کد خبر: ۷۲۶۲۷
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با «دکتر رودابه روغنی‌زاده» بانوی دامپزشک فعال در رامهرمز:
وی افزود: خانمی که می‌خواهد شغل دامپزشکی، آن هم درمانگاه را انتخاب کند، قبل از ورود به حیطه کار باید بپذیرد که کار سخت است اما اینکه بگوییم این حرفه صرفاً مردانه است، به نظر من این‌گونه نیست ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «دکتر رودابه روغنی‌زاده» بانوی صاحب درمانگاه دامپزشکی و مرکز وابسته در شهرستان رامهرمز که قریب به ۲۰ سال است که در این حوزه فعالیت می‌کند، معقتد است که در خیلی از موقعیت‌های حرفه دامپزشکی، دامپزشک خانم یا آقا جهت انجام کارهای درمانی و تزریقات دام و طیور احتیاج به همکاری با تکنسین و کاردان دامپزشکی دارند و این مساله ارتباطی به جنسیت ندارد.

از نظر او خانمی که می‌خواهد شغل دامپزشکی، آن هم درمانگاه را انتخاب کند، قبل از اینکه وارد حیطه کار شود، باید بپذیرد که کار سخت است. اما اینکه بگوییم این حرفه صرفا مردانه است، اینگونه نیست: «خود دانش‌آموخته این رشته باید توانایی داشته باشد که روستاهای مختلف را پوشش دهد. به هر حال هر کسی روحیات خود را بهتر می‌شناسد و راحت‌تر می‌تواند تشخیص دهد که قادر به ادامه کار هست یا نه؟»

حکیم مهر: خانم دکتر، ورودی چه سالی و کدام دانشگاه هستید؟

بنده ورودی سال ۷۴ دانشکده دامپزشکی شهید چمران اهواز هستم.

حکیم مهر: بعد از فارغ‌التحصیلی چه کردید؟

یک هفته بعد از اینکه از پایان‌نامه دفاع کردم، پروانه فعالیت درمانگاه گرفتم. در این مسیر مشکلی در بحث امتیاز نداشتم چون آن زمان شهرستان نیاز داشت و از طرفی تعداد دامپزشکان هم کمتر از الان بود، لذا اداره کل دامپزشکی خوزستان و همچنین اداره شهرستان همکاری کردند. خودم هم به دنبال کارها رفتم و مشکلی در این خصوص نبود.

حکیم مهر: از همان زمان در کلینیک مشغول به فعالیت هستید؟

بله. در حال حاضر نزدیک به ۲۰ سال است که مشغول فعالیت هستم. ابتدا تحت عنوان دفتر خدمات درمانی کار می‌کردم و بعدها که سابقه کاری من بیشتر شد، در حوزه طیور هم ورود کردم.

حکیم مهر: آیا در این مدت نسبتا طولانی با مشکل خاصی مواجه شدید که به واسطه خانم بودن شما، به وجود آمده باشد؟

مشکل بهخصوصی که نبوده است، بالاخره هر شغلی مزایا و معایبی دارد. اینکه بگویم خیلی مشکل خاصی بوده است، خیر. البته در خیلی از موقعیت‌های حرفه دامپزشکی، دامپزشک خانم یا آقا جهت انجام کارهای درمانی و تزریقات دام و طیور احتیاج به همکاری با تکنسین و کاردان دامپزشکی دارند و این مساله ارتباطی به جنسیت ندارد.

فعالیت در حیطه های مرغداری، دامداری، کشتارگاه صنعتی طیور و دام، کارخانه های بستهبندی مواد غذایی و سایتهای ضدعفونی بستگی به توان خود دامپزشک دارد که بتواند در این حوزه با اقشار مختلف و سطح آگاهی‌های متفاوت از عشایر گرفته تا مرغدار و... ارتباط برقرار کند و این بستگی به توان شخصی او دارد. اما به طور کلی از لحاظ توان بدنی، بنده در این مدت با مشکل خاصی مواجه نبودم.

حکیم مهر: برخی بانوان دامپزشک نسبت به نگاه متفاوت مرغداران به مردان و زنان دامپزشک، اظهار گلایه می‌کردند. نظر شما در این خصوص چیست؟

واقعیت این است که بنده در طول این سال‌ها تفاوتی ندیدم. البته شاید جایی که من فعالیت می‌کنم، به این شکل بوده است.

حکیم مهر: خانم دکتر، فارغ از نگاه جنسیتی، مهمترین مشکلاتی که در این سال‌ها در حوزه فعالیت خود با آن مواجه بودید، چه چیزهایی بوده‌اند؟

در حال حاضر نمی‌توانم به فارغ‌التحصیلان بگویم که قرار است در چه شرایطی قرار گیرند و کار کنند، چون خود من از سال ۸۰ تا الان در حال کار کردن هستم و از شرایط کاری خودم رضایت دارم. حرفه ما به گونه‌ای است که دامپزشک باید به مرغداری مراجعه کند و مرغداری‌ها هم یا در روستاها هستند یا با شهر فاصله دارند. بالاخره خود این رفت‌وآمد تا حدی سخت است اما برای زن و مرد تفاوتی ندارد.

به نظر من خانمی که می‌خواهد شغل دامپزشکی، آن هم درمانگاه را انتخاب کند، قبل از اینکه وارد حیطه کار شود، باید بپذیرد که کار سخت است. اما اینکه بگوییم این حرفه صرفا مردانه است، به نظر من اینگونه نیست. بلکه خود دانش‌آموخته این رشته باید توانایی داشته باشد که روستاهای مختلف را پوشش دهد. به هر حال هر کسی روحیات خود را بهتر می‌شناسد و راحت‌تر می‌تواند تشخیص دهد که قادر به ادامه کار هست یا نه؟ بالاخره برخی افراد به دنبال شغل راحت هستند و طبعا این حرفه برای آنها مشکل خواهد بود، اما اگر برای کسی مسائلی مثل مسافت تفاوت نداشته باشد و روحیه او با این چالش‌ها سازگار باشد، فکر نمی‌کنم که دردسری به وجود آید.

حکیم مهر:‌ این رفت و آمدها برای خود شما سخت نبود؟

به هر حال خانم‌های دامپزشک در هر شهرستان و استانی که هستند، از همان ابتدا باید نسبت به این مساله دقت کنند و مناطقی را که قرار است در آن کار کنند، شناسایی کرده و دقیقا تعیین کنند که به کجاها باید بروند. البته ناگفته نماند که این مساله برای آقایان هم همینطور است. بالاخره از این دست مشکلات وجود دارد اما بازدارنده نیست. من در این ۲۰ سالی که در حال فعالیت هستم، هیچ مشکل بازدارنده‌ای ندیدم.

حکیم مهر: آیا هیچ‌وقت به ادامه تحصیل فکر نکردید؟

اوایل خیلی زیاد اما بعد از آن، آن‌قدر درگیر کار بودم که دیگر فرصت دست نداد. به نظر من ادامه تحصیل خیلی خوب است، کمااینکه کسی که دوره عمومی را گذرانده باشد، بالاخره شناخت دقیقی از حوزه‌های فعالیتی که در آینده می‌تواند داشته باشد، ندارد. البته در این میان برخی شرایط ادامه تحصیل را ندارند اما به نظر من بهتر است دامپزشک یک یا دو سال بعد از اینکه وارد حیطه کار شد، زمینه‌های مختلف را امتحان کند، بعد اگر تمایل داشت، تخصص بگیرد و ادامه تحصیل دهد که این مساله خیلی هم می‌تواند به او کمک کند.

حکیم مهر: چه توصیه‌ای برای جوانترها دارید؟

به نظر من جوانترها می‌بایست یک مقدار روی خود شناخت بیشتری داشته باشند، چون حوزه درمان به نسبت مشاغل دیگر دامپزشکی، آسان‌‌تر نیست. اگرچه توان بدنی خاصی نمی‌خواهد اما دامپزشک از نظر روحیه باید سازگار باشد. اگر شرایط اینگونه بود و توانست تحمل کند، می‌تواند موفق باشد. دامپزشکان با اقشار مختلف سروکار دارند و اگر بتوانند ارتباط خوبی بگیرند، در این کار موفق می‌شوند.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
2
6
احسنت و دست مریزاد
بر این بانوی آگاه ، پر تلاش و بی تکلف و ...
مانند بیشتر بانوان میهن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
یادش به خیر یک هفته بعد دفاع پایان نامه مجوز درمانگاه گرفته
حالا اما مجوز درمانگاه دست نظام دامپزشکی هست باید کلی خرج کنی رانت هم داشته باشی از شورا هم کسی درمانگاه نداشته باشی شاید مجوز بدن بهمون
M_R_Kh
|
Canada
|
۱۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
1
5
بسیار عالی. پیروز باشید
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
4
10
کلا کار درمانی و درمانگاه به درد کی میخوره،؟ اول و آخرش ضرر،کار سخت بی اجر و مواحب،بیماری مشترک،خوردن دستمزد توسط دامدار و مرغدار،گیر و شکایت مرتب دامدار و صاحب حیوان خانگی بابت زیاده خواهی و...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
1
7
اون کسایی که تو کار کلینیک نیستند با مشکلات کار آشنایی ندارن. آوازش از دور خوش است. بیای جدی توش کار کنی زیر ده سال می بری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
واقعا درمانگاه دامپزشکی با اشتغال به امور درمان یک دنیا تفاوت دارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
4
3
اگه به کار درمان علاقه داشته باشی و علم دامپزشکی را داشته باشی کلینیک درآمد خوبی داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
علاقه و علم رو دارم. پول خرید تجهیزات رو ندارم.
همکار متخصص داخلی دام بزرگ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
1
9
کار درمانگاهی و طبابت دام بزرگ، در ذات خود خیلی جذاب و اغنا کننده است، ولی آنچه که آزاردهنده است، بالاکشیدن دستمزد دامپزشک توسط دامداران، درآمد کم علی رغم کار طاقت فرسا، کار درمانی کاردان ها، ادعای طبابت دامدار و اطرافیانش و خوددرمانی وی و رساندن حیوان به مرحله پیش از مرگ و انتظار معجزه در لحظه مرگ، عدم انجام جراحی و ترجیح به فروش دام، است. مثال های تجربی خودم؛
دامدار بابت تشخیص بیماری های بدفرجام زیر، حق ویزیت و حتی هزینه رفت و آمد نمی دهد یا از آن می کاهد:
۱- جابه جایی شیردان به راست و خونریزی ملنایی ناشی از آن
۲-بیماری لکوز گاوی و لنفوسیتوز پایدار
۳-BVD-MD
۴- یون
۵-MCF
۶-پریتونیت حاد منتشر
۷- بوتولیسم
۸-لیستریوز
۹-ورم پستان کلی فرمی حاد
۱۰- سل منتشر و...
متاسفانه شرکت های سازنده دارویی هم برخلاف پزشکی، اندیکاسیون (کاربرد) داروها در بروشور و روی جلد آنها می نویسند و دامدار رو فارماکولوژیست می کنند!! در حالی که در داروهای انسانی می نویسند: این دارو برای بیماری فعلی شما تجویز شده است و از توصیه آن به دیگران بپرهیزید!.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
خانه از پای بست ویرانست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
4
2
جا دارد سرکار خانم دکتر روغنی با بیش از 20 سال سابقه کار عملیاتی یا افرادی همچون او که عمرشان در را در مسیر واقعی خدمت به دامپزشکی و دامداران در مناطق محروم کشور به ریاست سازمان نظام دامپزشکی منصوب شود.
اگر چنین شد مسائل حل می شوند اگرنه همین .........ها دامپزشکی را به قهقرا خواهند برد
باغملک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
0
2
آفرین به خانم دکتر...ما که خیلی از تجربشون استفاده کردیم .
نظر شما
ادامه