حکیم مهر: معاونت محیط زیست
طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص پروژه تکثیر در اسارت توضیحاتی ارایه کرد.
به گزارش حکیم مهر به نقل از حفاظت محیط زیست، معاونت محیط
زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: با توجه به پیگیری های
رسانه ای، دوستداران و مردم علاقه مند به محیط زیست و حیات وحش، به استحضار می
رساند که تمرکز سازمان حفاظت محیط زیست بر روی مسائل حفاظتی زیستگاه گونه ها و در
خصوص یوزپلنگ، پیگیری امور جاده میامی به سبزوار و مسائل زیستگاه توران است و
امیدواریم که در خصوص زیستگاه یوز اتفاقاتی خوب را رقم بزنیم.
در توضیح این معاونت با بیان اینکه در خصوص پروژه تکثیر در
اسارت هم در حال حاضر وضع یوز ماده ایران خوب است و مشکل خاصی گزارش نشده است،
آمده است: تمام تمهیدات ممکن بر اساس نظرات تیم کارشناسی و دامپزشکی در جلسات
متعدد، پیش بینی شده و قطعا نتایج حاصله هر چه که باشد از درگاه سایت سازمان حفاظت
محیط زیست به اطلاع مردم عزیز خواهد رسید.
معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست
در ادامه تصریح کرده است: بدیهی است پروژه تکثیر، یک کار علمی و جانبی برای حفظ
ژنوم گونه است که براساس یک برنامه تدوین شده و با دقت دنبال خواهد شد ولی اولویت
اصلی سازمان حفاظت محیط زیست حفاظت از زیستگاه است.
ضرورت تسریع در ایمنسازی جاده میامی به سبزوار
همچنین «حسن اکبری» معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی
سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی این سازمان با بیان
اینکه تصمیمات خوب و مثبتی برای ایمنسازی محدوده تردد یوزپلنگ ایرانی در محور
میامی سبزوار گرفته شده است، عنوان کرد: متاسفانه در طول 10 سال گذشته 9 قلاده
یوزپلنگ در محور میامی به سبزوار تلف شدند و سازمان حفاظت محیط زیست از سال 1394
پیگیری های مستمری برای ایمن سازی این جاده انجام داد تا در فروردین ماه سال جاری
وزارت راه و شهرسازی پای کار آمده است.
وی افزود: در هفته گذشته یک جلسه فوری با مسئولان وزارت راه
و شهرسازی داشتیم و پس از بازدید میدانی جاده میامی به سبزوار، خوشبختانه تصمیمات
خوبی برای ایمنسازی گرفته شده و اقدامات اولیه کوتاه مدت در بازه زمانی مشخص آغاز
شده است.
اکبری تصریح کرد: از مجموعه این اقدامات، فعال سازی و افزایش
تعداد دوربین های کنترل سرعت و اعمال محدودیت و کاهش سرعت بود که قرار شده است ظرف
یک ماه آینده جانمایی آن انجام شود ضمن اینکه در طول این مدت پلیس راه به صورت
ویژه در این مسیر برای کنترل سرعت به صورت دستی اقدام میکند.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست
گفت: در خصوص آرام سازی و آشکارسازی محور هم تصمیم بر این شد که خط کشی های برجسته
عرضی، شیارهای عرضی، چشم گربه ای ساده و فلش دار، نقوش ایمنی سطح جاده و چراغ چشمک
زن برای هشدار در طول روز و شب در جاده نصب شود.
اکبری اظهار داشت: استفاده از بیلبوردهای تبلیغاتی و
ساماندهی تابلوهای موجود در حاشیه جاده در دستور کار است و قرار شد تا سازمان محیط
زیست با تهیه محتوای مناسب در خصوص اهمیت حفاظت یوز و زیستگاه یوز آسیایی، مطالب
را در اختیار اداره کل شهرسازی استان سمنان برای نصب در جایگاه موجود قرار دهد.
وی در خصوص روشنایی محور هم تصریح کرد: در نقاط دارای اولویت که مورد تایید
سازمان حفاظت محیط زیست است به طول ۱۰
کیلومتر روشنایی اجرا خواهد شد.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست
در خصوص فنس کشی حاشیه جاده هم گفت: در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مطرح شده که
فنس کشی جاده انجام نخواهد شد در حالی که در جلسه فی مابین سازمان و وزارت راه و
شهرسازی با توجه به ابهامات و سوالات مطرح شده، مقرر شد که در جلسه کارشناسی بین
دو دستگاه، موضوع از لحاظ فنی بررسی و تصمیم گیری نهایی با قید فوریت، انجام شود.