کد خبر: ۷۲۷۸۷

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: چهار کشتارگاه سنتی غرب این استان به علت واقع شدن در نقاط مسکونی و رعایت نکردن مسائل زیست محیطی و بهداشتی اخطار گرفتند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محمد حسین گلپایگانی» روز چهارشنبه این کشتارگاه ها را در شهرستان های نور، رامسر، چالوس و نوشهر نام برد و افزود: در زمان حاضر روند فعالیت این کشتارگاه ها به گونه ای است که آلودگی حاصل از شست و شوی لاشه ها را راهی آبراه ها و رودخانه های منتهی به دریای خزر می کنند و دستگاه های اجرایی مسوول در این زمینه همکاری لازم را ندارند ضمن آنکه موارد غیر بهداشتی فراوانی در محیط فعالیت این مکان های ذبح دام گزارش شده است.

وی اظهار کرد: فعالیت این کشتارگاه ها به این شکل، به طور حتم روی عرضه گوشت به مصرف کنندگان تاثیر می گذارد و اگر رعایت نشود تهدید جدی علیه بهداشت محسوب می شود و بارها هم به گردانندگان این کشتارگاه ها که اغلب آن ها شهرداری ها هستند اخطار داده شده است اما تا این لحظه هیچ عکس العملی نشان نداده اند .

مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: به عنوان نمونه کشتارگاه دام نوشهر ،مهم ترین ضعف آن این است که افزون بر رعایت نکردن مسائل زیست محیطی و بهداشتی حتی در بکارگیری دامپزشک در این زمینه کوتاهی می کند و درصورت ادامه روند این نهاد بدون مماشات به تعطیلی آن اقدام خواهد کرد.

گلپایگانی افزود: یکی از سیاست های دوره های گذشته ساخت کشتارگاه ها به شکل متمرکز بود اما از زمان شکل گیری دولت سیزدهم این انحصارگرایی شکسته و این موضوع هم اطلاع رسانی شد که هر فعال اقتصادی اگر تصمیم بر سرمایه گذاری در ساخت کشتارگاه داشته باشد محدودیت مکانی ندارد منوط به آنکه شرائط لازم را داشته باشد و بتواند در ساخت کشتارگاه صنعتی همه آن موازین بهداشتی و زیست محیطی را رعایت کند با او همراهی لازم صورت می گیرد.

وی بیان داشت: نکته دیگر آنکه کشتارگاه های سنتی که موازین بهداشتی و زیست محیطی را رعایت نکنند تعطیل می شوند ، ضوابط و قوانین این اجازه را داده است که به منظور جلوگیری از بیکاری و همچنین تامین بموقع گوشت مورد نیاز مردم قصابان از دیگر کشتارگاه صنعتی بهداشتی در هر نقطه ای از کشور آن را تامین کنند که هم اکنون در نقاطی از غرب مازندران این اتفاق می افتد.

مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: هم اینک در نقاطی از این استان از جمله آمل، تنکابن، نور، چالوس و آمل کشتارگاه های در حال ساخت داریم و کشتارگاه صنعتی آمل حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، کشتارگاه صعتی چالوس هم روند ساخت ساختمان، تجهیزات سخت افزاری و نرافزاری آن تا حدودی به پایان رسیده و به احتمال زیاد در آینده نزدیک به بهره برداری برسد و در دیگر شهرستان ها هم روند ساخت کشتارگاه ها با نواقصی رو به رو بوده است که باید بزودی برطرف شود.

گلپایگانی افزود : ظرفیت کشتار دام در این کشتارگاه ها حدود ۵۰ راس دام سنگین و هزار راس دام سبک است که البته به تناسب اقلیم و شرایط هر شهرستانی بستگی دارد.

کشتارگاه های سنتی در شهرهای غرب مازندران با قدمت بالای ۴۰ سال بدون برخورداری از حداقل امکانات بهداشتی و زیست محیطی سلامت عموم مردم این مناطق گردشگرپذیر را به مخاطره انداخته است.

براساس آمارهای ارائه شده از منابع رسمی ،‌ حدود ۹ کشتارگاه سنتی در شهرستان های غرب مازندران با مالکیت شهرداری ها فعالیت دارد که بنا به گفته برخی از کارشناسان و مسئولان دست اندرکار، خدماتی که در این کشتارگاه ها ارائه می شود تحت هیچ شرایطی رضایت بخش نیست .

از سوی دیگر کشتار غیرمجازدام در برخی از مناطق حاشیه شهرهای این مناطق گردشگرپذیر از جمله در مبادی اصلی ورودی مسیرهای کنارگذرساحلی مانند نوشهر و چالوس نیز به یک معضل بهداشتی و تهدید جدی علیه بهداشت عمومی و زیست محیطی تبدیل شده است.

شهرستان های غرب مازندران بیشترین سهم گردشگری مازندران را دارند و حضور میلیون ها مسافر و گردشگر در تمامی فصول سال در این مناطق، ضرورت بهسازی و ساخت کشتارگاه های صنعتی را دوچندان و پیامدهای ادامه فعالیت کشتارگاه های سنتی را تشدید می کند.

وضعیت کشتارگاه های سنتی و فرسوده این مناطق به گونه ای است که ضریب فسادپذیری لاشه های کشتار شده را تا انتقال به بازار مصرف افزایش می دهد.

به اعتقاد کارشناسان بهداشت، بسیاری از بیماری های مشترک میان انسان و دام نیز از طریق مصرف فرآورده های دامی بویژه گوشت هایی که به شیوه کاملا غیربهداشتی کشتار و توزیع می شود به افراد جامعه انتقال می یابد.

نتایج نمونه برداری های آزمایشگاهی نیز نشان داده که برخی از بیماری های عفونی مانند سل و شاربن از طریق مصرف گوشت های آلوده به انسان ها منتقل شده است بنابراین کشتار دام در کشتارگاههای بهداشتی و نظارت پیوسته کارشناسان بهداشتی به آسانی می تواند از شیوع و انتقال این بیماری ها به افراد جامعه جلوگیری کند.

غرب مازندران شامل شهرستا نهای نور، نوشهر، چالوس، کلادشت، عباس آباد، تنکابن و رامسر در قالب ۲۱ شهر و هزار و ۱۵۰ روستا افزون بر یک میلیون نفر جمعیت دارد .

 

نظر شما
ادامه