کد خبر: ۷۴۴۸۷

حکیم مهر: دانشمندان آمریکایی از مشاهده رفتار غیرعادی یک اختاپوس خبر داده‌اند که به گفته آنها، شبیه به بیدار شدن از یک خواب بد است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، دانشمندان از یک اختاپوس که «کاستلو»(Costello)  نام دارد، در آزمایشگاه «دانشگاه راکفلر»(Rockefeller University)  به صورت ۲۴ ساعته در طول یک ماه فیلم‌برداری کردند.

دانشمندان می‌گویند، کاستلو پیش از نشان دادن رفتارهایی علیه شکارچی مانند تغییر رنگ و تکان دادن دست‌ها به طور نامنظم، چهار بار به ‌طور ناگهانی از خواب بیدار شد. کاستلو در دو مرتبه از این موارد، جوهر سیاهی را در آب پخش کرد. این روش اختاپوس‌ها برای فرار کردن از شکارچیان است. حتی اگر هیچ شکارچی وجود نداشته باشد. این رفتار نشان‌دهنده پریشانی موقت کاستلو بود که دانشمندان می‌گویند شاید واکنش او به یک خواب بد باشد.

«اریک آنجل راموس» (Eric Angel Ramos)، از پژوهشگران این پروژه گفت: واقعا عجیب بود زیرا به نظر می‌رسید که او درد دارد و رنج می‌برد. پس از آن، کاستلو مثل این که هیچ اتفاقی نیفتاده از جایش بلند شد و روز خود را به روال عادی از سر گرفت.

زمانی که کاستلو از طبیعت به آزمایشگاه آمد، به نظر می‌رسید که صدمات شدیدی دیده است؛ از جمله از دست دادن بیشتر دو بازوی خود که به گفته پژوهشگران، احتمالا به دلیل حمله قبلی بوده است. آنها از پژوهشی صحبت کردند که نشان داده است چنین مواردی در حیوانات می‌توانند به بروز حساسیت رفتاری و عصبی بلندمدت منجر شوند. این امر نشان می‌دهد که کاستلو احتمالا به خاطرات حمله قبلی واکنش داشته است.

این پژوهش هنوز توسط همتایان گروه مورد بررسی قرار نگرفته و تنها یک اختاپوس را مشاهده کرده است اما یافته‌های پژوهش، پرسش‌هایی را در مورد تجربیات احتمالی شبه رویا پدید آورده‌اند که امکان دارد در این موجودات هوشمند رخ دهند.

«مارسلو مگناسکو» (Marcelo Magnasco)، از پژوهشگران این پروژه گفت: مطالعه فعالیت مغز اختاپوس و تعیین کردن اینکه آیا آنها واقعا خواب می‌بینند یا خیر، دشوار است. در کدام قسمت از بدن حیوانی که هیچ شکلی ندارد، می‌توان الکترود گذاشت؟

دانشمندان در سال ۲۰۲۱، پژوهشی را در مورد خواب اختاپوس‌ها منتشر کردند و شواهدی را در مورد چرخه خواب انسان‌مانند آنها یافتند. دانشمندان دریافتند که رنگ پوست این حیوان به روشی مشابه فاز «حرکت سریع چشم»(REM)  خواب در انسان نوسان پیدا می‌کند. این زمانی است که رویاها رخ می‌دهند.

«رابین کروک» (Robyn Crook)، دانشیار زیست‌شناسی «دانشگاه ایالتی سن‌فرانسیسکو»(‌SFSU)  که در مشاهده کاستلو دخالتی نداشت، گفت که این رفتار عجیب می‌تواند توضیح دیگری داشته باشد. کروک خاطرنشان کرد که رفتار اختاپوس می‌تواند به دلیل پیری او باشد؛ یعنی زمانی که بدن اختاپوس، تجزیه شدن پیش از مرگ را آغاز می‌کند.

کاستلو مدت کوتاهی پس از این آزمایش‌ها درگذشت. کروک گفت که به نظر می‌رسد حرکات کاستلو در این ویدئو، به دلیل عدم کنترل حرکت باشد که احتمالا نشان‌دهنده پیری است.

راموس گفت: من این ایده را رد نمی‌کنم که پیری می‌تواند یکی از محرک‌های چنین رفتاری باشد.

پژوهشگران این پروژه خاطرنشان کردند تا زمانی که نتایج تکرار نشوند، نمی‌توان آنها را به عنوان نتیجه قطعی در نظر گرفت. از آنجا که اپیزودهای مورد بحث زودگذر بودند، دانشمندان توصیه کردند که پژوهشگران آینده نیز اختاپوس‌ها را به مدت ۲۴ ساعت در روز با استفاده از دوربین‌ها مشاهده کنند.

منبع: بیزینس اینسایدر 


نظر شما
ادامه