کد خبر: ۷۵۸۲۴

حکیم مهر: یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با عرضه سامانه دامداری هوشمند، زمینه هوشمندسازی دامداری‌ها را برای پایش بیماری‌ها و ارتقای تغذیه دام فراهم کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «حمید بهنگار»، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به عرضه سامانه هوشمند دامداری، گفت: این سامانه با استفاده از گردنبندهای پوشیدنی دام به دامدار کمک می‌کند تا داده‌های مربوط به فحل‌یابی، موقعیت مکانی، وضعیت گله و سلامت دام را در دسترس داشته باشد.

وی کاهش هزینه‌ها، افزایش سود دامداری‌ها، پایش سلامت دام با استفاده از فناوری‌های پیشرفته و تجزیه و تحلیل داده‌ها را از مزایای این سامانه نام برد و اظهار کرد: در دامداری هوشمند، ابزارها و حسگرها برای نظارت مستمر و خودکار شاخص‌های عملکرد کلیدی دام، سلامت دام و افزایش بهره‌وری دام و گله استفاده می‌شوند

بهنگار، کاهش هزینه‌های خوراک، تشخیص دقیق فحلی، پایش سلامت دام، عملکرد گله و تقویم وقایع دامداری را از امکانات سامانه دامداری هوشمند نام برد و یادآور شد: این سامانه که به سنسورهای مخصوص رصد دائمی میزان رطوبت خاک در عمق‌های مختلف مجهز است، وضعیت ریشه درخت را دائما بررسی می‌کند و به محض نیاز آبی، دستور آبیاری را صادر می‌کند. استفاده از این سامانه ضمن کاهش خطاهای انسانی، باعث صرفه‌جویی در مصرف آب و آب‌رسانی بهتر به درخت می‌شود.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان، خاطر نشان کرد: همچنین این سامانه به حسگر رطوبت شاخ و برگ مجهز است که کمک می‌کند تا در دامداری‌ها شیوع بیماری‌ها را پیش‌بینی کرد و اقدامات حفاظتی لازم برای گیاهان یا محصولات کشاورزی را اجرایی کرد.

به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، بهنگار با بیان اینکه پیش از این نمونه‌‍‌های خارجی این محصولات در بازار بود و پس از تحریم‌ها دیگر وارد نشدند و سرویس‌دهی این محصولات در ایران قطع شد، ادامه داد: ما می‌توانیم با تولید انبوه این محصول سالانه بین دو تا ۹ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور داشته باشیم. این ارزآوری از طریق سه بخش صرفه‌جویی در خرید خارجی، افزایش بهره‌وری تولید ناخالص داخلی و کاهش وابستگی نهاده‌ای به خارج از کشور انجام می‌شود.

 

نظر شما
ادامه