کد خبر: ۷۴۹۶۳
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر: مدیرکل محیط زیست استان سمنان گفت: ایجاد روگذر به شکلی که بر طبق فنس‌کشی یوزپلنگ ها از مسیر آن‌ها هدایت شوند، بهترین گزینه ایمن سازی کریدور میاندشت میامی محسوب می شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «دکتر بهرام علی ظاهری» پیش از ظهر سه شنبه در نشست اضطراری بررسی وضعیت یوز آسیایی در فرمانداری میامی، ضمن بیان اینکه جاده کریدور اصلی میاندشت در واقع زیستگاه یوزپلنگ آسیایی را قطع کرده است، بیان داشت: یوزپلنگ‌ها برای یافتن غذا و زندگی شأن، ناگزیر هستند که از جاده عبور کنند.

وی با بیان اینکه طبیعت و رفتارشناسی یوزها برای ادامه زندگی، آنها را مجبور می‌کند که در محدوده کریدور اصلی تردد داشته باشند چرا که این جاده دقیقاً زیستگاه آنها را دو پاره کرده است، افزود: عمده تردد یوزپلنگ‌ها نیز در زمان تاریکی یعنی غروب آفتاب و طلوع است که متأسفانه کاهش دید را هم همراه دارد.

روگذر ایجاد می‌شود

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان سمنان بیان کرد: بررسی جمود لاشه یوزپلنگی که هفته گذشته در میاندشت تلف شد نیز نشان می‌دهد که حادثه تصادف در ابتدای زمان تاریکی بوده که کاهش دید از زمان‌های دیگر بیشتر است.

ظاهری با بیان اینکه نمونه‌هایی برای مناسب سازی مسیر کریدور اصلی تهران - مشهد پیشنهاد شده است، گفت: پل‌هایی برای عبور یوزها از جاده در کریدور مشخص شده و مطالعات آن نیز صورت پذیرفته است.

وی با بیان اینکه دو راهکار بیشتر برای مناسب سازی جاده اصلی وجود ندارد که یکی فنس کشی و دیگری زیرگذر و روگذر است، بیان داشت: در مسیر میاندشت همچنین روگذرهایی برای عبور حیات وحش پیشنهاد شده که می‌تواند سبب شود که حیوان اصلاً با سطح جاده تماس نداشته باشد.

طرح‌ها پیشنهاد شده است

مدیرکل حفاظت از محیط زیست گفت: در این طرح پیشنهادی مابقی مسیرها همگی فنس کشی شده تا حیوان به سمت روگذر سوق پیدا کرده و از آن عبور کند به عبارت دیگر حیوان مجبور می‌شود که از روگذر تردد داشته باشد.

ظاهری با بیان اینکه روگذر از زیرگذر بهتر است چرا که حیوان ترجیح می‌دهد افق دید تردد خود را مشاهده کند که این امکان در زیرگذر نیست، گفت: در کنار اقدامات مذکور، روشنایی جاده و نصب دوربین هم پیگیری شده است.

مصوبات اجرایی نمی‌شود

فرماندار میامی نیز در سخنان کوتاهی ضمن بیان اینکه به معنای واقعی مصوبات در خصوص احیای یوز اجرایی نشده است، گفت: مقرر شد دوربین میانگین سرعت در محور میاندشت تعبیه شود که جانمایی آن صورت گرفته و چندین مرتبه از ادارات برای بازدید محل حضور یافته اند اما هیچ کدام به مرحله نصب نرسیده است.

علیرضا آشوری با بیان اینکه قرار بود ۱۰ کیلومتر روشنایی مسیر برای تردد یوزها صورت گیرد که آن هم انجام نشده است، گفت: فنس کشی و هدایت یوزپلنگ به مسیر پل هدایت شونده از دیگر مصوباتی است که هنوز اجرایی نشده است.

وی با بیان اینکه استقرار محیط بانی به جدیت باید پیگیری شود، افزود: اجرای مصوبات می‌تواند ما را در حفظ این گونه نادر جانوری کمک کند.


انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
0
2
ایا کسانی که در این زمینه کوتاهی میکنند و این مصوبات و ایمن سازی جاده را اجرا نمیکنند تصاویر و فیلمهای بی تابی و بی قراری و صدا زدن یوز مادر(هلیا) را دیده اند که چگونه بی تاب و بی قرار کنار جاده دنبال یوز کشته شده خود میگردد؟ خداوندا خودت همواره مواظب حیوانات حیات وحش باش،آمین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۴
0
2
امیدوارم هر چه سریعتر اقدامات لازم جهت ایمن سازی جاده انجام شود و فنس کشی صورت گیرد و دیگر شاهد کشته شدن یوز دیگری نباشیم، آمین
مجید
|
France
|
۰۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
0
0
تعداد یوز های آسیایی به زیر ۲۰ قلاده رسیده تا این مسئولین (؟!؟) جلسه بگذارند و بخواهند کاری بکنند یوز بکلی منقرض میشود چرا آن وقت که هند چندین بار درخواست چند قلاده یوز کرد تا نسل این حیوان را حفظ کند جوابی ندادند چرا چند قلاده یوز به امانت به هند ندادند تا حداقل آنها نسل این گونه با ارزش را حفظ کنند .
نظر شما
ادامه