کد خبر: ۷۱۴۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: رئیس اداره دامپزشکی شهرستان خوانسار از واکسیناسیون رایگان 270 قلاده سگ گله و نگهبان و ابتلای سه حیوان به بیماری هاری در شهرستان خوانسار از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره دامپزشکی شهرستان خوانسار، «مهندس بها اله خسروی» اعلام کرد: از ابتدای سال تاکنون سه مورد نمونه گیری از حیوانات مشکوک انجام شده و به آزمایشگاه تشخیص هاری فرستاده شده که متاسفانه جواب هر سه مورد مثبت بوده است.

وی افزود: به دنبال گزارش یک شهروند در مورد رفتار تهاجمی و گاز گرفتن یک قلاده گربه ولگرد و حضور گربه در حیاط خانه و احتمال گزش افراد دیگر در خانواده بلافاصله اکیپ شبکه دامپزشکی به محل اعزام شدند و به دلیل رفتار تهاجمی و نبود امکان قرنطینه و بلاصاحب بودن حیوان، گربه مشکوک به هاری به روش آرام کشته شده و پس از خارج کردن از منزل و در محیط مناسب نمونه گیری از حیوان مشکوک انجام پذیرفت.

 خسروی ادامه داد: بیماری هاری یک بیماری مشترک و خطرناک بین انسان و دام است که معمولا از طریق گزش حیوان آلوده به انسان منتقل می شود و در صورت بروز علایم هیچ گونه درمانی ندارد. ولی می توان خطر ابتلا به این بیماری را از طریق واکسیناسیون به حداقل رساند.

رییس شبکه دامپزشکی خوانسار در ادامه بیان داشت: بلافاصله پیگیری های لازم از جمله مراقبت فعال از دام های منطقه و محدوده های هم جوار در راستای شناسایی موارد جدید احتمالی، واکسیناسیون سگهای صاحبدار تا شعاع عملیاتی کانون بیماری ، تشدید آموزش روستائیان در زمینه بیماری هاری، هشدار به کلینسین های دامپزشکی منطقه هنگام معاینه دام ها و رعایت نکات ایمنی، به عمل امد.

علاوه بر آن برگزاری جلسات مشترک با دیگر ارگان ها به خصوص اداره بهداشت و شهرداری و محیط زیست و اطلاع رسانی در مورد نمونه های مثبت هاری در شهرستان به این ادارات و گفتگو و بررسی جهت مقابله با این بیماری خطرناک نیز انجام پذیرفت

وی اذعان داشت: از ابتدای سال تا کنون 270 قلاده سگ در این شهرستان علیه بیماری هاری واکسینه شده است.

رئیس شبکه دامپزشکی خوانسار در پایان خاطر نشان کرد: مقید کردن حیوان هار و مرگ آرام آن،  در شرایطی که حیوان هار معمولا رفتاری به شدت تهاجمی دارد و حتی صاحب حیوان هم دیگر نمی تواند به حیوان نزدیک شود گاهی منجر به صدمات بدنی به اکیپ نمونه گیر می شود و احتمال گزش در این شرایط دور از ذهن نیست و این علاوه بر در معرض ویروس قرار گرفتن شخص نمونه گیر به دلیل باز شدن (expose) بافت ها و مغز می باشد و در این رابطه، توجه مسئولین ذی ربط به این مدافعان گمنام عرصه بهداشت را می طلبد.

شایان ذکر است هاری گربه از خطرناکترین موارد هاری برای انسان می باشد. هم به لحاظ حضور و ارتباط بسیار نزدیک با جوامع انسانی و هم به لحاظ رفتار گربه که معمولا به نواحی سر و گردن و سینه انسان حمله می کند و معمولا نیز این حیوان به شکل خشمگین هاری مبتلا می شود.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
0
0
روش مهار سازی رو بفرمایید ،نمونه گیری وظیفه دامپزشکیه اما در مخاطره قرار دادن پرسنل هم وطیفه ماست ؟؟؟ اصولا در این موارد چه دستور العمل برون سازمانی وجود دارد و چه ارگانی مسئول مقید سازی ، کشتن نگهداری و ... دام مشکو به بیماری است؟؟؟
نظر شما
ادامه