کد خبر: ۷۶۶۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: مدیرکل دامپزشکی استان کرمان در توضیحاتی به خبرنگار ایرنا گفت: کارخانه ذوب مس خاتون‌آباد باید به یکسری فیلترینگ‌ها مجهز باشد تا غباری که از کارخانه خارج و در نهایت سبب مسمومیت تجمعی مس در دام‌های آن منطقه می‌شود را کاهش دهد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، با اشاره به اینکه طی سالیان اخیر کارخانه ذوب مس خاتون‌آباد برای اصلاح و تعویض فیلتر اقدامات خوبی انجام داده است، ادامه داد: اما با وجود اقدامات این کارخانه برای اصلاح هنوز تلفات دام های منطقه ادامه دارد.

وی اظهارداشت: طی جلسات متعدد که در سالیان اخیر تشکیل شد قرار بود مراتع محدوده کارخانه ذوب مس خاتون‌آباد از مردم خریداری و در نهایت از دام عاری شود که این اتفاق نیافتاد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان افزود: همچنین از تصمیم های این جلسات این بود که دامداری‌های مسقف در محدوده کارخانه ذوب مس خاتون‌آباد به منظور تعلیف دستی دام ها طراحی شود که فکر می‌کنم تعدادی از این دامداری‌ها ایجاد یا شروع به انجام شده است.

وی گفت: دامداری‌های مسقف در محدوده کارخانه ذوب مس خاتون‌آباد به این منظور طراحی شده بود که دام‌ها از مراتع اطراف این کارخانه تغذیه نکنند و این تغذیه به صورت دستی از علوفه مراتع مناطق دیگر و در مراکز مسقف باشد.

کاظمی‌نیا خاطرنشان کرد: طبق وظایف مجموعه دامپزشکی یک دکتر دامپزشک در محدوده کارخانه ذوب مس خاتون‌آباد مستقر شده و دام‌هایی که دچار تلفات در این منطقه می‌شوند توسط این دکتر کالبد شکافی صورت می‌گیرد و اگر علائم مسمومیت در این دام‌ها ببیند آنها را به عنوان دام مسموم تایید و در نهایت کارخانه موظف است برای این دام‌ها غرامت پرداخت کند.

مکمل درمانی و حمایتی برای دام‌ها

وی تصریح کرد: مجموعه دامپزشکی استان همچنین سالیانه کارخانه ذوب مس خاتون‌آباد را موظف می‌کند تا مکمل درمانی و حمایتی را به هزینه کارخانه با فرمول دامپزشکی تهیه و بین دامداران منطقه توزیع کند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان ادامه داد: این مکمل درمانی مولیبدات آمونیوم(یک ترکیب غیرآلی، جامد و سفیدرنگ) دارد و از جذب مس تا حد زیادی جلوگیری می‌کند و سطح مسمومیت دام‌ها را کاهش می‌دهد.

وی بیان کرد: علاوه بر این مکمل‌های درمانی سایر اقدامات رایگان(واکسیناسیون و سمپاشی) نیز برای دامداران منطقه خاتون‌آباد به صورت معمول انجام می‌شود.

کاظمی‌نیا بیان کرد: در طرح‌های متعدد نمونه‌برداری از دام‌های دارای علائم مسمومیت انجام و نتیجه آن به فرمانداری ارسال شده که سطح مسمومیت و سطح تجمعی مس چقدر بوده است.

رشد اصلاح فیلترهای کارخانه ذوب مس خاتون‌آباد

وی با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر اصلاح فیلترها در کارخانه ذوب مس خاتون‌آباد روند رو به رشدی داشته است، بیان کرد: سطح مسمومیت‌ها در نتیجه اصلاح فیلترها کاهش پیدا کرده است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: در مورد دام هایی که مسموم شدند و علائم حاد مسمومیت دارند چاله‌های برای امحای دام‌های آلوده به مسمومیت پیش‌بینی شده است.

دام آلوده به مسمومیت وارد بازار مصرف نمی‌شود

وی با اشاره به اینکه به هیچ وجه گوشت دام آلوده به مسمومیت وارد بازار مصرف نمی‌شود، گفت: اگر در دام‌هایی که وارد کشتارگاه می‌شوند علائم زردی و مسمومیت در کبدشان مشاهده شود، لاشه ضبط و به هیچ وجه وارد بازار نمی‌شود.

کاظمی‌نیا بیان کرد: اینگونه نیست که مسمومیت‌ها سریعا باعث تلف شدن دام شود در واقع این مسمومیت‌ها حالت تجمعی دارد یعنی آرام آرام در بدن دام سطح مس بالا می‌رود تا حدی که مسمومیت حاد می‌شود.

همه تلفات دام‌ها ناشی از مسمومیت نیست

وی در عین حال ادامه داد: همه تلفات دام‌ها ناشی از مسمومیت نیست و بعضی از دامداران برای هر تلفات دامی تاییدیه مسمومیت می‌خواهند در حالی که دامپزشک علائم مسمومیت را در اینگونه دام‌ها مشاهده نمی‌کند.


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۱
0
0
خانم دکتر .از علایم مسمومیت تلفات ناگهانی هست
بعدا شما میگن .تلفات ناگهانی از علایم مسمومیت نیست
نظر شما
ادامه