کد خبر: ۷۲۲۸۷
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر: دامپزشک حیات وحش گفت: تمامی مطالعات در سطح دنیا و تجربیات موجود در کشور نشان می دهد که یوزپلنگ ها زادآوری فصلی ندارند و مشاهده توله یوز در توران مساله تعجب برانگیزی نیست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از رکنا، «دکتر ایمان معماریان» تصریح کرد: یوزپلنگ ها تولید مثل فصلی ندارند و ما تاکنون مشاهدات بسیاری از تولید مثل این گربه سان در ایران و حتی در آفریقا داشته ایم به همین دلیل پیدا کردن دو توله یوز در پارک ملی توران در این فصل نمی تواند تعجب برانگیز باشد.

وی با اشاره به اینکه اظهارات مسوولان سازمان در مورد پیدا شدن توله های یک ماهه در این فصل در اصلی ترین زیستگاه، بیان داشت: این اظهارات نشان از نبود اطلاعات درست علمی در مورد یوز در بدنه کارشناسی سازمان است.

دامپزشک حیات وحش با تاکید به اینکه اشاره به جنسیت نامعلوم با وجود کارشناسان سازمان در این مساله توان کارشناسی این مجموعه را زیر سوال می برد، اضافه کرد: چیزی که مشخص است این است که حفاظت از یکی از ارزشمندترین گونه‌های گربه سان در جهان در اصلی ترین زیستگاه این گونه از هیچ اهمیتی برای متولیان این امر برخوردار نیست.

وی با اشاره به اینکه آموزش جوامع محلی باید در سالهای گذشته حداقل در مناطق چهارگانه در شرایط نزدیک به استاندارد باشد، ادامه داد: پیش از این تهدیدات اصلی یوز در زیستگاه توران و سایر زیستگاه ها مشخص شده بود و دو مساله به عنوان اصلی ترین تهدید در این منطقه شناسایی شده است.

معماریان یادآورشد: جاده و بومیان آموزش ندیده مانند چوپانان در این منطقه به عنوان دو عامل اصلی تهدید گونه مذکور شناسایی شده است اما در سالهای اخیر هیچ اقدامی برای رفع حتی یک مورد از این مسایل انجام نیفتاده است و این ادعاها در مورد تلاش برای حفاظت از این گونه را بی اعتبار می کند.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
1
2
عجب
به تنهایی کمر به نابودی یوزپلنگ بستید
متخصص تولید مثل و عضو هیأت علمی دانشگاه دولتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
0
4
از کجا کشف کردید یوزپلنگ که یک گربه سان است تولید مثل فصلی ندارد؟!! گونۀ گاو اهلی هم که non-seasonal polyoestrus هست اگر در طبیعت رها شود تمایل دارد تولید مثل فصلی داشته باشد. یعنی در بهار فعالیت تولید مثلی اش کلید میخورد و در اواخر سال، و به عبارت دیگر در اوایل تا اواسط زمستان زایمان میکند. گربه سانان seasonal plyoestrus هستند. به عبارت دیگر با طولانی تر شدن روشنایی روز چرخه های تخمدانی آنها شروع میشود. توله یوزها یک ماهه هستند. با توجه به حدود دو ماه دورۀ آبستنی، در واقع یوز مادر حداقل سه ماه قبل باردار شده بود یعنی اواسط شهریور که فصل زاد و ولد گربه سانان است. این که چرا یوز مادر در اواخر فصل تولید مثلی باردار شده شاید دلایل متعددی داشته باشد که ما از آنها خبر نداریم اما یک احتمال قوی این است که اولین زایش حیوان بوده و بنابراین در اواخر فصل تولید مثلی طبیعی به بلوغ جنسی و توان باروری رسیده است. بنابراین لازم است در اظهار نظرها قدری مستندتر و کارشناسانه تر نظر دهیم تا برای بسیاری که علاقمند موضوع هستند موجب تشویش ذهن و سردرگمی نشود.
با سپاس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
0
0
چندبار طالاع رسانی شده اقا جان نوزاد حیات وحش دیدید بهش دست نزنین مادرش رفته دنبال غذا برمیگرده پیش نوزادش ، چقدر اطلاع رسانی شده نوزاد حیات وحش دیدید جا ب جا نکنینش
به نوزاد حیات وحش دست نزنین بوی انسان میگیره و از سمت مادر پس زده میشه مگه نه اینکه این همه فرهنگ سازی این همه تو رسانه های دیداری و شنیداری اطلاع رسانی میشه نوزاد حیات وحش دیدید بهشون دست نزنین چرخه اکوسیستم رو بهم نزنین بعد طرف دیده رفته برداشته بغل کرده و کلی این دست اون دست چرخیدن تازه باید منتظر تعیین تکلیف مسئولان باشیم تا یه فکری برا اون دوتا طفل معصوم بکنن که اصا باهاشون چیکارباید بکنن
نظر شما
ادامه