کد خبر: ۷۳۰۷۵

حکیم مهر: روز گذشته یک قلاده سگ بدون صاحب مبتلا به بیماری لیشمانیوز (سالک) در شهرستان شناسایی گردید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز، «دکتر قدرتی» رئیس شبکه در این خصوص گفت: این قلاده سگ مبتلا به فرم شدید لیشمانیوز جلدی توسط کارشناسان شبکه جمع آوری و با القای مرگ آرام، دفن بهداشتی گردید.

وی افزود: بیماری لیشمانیوز از جمله بیماریهای زئونوز است که در بسیاری از کشورها بومی است و بعد از مالاریا مهمترین بیماری مناطق حاره بشمار می آید. بیماری به چندین شکل و عمدتاً به فرم جلدی (سالک) دیده شده است. اگر چه این شکل از بیماری معمولاً موجب مرگ نمیشود؛ اما به علت طولانی شدن و ظاهر بد منظره زخم ها سبب آسیب های جدی از جنبه روانی و اجتماعی می گردد. همچنین اپیدمی های کشنده فرم احشایی این بیماری گاهاً موجب مرگ و میر هزاران نفر شده است.

دکتر قدرتی توضیح داد: عامل بیماری، انگل پروتوزآ از جنس لیشمانیا می باشد و بیش از 20 گونه و تحت گونه از انگل باعث عفونت انسان می شود که هر کدام موجب طیف متفاوتی از علائم به صورت جلدی و احشایی می گردند.

وی در خصوص کنترل بیماری گفت: بیماریابی و درمان بیماران، محافظت افراد از نیش پشه خاکی با زدن پشه بند یا استفاده از ترکیبات دورکننده حشرات، آموزش بهداشت به مردم مناطق آلوده و رعایت بهداشت فردی، جلوگیری از تلنبار کردن مصالح ساختمانی یا زباله در اطراف مناطق مسکونی، کنترل حیوانات مخزن بیماری از طریق درمان سگهای اهلی و معدوم کردن سگهای ولگرد و دیگر حیوانات مخزن مثل موش صحرایی و شغال تا شعاع معینی در اطراف مناطق مسکونی از جمله اقدامات پیشگیرانه است.

 

نظر شما
ادامه