کد خبر: ۷۴۱۹۹

حکیم مهر: رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان از اجرای چندین طرح فناورانه و دانش بنیان در سالجاری در استان خبر داد و گفت: با هدف اصلاح نژاد دام و تأمین امنیت غذایی کشور در بخش دام سنگین خصوصاً شتر، یک طرح فناورانه با همکاری پژوهشگاه ابن سینا در حوزه تولید جنین ممتاز شتر در استان سمنان در دست اقدام است.

 به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «علی منصفی راد» دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان افزود: این نهاد برآمده از بطن انقلاب اسلامی، در سال ۱۴۰۲ که از جانب رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان سال «مهار تورم، رشد تولید» نام‌گذاری شده است، همه توان علمی، پژوهشی و آموزشی خود را در حوزه‌های مختلف در جهت تحقق شعار سال به کار می گیرد.

وی با بیان اینکه تمام ظرفیت های علمی، پژوهشی و آموزشی این نهاد، برای تحقق شعار سال به کار گرفته می شود گفت: هدف و برنامه اصلی طرح های فناورانه جهاددانشگاهی سمنان، «رشد تولید» در استان است.

رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان ادامه داد: در سال ۱۴۰۱، سال تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین با اولویت‌دهی به طرح‌های دانش‌بنیان، چندین طرح فناورانه در جهاددانشگاهی استان به طور همزمان اجرا شد، ایجاد مرکز نوآوری بهینه سازی عملکرد اقتصادی گوسفندان ایران با تاکید بر اصلاح نژاد گوسفند سنگسری به عنوان یکی از طرح‌های اجرا شده این نهاد نام بود.

منصفی راد تأکید کرد: در حوزه دامپروری با عنایت به مصوبه سفر رئیس جمهور به استان سمنان با عنوان طرح ملی تبدیل شهرستان مهدیشهر به قطب دامپروری، ایجاد مرکز به نژاد دامی (زیست فناوری دام سبک) و ایجاد ایستگاه اصلاح نژاد قوچ سنگسری به عنوان دو طرح فناورانه در استان سمنان راه اندازی شد و ان شاءالله در سفر رئیس جمهور به استان رسماً به بهره برداری می رسد.

رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان همچنین از تجاری سازی دو محصول دانش بنیان با عنوان کود معدنی آهسته‌رهش و مالچ معدنی سازگار با محیط زیست با هدف کمک به تثبیت ریزگردها  به عنوان دو طرح دانش‌بنیان استان نام برد و گفت: نمونه‌های اولیه این محصولات تهیه و تولید شده و مقدمات تولید انبوه آنان نیز فراهم شده است.

منصفی راد با بیان اینکه امیدواریم در سالجاری و با حمایت مسوولین ان شاءالله طرح های فناورانه جهاددانشگاهی سمنان وارد مرحله تجاری سازی و تولید شود، ادامه داد: چون سمنان یک استان با ظرفیت معدنی است و جهت جلوگیری از خام فروشی و ... طرح های جهاد دانشگاهی سمنان بر اساس مزیت غالب این استان تهیه و اجرا می شوند.

وی افزود: در همین راستا سه طرح جدید دانش بنیان و فناورانه در حوزه محیط زیست، کشاورزی و منابع طبیعی  بر پایه مواد معدنی که از مزیت ها و ظرفیت های غالب استان سمنان است در سال ۱۴۰۲ سال مهار تورم و رشد تولید تهیه شده و اجرا می شود.

رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان ادامه داد: این طرح های فناورانه و دانش بنیان در حوزه محیط زیست شامل طراحی و ساخت فیلترهای تصفیه هوا بر پایه مواد معدنی جهت کاهش آسیب های آلودگی هوا در کشور، در حوزه کشاورزی تولید خوراک دام سبک و سنگین بر پایه مواد معدنی و طراحی و ساخت سنسورهای اندازه گیری رطوبت خاک مناطق کویری جهت جلوگیری از مصرف زیاد آب در کشاورزی برای سالجاری پیش بینی شده است.

منصفی راد همچنین اظهار کرد: راه اندازی مرکز پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان در استان سمنان، مرکز درمان دیابت و ترمیم زخم، مرکز مشاوره و اشتغال جوانان، مرکز مشاوره خانواده و مرکز درمان ناباروری و... از مهمترین طرح ها و پروژه های شاخص جهاددانشگاهی استان سمنان در سالجاری است.

وی همچنین از توسعه فعالیت های قرآنی و ترویج معارف اسلامی با پیگیری راه اندازی نمایندگی سه مؤسسه فرهنگی و قرآنی در جهاددانشگاهی استان خبر داد و گفت: با هدف خدمت به قرآن و ترویج معارف اسلامی در بحث حمایت و تربیت فعالان قرآنی و فرهنگی، نمایندگی سه مؤسسه فرهنگی و قرآنی منتظران منجی، ایمانور و بیت الاحزان در جهاددانشگاهی استان سمنان فعال خواهد شد.


نظر شما
ادامه