کد خبر: ۷۴۳۵۱
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر: معاون بیماری‌های زنبور عسل و کرم ابریشم دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی اعلام کرد: بسته‌های آموزشی و ترویجی برای دامپزشکان آماده شده است تا دامپزشکان چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی، اشراف لازم را روی بیماری‌های زنبور عسل پیدا کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، «دکتر کامیار احمدی» در همایش ملی زنبور عسل که همزمان با روز جهانی زنبور عسل برگزار شد، ضمن اعلام این خبر افزود: شیوه‌نامه پرورش بهداشتی زنبور عسل به ادارات کل ما ابلاغ شده است که شامل بسته‌­های آموزشی و ترویجی است که در سال جاری توسط ادارات کل در کلاس‌­های آموزشی اطلاع رسانی خواهد شد.

وی با اشاره به نقش زنبور عسل در تداوم حیات روی کره زمین، گفت: سازمان دامپزشکی به‌طور مداوم بیماری­‌های شایع و مطرح زنبور عسل را رصد می­‌کند. در این راستا اخیرا برنامه راهبردی پیشگیری و مراقبت زنبور عسل را بازنگری کرده و میزان نمونه‌برداری، روش‌های بازدید و تعداد نمونه‌های که برای شناسایی هر بیماری در کشور باید مورد آزمایش قرار بگیرد را مشخص و میزان شیوع چهار یا پنج بیماری شایع زنبور عسل در کشور را بررسی کردیم.

وی بیان کرد: به دلیل اپیدمی و بالا بودن شیوع بیماری لوک آمریکایی، شیوه‌نامه پیشگیری این بیماری تدوین و به ادارات کل ابلاغ شد. ما با دوستان در اتحادیه زنبورداران و طرح توسعه زنبورداری جلسات متعددی در این زمینه داشتیم. نشست‌های مختلف آموزشی ترویجی در سازمان آموزش و ترویج برگزار شد. تفاهم نامه‌هایی نیز با صندوق خسارت بانک کشاورزی با هدف تسهیل پرداخت خسارت‌های بیماری لوک آمریکایی امضا کردیم.

احمدی ادامه داد: مشکل دیگر ما بیماری‌های ویروسی مانند فلجی حاد، فلجی مزمن، و دفرمیته بال است که به دلیل ورود ملکه‌های غیرقانونی به کشور در سال‌های اخیر نسبت به سال‌های گذشته به وفور در کلونی‌ها مشاهده می‌شوند که این جای بحث و کنترل دارد و کار بیشتری را می‌طلبد.

وی در ادامه به مشکلات ناشی از سمپاشی پرداخت و گفت: وظیفه سازمان دامپزشکی‌گرفتن نمونه، تشخیص بیماری و اعلام به ارگان‌های مسئول است. بحث سمپاشی در سال‌های اخیر مشکلات زیادی ایجاد کرده است که دلیل آن استفاده از سمومی است که بیشتر از زمان مجاز، فعال باقی می‌مانند. در این ارتباط مکاتباتی که با سازمان اصلاح نباتات انجام شده و یا در حال انجام است. هشدارهایی نیز در سال‌های گذشته چه قبل و چه بعد از تلفات از طرف سازمان دامپزشکی در این خصوص داده شده است.

معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی اضافه کرد: به دلیل تحریم و شرایط اقتصادی، اقبال زیادی برای داروهای مجاز وجود ندارد. ما در جلساتی که برگزار کردیم به‌دنبال جلب همکاری تولیدکنندگان داخلی برای تولید داروهای با کیفیت زنبور عسل بوده‌ایم.

وی همچنین به رواج استفاده از مکمل‌های غیر مجاز پرداخت و تاکید کرد: در نتیجه آزمایشاتی که از نمونه‌های این مکمل‌ها انجام شد، آلودگی بسیاری از این فرآورده‌ها به عوامل بیماری‌زا تایید شد. بنابراین به زنبورداران توصیه می‌شود که تا حد امکان از مکمل‌های ساخت خودشان استفاده کنند چرا که هم عسل و هم گرده، می­‌توانند باعث شیوع بسیاری از این بیماری­‌ها باشند.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
1
0
دیگه آموزش بیماریهای حیات وحش تمام شد زنبور عسل شروع شد اما زنبور عسل بازم به نسبت بهتره گرچه همه رشته‌های دامپزشکی مثل همه فایده‌ای نداره
تبلیغات
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
2
0
دامپزشکان برای مبارزه با بیماری‌های زنبور عسل آموزش می‌بینند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
یعنی تاحالا دامپزشکان با ضریب 3 و نیم بیماری های زنبورعسل و نحوه مبارزه با آنها را نمی شناسن؟؟ عجب!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
استاد!!!! منظور بازآموزی است . والا نگران نباش با وجود اون ضریب سه و نیم که مشکل شماست روش مبارزه را می دانند
نظر شما
ادامه