کد خبر: ۷۵۸۳۳

حکیم مهر: از گاو مشکوک به هاری توسط کارشناسان مبارزه با بیماریهای شبکه دامپزشکی مانه و سملقان نمونه گیری و دفن بهداشتی انجام شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان شمالی، «محمدرضا سروناز» رئیس شبکه دامپزشکی مانه و سملقان گفت: پیرو گزارش وجود یک مورد گاو مشکوک به هاری توسط دامپزشک بخش خصوصی شهرستان، کارشناس مبارزه با بیماری های دامی این شبکه، به محل اعزام و پس از معاینه و بررسی علائم، با ظن بیماری هاری گاو مورد نظر قرنطینه شد.

وی ادامه داد: دام مشکوک به هاری در روز بعد تلف گردید و اکیپ شبکه دامپزشکی شهرستان به منظور نمونه برداری و دفن بهداشتی اعزام گردید.

 متعاقب آن تا شعاع ده کیلومتری روستا سگ های صاحبدار مورد معاینه و واکسیناسیون قرار گرفتند.

رییس شبکه دامپزشکی مانه و سملقان اظهار کرد: اقدامات آموزشی منجمله برگزاری کلاس آموزشی و توزیع بروشور بیماری هاری برای اهالی روستا انجام شد.

سروناز عنوان کرد: بیماری هاری یک بیماری ویروسی و مشترک بین انسان و دام و بسیار خطرناک در حیوانات خونگرم می باشد که در صورت ابتلای انسان با عدم سابقه واکسیناسیون هاری، احتمال مرگ 100 درصد می باشد. راه انتقال بیماری از حیوانات به انسان عمدتا از طریق گزش یا خراش بوده ولی راههای تنفسی و خوراکی نیز مشاهده شده است.

 


نظر شما
ادامه