کد خبر: ۷۲۳۱۷

حکیم مهر: رییس اداره دامپزشکی قلعه‌گنج در جنوب استان کرمان گفت: تاکنون ۲۵ راس دام شامل گاو و گوساله طی ۲ ماه گذشته در برخی روستاهای بخش مرکزی این شهرستان به علت بیماری هاری تلف شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «حمید توسلی» روز سه‌شنبه اظهار داشت: این دام ها در روستاهای شمزان، چاه باغ، شمزان جهاد، شمزان هیات، دولاب، تاریکماه و سورگ آباد بخش مرکزی قلعه گنج تلف شده اند.

وی افزود: عامل بیماری هاری در این دام ها، موش خرما یا شغال بوده که حیوان وقتی مبتلا به هاری می شود بخصوص موش خرما تمایل به گاز گرفتن حیوانات دیگر پیدا می کند و بیماری هاری از حیوان هار به حیوان یا دام سالم در این مناطق شیوع پیدا کرده است.

توسلی ادامه داد: در پی افزایش تلفات دام روستاییان در این مناطق به دلیل شیوع هاری، نمونه گیری از حیوانات مشکوک به هاری انجام و در پی آن جلساتی در محل فرمانداری قلعه گنج با حضور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، مجموعه دامپزشکی و سایر مسئولان تشکیل و مقرر شد که اداره دامپزشکی قلعه گنج نسبت به واکسیناسیون دام و همه سگ های نگهبان و صاحبدار این روستاها به صورت رایگان علیه هاری انجام دهد.

وی با بیان اینکه جلسات آموزشی نیز در مورد بیماری هاری با حضور اعضای شوراها و دهیاری ها انجام شده است اضافه کرد: با مجوز سازمان دامپزشکی واکسیناسیون رایگان هاری برای تمامی گاو و گوساله ها در روستاهای شمزان هیات، شمزان جهاد، شمزان چاه باغ، تم چلی، دولاب، تاریکماه، سورگ آباد و رستم آباد انجام شده است.

رییس اداره دامپزشکی قلعه گنج یادآور شد: دامداران ابتدا به بیماری هاری شک داشتند و گمان می کردند با بیماری دیگری روبه رو هستند در نتیجه به دام نیز نزدیک می شدند که هشدارها و توصیه های آموزشی در این زمینه ارائه شد.

وی با اشاره به اینکه در مواردی شغال به برخی دامداران و حتی با نزدیک شدن به منازل مسکونی به کودکان حمله کرده است گفت: در پی نمونه برداری و ارسال به آزمایشگاه علائم به بیماری هاری ۲ شغال و یک موش خرما در این مناطق مثبت اعلام شده است.

توسلی افزود: عملیات مقابله با بیماری هاری با واکسیناسیون رایگان یک هزار و ۶۰۰ دام در این مناطق از طریق تزریق واکسن با اعتبار ۸۵ میلیون تومان طی روزهای گذشته انجام شده است اما هنوز مواردی از بیماری هاری ممکن است وجود داشته باشد.


نظر شما
ادامه