کد خبر: ۷۲۹۸۷
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
دکتر ایمان معماریان:
وی عدم رسیدگی و انجام معاینات منظم را دلیل این اتفاق دانست و ابراز داشت: شاید این سرنوشت در انتظار دلبر یوز ماده نگهداری شده در اسارت نیز باشد ...

حکیم مهر: پس از اینکه یک دامپزشک حیات وحش از مرگ کوشکی یوزپلنگ نگهداری شده در اسارت که حدود ۳ سال است در سایت حفاظت شده توران نگهداری می‌شود خبر داد، سازمان محیط زیست هم این خبر را تائید کرد، اما علت فوت را ناشی از کهولت سن عنوان کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از آنا، صبح امروز «دکتر ایمان معماریان» دامپزشک حیات وحش خبر از مرگ کوشکی، یوز پلنگ نگهداری شده در اسارت در محدوده حفاظت شده توران خبر داده است.

معماریان با اشاره به اینکه آخرین بار سال ۱۳۹۷ زمانی که هنوز دامپزشک حیات وحش در کیلینک پردیسان بوده است، کوشکی را معاینه کرد، گفته است: در آخرین معاینات این یوزپلنگ کاملا سالم بوده است.گفت: در دو نوبت از این یوزپلنگ با مجوز سازمان محیط زیست اسپرم گیری شده و این اسپرم‌ها ذخیره شد. که مشخص نیست عاقیب این اسپرم ها چه شده است.

این دامپزشک با بیان اینکه نوبت دوم اسپرم گیری با وجود کاهش کیفیت اسپرم‌ها، کوشکی کماکان بارور شناخته شد، گفتبا این وجود از زمان انتقال به توران همانند یک یوزپلنگ مرده با کوشکی برخورد شده و این گونه ارزشمند حتی یک بار هم مورد معاینه قرار نگرفته است.

وی با اشاره به سکوت  سازمان محیط زیست درباره مرگ این حیوان، عدم رسیدگی و انجام معاینات منظم را دلیل این اتفاق دانست و ابراز داشت: شاید این سرنوشت در انتظار دلبر یوز ماده نگهداری شده در اسارت نیز باشد.

بعد از گذشت چند ساعت از اعلام این خبر «غلامرضا ابدالی» سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش  خبر فوت کوشکی یوزپلنگ نر ایرانی در توران را تایید کرد و  اظهارداشت: متاسفانه این اتفاق صبح امروز به وقوع پیوسته و علت فوت آن کهولت سن بوده است.

وی افزود: این یوزپلنگ حدود ۱۷ سال سن داشته و تحت مراقبت تیمارگر در توران بوده است.

به گفته کارشناسان، میانگین سن یوزپلنگ ها در اسارت بیشتر از طبیعت است چرا که مدام این یوزها تحت مراقبت هستند و توسط تیمارگر معاینه می‌شوند. اما معماریان مدعی است کوشکی و دلبر از زمان انتقال از تهران به سمنان مورد معاینه قرار نمی گرفته اند.

کوشکی از سوی یک شکارچی به‌نامِ «کوشکی» به سازمان محیط زیست هدیه داد. این یوزپلنگ را از سه چوپان که آن را شکار کرده و قصدِ کشتنش را داشتند خریداری کرده بود.  کوشکی در شش - هفت ماهگی به تهران برده شد و سه نفر از مدیران سازمان محیط زیست با یک فیلمبردار برای یادگیری روشِ نگهداری از یوزپلنگ در اسارت، به امارات رفتند.

کوشکی به همراه دلبر فروردین ماه سال ۹۹ برای اجرای طرح تکثیر در اسارت به سایت حفاطتی توران منتقل شد اما هیچ گاه موفق به جفت گیری نشد.


انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
0
12
اگه قانونی باشه .باید متخصص حیات وحش معاینه کنه .
شما تخصص حیات وحش دارید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
دو عده یا بهتره بگم سه عده دامپزشک هستند یه عده که یا تو اداره یا ناچارا بیرون اداره دنبال یه لقمه نون هستند که البته اونها که داخل اداره هستند وضعیت اکثرشون بهتره چون کارشون راحته ومطمئن هستند یه نونی گیرشون می‌آید تا بازنشستگی ولی اونها که خارج ادارند باز دو عده هستند اکثرا بلاتکلیف هستند و دائما دنبال یک لقمه نون هستند و گاهی دنبال کار دیگری میروند و عطای دامپزشکی را به لقایش می‌بخشند عده معدودی دیگر که وضعیت مالی خانوادگی خوبی از اول داشتند و فقط برای اسمش و "دکتری" و اسم آن جذب می‌شوند ، حالا اسم کار هم برایشان نگذاریم ، قضیه جدا دارند بعنوان تفریح ، نه کاری به بازار کارش دارند نه درآمد نه چیز دیگری و نه اکثرا کاری بلدند و کاری میکنند فقط اسم دامپزشک روی خودشون گذاشتند ، حالا مردم عادی چی فکر میکنند خدا میداند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
یک نکته هم من اضافه کنم ، در مدت کارشون در بخش دولتی دنبال مشتری هستند و مشتریان خوب را فبضه میکنند برای بعد از بازنشستگی
محمد رضا
|
Germany
|
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
0
9
سلام
این بنده‌ی خدا چندین سال در پارک پردیسان با اون روش‌های عجیب و غریب، «مثل هورمون تراپی و …»هر روز مشغول ....... کوشکی و دلبر بوده؛ حالا مدعی شده…
جناب دکتر معماریان
مگه شما در سایت توران حضور داشتی که دم از عدم معاینه کوشکی و دلبر میدی؟
تیم موجود در پارک توران حداقل کاری که کردند این بود که تونستن ۲ توله مرده و ۱ توله سالم در اسارت در کمتر از ۲ سال بگیرند، شما تو چندین سال چه کار کردی؟
با توجه میانگین عمر حیوان در ۱۶ سال، دیگه چند سال دیگه باید عمر می کرد که مسئولین توران، مشمول بی‌دقتی و کم‌کاری نشن؟
اصلا اگه قراره بر بی‌منطق صحبت کردن باشه؛ از کجا معلوم که شرایط نگهداری در پردیسان در مردن کوشکی بی‌تاثیر نباشه؟
دکتر معماریان عزیز
سما که همه تلاشت رو کردی ..........، حالا یه مدت هم بشین کنار و نگاه کن
پاسخ ها
حسن
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
حتما از یک چیزی خبر داره که میگه ! چطور شد قبل از اعلام مسئولین خبر از مرگ حیوون داشت ؟ اینجا ایرانه دوست عزیزی که مجبور شدی با وی پی ان وارد بشی ! جریان هواپیمای اوکراین رو فراموش نکن
محمدرضا
| United States of America |
۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
سلام
من با تلگرام آمدم و با وی‌پی‌ان آلمان
شما هم با وی‌پی‌ان انگلستان
چه تفاوتی بین وی‌پی‌ان من با وی‌پی‌ان شماست، فقط خدا می‌دونه…
صمن اینکه من از شاهرود هستم
از نزدیکی پارک ملی توران
خدمات و زحمات این عزیزان رو از نزدیک دیدم و گروه‌های زیست‌محیطی شاهرود، با جدیت و حساسیت زیاد، مشغول کنترل فعالیت‌های دوستان محیط‌زیست توران هستند
شاید سما مهندس احمد رادمان رو نشناسی، اما من که می‌شناسم، می‌دونم که چقدر برای این حیوانات زحمت کشیده و وقت و انرژی گذاشته.
دکتر معماریان چهره‌ی بزرگی در دامپزشکیه؛ اما در بحث پروژه‌ یوز موفق نبود و الان هم داره زور الکی می‌زنه.
سر هر موضوعی انتقاد می‌کنه
در حالیکه خودش کمترین موفقیتی در این پروژه نداشته.
Moslem
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
استاد خودتونم که vpn وارد شدی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
حسن اقای عزیز
مطالب اقای محمد رضا عین حقیقت است. چرا ایشان خودشان را طلبکار میدانند. از دور میگن لنگش کن.
ما تقاضا داریم که ایشان اجازه دهند تا دیگر همکاران و دستگاههای متولی کار کنند و مداخله ننمایند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
0
4
جالبه! واسه آموزش مدیران میرن خارج از کشور اما هنگام کار و انجام مراقبت از حیوان از مدیران آموزش دیده خبری نیست. بهتر بود همون افرادی که باید وظیفه تیمار و مراقبت های دیگه رو انجام بدن رو بفرستن آموزش خارج از کشور.
حاج رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
2
4
الو آقای دکتر معماریان.
سلام دکترجان
خوبی؟
دکترجان،من کوشکی هستم.
همون یوزپلنگ توران.
دکتر اینا اصلا منو معاینه نمی کنند، چکار کنم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
0
0
حکیم مهر
نظر شما
ادامه