامه