کد خبر: ۷۵۴۳۹

حکیم مهر: در یکی از مناطق اسکاتلند، دو شهروند اسکاتلندی با استفاده از پهپاد در حال آموزش سگ‌های نژاد مارما هستند تا از شکار بره‌های گوسفندن توسط عقاب‌های دم سفید در خطر انقراض جلوگیری کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فرارو، «لوئیجی» و «هلو» در میان گله کوچک گوسفند در مزرعه‌ای در ارتفاعات اسکاتلند، مشغول آموزش هستند تا از حملات عقاب جلوگیری کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فرارو، این جفت سفید که از نژاد مارما هستند که توسط چوپانان برای محافظت از دام‌های خود در برابر گرگ‌ها پرورش می‌یابند، اما حالا در حال یادگیری محافظت در برابر عقاب‌های دریایی اسکاتلند هستند که به طور رسمی به عنوان عقاب‌های دم سفید شناخته می‌شوند.

عقاب‌های دم سفید زمانی که در سراسر جزایر بریتانیا به سمت انقراض کشیده شدند، در دهه‌های اخیر با موفقیت دوباره احیا شدند

تلف شدن دام باارزش باعث ایجاد تنش کشاورزان با دولت شده است و آن‌ها از دولت می‌خواهند مجوز تیراندازی به پرندگان را صادر کند.

بدتر شدن وضعیت، جانی و دیزی ایمز را بر آن داشت تا برنامه آموزش سگ‌ها را در نزدیکی منطقه اویمور پیگیری کنند، به این امید که به کشاورزان و عقاب‌ها امکان همزیستی بهتری بدهد.

«دیزی ایمز» به خبرگزاری فرانسه گفت: تیراندازی به عقاب‌ها، آخرین چیزی است که می‌خواهیم ببینیم. باید راه حلی وجود داشته باشد که برای هر دو طرف کارساز باشد.

عقاب‌های دم سفید زمانی یک منظره رایج در سراسر اسکاتلند بودند، اما در طول قرن نوزدهم منقرض شدند و آخرین پرنده در سال ۱۹۱۸ از بین رفت. یک برنامه معرفی مجدد در سال ۱۹۷۵ جوجه‌ها را از نروژ به جزیره روم، آورد.

این پرندگان، گونه‌ای در خطر انقراض با تنها حدود ۱۰۰۰۰ جفت در سرتاسر جهان، از آن زمان در سواحل غربی اسکاتلند جمعیتی برای تولید مثل ایجاد کرده‌اند و اکنون در حال رشد هستند، اما هزینه‌ای برای برخی کشاورزان دارد.

در جستجوی راه حل، جانی ایمز از تجربیات خود در پروژه حفاظت از یوزپلنگ در نامیبیا استفاده کرد، جایی که سگ‌های مارما برای دور نگه داشتن گربه‌های بزرگ از دام آموزش دیده بود.

او برای آموزش سگ‌ها، یک فریب طراحی شده شبیه عقاب را به یک هواپیمای بدون سرنشین وصل می‌کند و آن را روی سگ‌ها در مزرعه گوسفندان شناور می‌کند.

جانی به خبرگزاری فرانسه گفت: یک عقاب بزرگ در پایین پهپاد آویزان است. وی توضیح داد: آن‌ها نمی‌توانند به یکدیگر برسند، اما ما می‌خواهیم سعی کنیم به سگ‌ها نشان دهیم که عقاب یک شکارچی است و اگر یکی در نزدیکی بره‌ها وجود دارد، آن را بترسانند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مزایای سگ‌ها این است که برابر انسان‌ها رفتاری نرم از خود نشان می‌دهند و بدترین کاری که قرار است انجام دهند این است که آن‌ها را تا حد مرگ لیس بزنند!

جنی لاو، یک دامدار در سواحل غربی اسکاتلند، گفت که عقاب‌ها تأثیر مخربی داشته اند و افزود که او اغلب از کشاورزان محلی شکایت می‌شنود.

اما او با بزرگترین پرنده شکاری بریتانیا، با طول بال‌های باشکوهی که بیش از دو متر امتداد دارد، همدردی می‌کند.

لاو به خبرگزاری فرانسه گفت: عقاب‌ها آدم‌های بد اینجا نیستند. چیز دیگری برای خوردن این پرندگان وجود ندارد، بنابراین آن‌ها بره‌هایی را می‌خورند که طعمه آسانی برای آن‌ها است. اما این تلفات اثرات منفی زیادی بر کشاورزان وارد می‌کند. امرار معاش از آن‌ها گرفته می‌شود. تصور عمومی این است که کشاورزان افراد بدی هستند.

کشاورزان واجد شرایط دریافت سالانه ۵۰۰۰ پوند (۶۳۸۳ دلار) برای دام کشته شده، از طریق طرح مدیریت عقاب دریایی هستند. با این حال، به گفته لاو، که معتقد است سطوح غرامت باید افزایش یابد و الزامات برنامه ساده شود. وی گفت که این فرآیند پرهزینه و دشوار است و فقط تا حدی ضرر را جبران می‌کند. او گفت که یک کشاورز در یک فصل ۳۰۰۰۰ پوند بره از دست داده بود.

این کشاورز افزود: من کشاورزانی دیدم که جلوی من اشک می‌ریختند، زیرا نمی‌دانستند چه کار کنند.

لاو در مورد سگ‌های مارما تردید دارد، زیرا او استدلال می‌کند که برای کار در مزرعه‌هایی که گوسفندان نزدیک به هم هستند آموزش دیده اند. وی ابراز تاسف کرد، هزاران سگ برای نگهبانی از گوسفندان در سراسر کوه‌ها، جایی که تقریباً بره‌ها هدف حملات عقاب‌ها قرار می‌گیرند، نیاز است.

 

نظر شما
ادامه