کد خبر: ۷۵۷۹۶

حکیم مهر: تقریبا همه کسانی که با سگ ها سر و کار داشته اند به این موضوع اعتراف می کنند که این حیوان قادر است شرایط روحی صاحبش را درک کرده و بر اساس آن واکنش نشان دهد. به همین دلیل تیمی از دانشمندان تلاش می کنند که با  بررسی نحوه و چگونگی این فرایند، دلایل آن را کشف کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از سیناپرس، آیا تا به حال این احساس را داشته اید که سگ شما می داند شما دقیقا به چه چیزی فکر می کنید؟ این قابلیت سگ ها احتمالا به این دلیل است که آن‌ ها نشانه ‌هایی را دریافت می‌ کنند که شما متوجه نمی شوید که دارید آن ها را به اطراف خود منتقل می ‌کنید.

بررسی های انجام شده نشان می دهد: سگ ها در درک انسان بسیار خوب عمل می کنند. اما این درک دقیق تا کجا پیش می رود و این جانوران چگونه می توانند احساسات ما را درک کنند. اگر بخواهیم علمی تر به این موضوع نگاه کنیم باید از خود بپرسیم سگ ها قادر هستند چه نشانه هایی را شناسایی کنند؟

به گفته محققین، سگ ها موجوداتی انسان شناس هستند زیرا آن ها زمان زیادی را صرف مشاهده ما می کنند و بنابراین ارتباط بین رفتارهایی را که ممکن است درباره خودمان ندانیم می آموزند.

بر اساس مطالعات انجام شده بر روی سگ ها ما همچنین می دانیم که آن ها می توانند استرس و حتی ترس را در انسان تشخیص داده و علاوه بر این می توانند وجود بیماری هایی را که ما از آن ها بی خبر هستیم،  تشخیص دهیم. بخشی از مهارت این جانور به دلیل حس بویایی بسیار قوی آن ها است.

چندین مطالعه در مورد این که سگ ‌ها چگونه احساسات انسان را درک می‌ کنند نشان داد که آن ها در تشخیص چهره‌ های شاد انسان از چهره‌هایی با حالت‌های خالی و چهره‌ های شاد از چهره‌های عصبانی خوب عمل کرده و حتی می‌توانند عکس یک چهره شاد یا عصبانی را با صدایی در همان حالت تطبیق دهند.

اخیراً، محققان این ادعا را تأیید کرده‌ اند:سگ‌ها ترس را نیز به خوبی تشخیص می ‌دهند. در واقع آن ها می ‌توانند تی ‌شرت‌های حاوی بوی کسی را که به دلیل تماشای یک فیلم ترسناک دچار وحشت شده از افراد عادی تشخیص دهند. آن ها همچنین می توانند استرس ما را در زبان بدن ما ببینند.

به گزارش سیناپرس، نتایج یک مطالعه حتی توانست نشان دهد سگ ها قادرند سطح تستوسترون و سطح کورتیزول صاحبانشان را تشخیص داده و متناسب با این شرایط واکنش نشان دهند.

به عنوان مثال، سگ ‌ها می ‌دانند که ما چه زمانی کاری را عمداً انجام می‌ دهیم  یا ناخواسته رفتاری را نشان داده و به همین دلیل هنگامی که این عمل غیر دوستانه باشد، رفتار متفاوتی از خود نشان خواهند داد.

در نهایت، و از همه مهمتر، آن ها بوی بیماری های ما را حس می کنند. گزارش‌ های متعددی درباره سگ ‌های خانگی که ملانوم (سرطان پوست) را در صاحبان خود شناسایی کردند، در دست است. در این گزارش ها، شاهد هستیم که سگ ها اقدام به گاز گرفتن و یا خراشیدن قسمت‌هایی از بدن صاحبان خود کرده اند که دچار سرطان پوست شده و فرد از آن خبر نداشت. بررسی های دیگر نیز نشان می دهد سگ ها به سادگی قادر به تشخیص بالارفتن قند خون افراد شده و حتی ابتلای وی به کووید ۱۹ را می فهمند.

منبع:  sciencefocus

 

نظر شما
ادامه