کد خبر: ۷۷۰۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: نماینده اداره کل دامپزشکی خوزستان در شهرستان دزپارت گفت: یک راس گاو در یکی از روستاهای این شهرستان بعد از تشخیص قطعی به بیماری هاری معدوم گردید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خوزستان، «طهمورث کایدی» نماینده اداره کل دامپزشکی استان خوزستان در شهرستان دزپارت با اعلام این خبر گفت: کارشناسان اداره دامپزشکی با حضور در محل اقدام به نمونه ‌برداری نمودند و پس از مثبت اعلام شدن نمونه‌، لاشه حیوان با کمک دهیاری و مرکز بهداشت و درمان به صورت بهداشتی دفن شد.

طهمورث کایدی در ادامه عنوان کرد: پس از معدوم‌سازی، کار پایش و مراقبت ادامه یافت و واکسیناسیون سگ های نگهبان گله انجام و تاکنون مورد مثبتی مشاهده نشده است.

وی هاری را یک بیماری کشنده ویروسی مشترک بین انسان و حیوان دانست و عنوان کرد: این بیماری هیچ راه درمانی نداشته و تنها راه کنترل آن پیشگیری از طریق واکسیناسیون سگهای گله است.

طهمرث کایدی اظهار کرد: در صورت ابتلا به هاری مرگ حیوان یا انسان مبتلا حتمی بوده و مرگ با این بیماری بسیار دردآور و وحشتناک است.

نماینده اداره کل دامپزشکی استان خوزستان در شهرستان دزپارت مهمترین راه انتقال این بیماری را گزش حیوان هار برشمرد و خاطرنشان کرد: ویروس این بیماری از طریق بزاق آلوده به سیستم عصبی میزبان وارد می‌شود و علائم بالینی بیماری و به دو فرم خشمگین و خاموش بروز می‌کند.

کایدی به دامداران توصیه کرد: در صورت تغییر رفتار در دام های خود در اسرع وقت موضوع را به نزدیک ترین اداره دامپزشکی اطلاع دهند و از تماس مستقیم با حیوان مشکوک به طور جد خودداری کنند.


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
باران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
0
1
با سپاس از زحمات همکاران محترم و زحمت کش.
حکیم مهر عزیز ای کاش نتایج بررسی اپیدمیولوژیکی هم اعلام می شد که این گاو چگونه مبتلا به هاری شده؟ کدامیک از حیوانات حیات وحش یا سگ بدون صاحب یا سگ نگهبان و گربه و جونده و .... باعث ایجاد بیماری شده؟ قدر مسلم دانستن دقیق از چگونگی رخداد بیماری می تواند در کنترل آن راهگشا باشد.
نظر شما
ادامه