کد خبر: ۷۷۱۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه جگرکی های سیار سلامت جامعه را تهدید می‌کنند، از افراد خواست از این مراکز خرید نکنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر رامین سمیعیان» اظهار کرد: عرضه دل و جگر توسط دست فروشان که به احتمال خیلی زیاد فرآورده کشتارهای خیابانی غیرمجاز است، می‌تواند عامل انتقال بیماری‌های مشترک بین دام و انسان باشد که تهدید جدی علیه سلامت و عامل انتقال بسیاری بیماری‌ها خواهد بود.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به شناسایی ۸۰۰ بیماری مشترک بین دام و انسان از جمله سل، تب مالت، تب کریمه کنگو و ... اظهار کرد: با توجه به فسادپذیر بودن جگر و گوشت و لزوم نگهداری این فرآورده های خام دامی در یخچال، عرضه آنها فقط در واحدهای دارای پروانه بهداشتی مجاز مورد تائید است.

سمیعیان با بیان اینکه اینکه شهرداری موظف به جمع‌آوری مراکز سیار عرضه کباب و جگر در سطح  شهر است، چرا که جزو مشاغل مزاحم محسوب می‌شود، گفت: به خانواده‌ها و شهروندان توصیه می شود از این جگرفروشی‌ها خرید نکنند، چون این کار در نهایت به ضرر سلامتی آن‌ها است.

وی با اشاره به ارزان فروشی جگرکی های سیار، گفت: شهروندان باید بدانند که دلیل ارزان فروشی این جگرکی ها این است که گوشت‌ ودل و جگر را در شرایطی که از نظر ذبح و سلامت مورد تائید سازمان دامپزشکی نیست، تهیه کرده  و حتی ابتدایی‌ترین وسایل مانند یخچال مناسب را برای نگهداری گوشت و دل و جگر  در اختیار ندارند و به همین دلیل ارزان فروشی می کنند.

وی با تاکید بر اینکه مردم باید به کیفیت محصولات با قیمت پایین‌تر تردید کرده و با خوردن یک سیخ جگر ارزان قیمت سلامت خود را به خطر نیندازند، تصریح کرد: افرادی که از دست‌فروش‌ها مواد غذایی خریداری و مصرف می‌کنند، باید بدانند که هیچ نظارتی بر نحوه تهیه، تولید، نگهداری و طبخ آن‌ها وجود ندارد، لذا شاید در کوتاه مدت خرید از آن‌ها به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشد، اما ممکن است به دلیل آلودگی انگلی و بیماری در آینده دچار مشکل شده و به بیماری مبتلا شوند.

وی با اشاره به اینکه جگرکی‌های سیار برای کسب درآمد خود سلامت و امنیت غذایی یک شهر و جامعه را تهدید و به مخاطره می‌اندازند، گفت: جگرکی‌های سیار موازین بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، لذا انتظار داریم تمامی دستگاه‌های متولی از جمله شبکه بهداشت، شهرداری و ... برای برخورد با این افراد پای کار بیایند.

 سمیعیان با توصیه به خانواده‌ها برای خرید کباب و جگر از مراکز مجاز عرضه این محصولات، گفت: اکیپ های دامپزشکی به صورت مستمر و سرزده از مغازه‌ها و کبابی‌های دارای پروانه کسب بازدید کرده و در صورت بروز تخلف با متخلفان برخورد می‌کنند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
منا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
0
4
با سلام ،سمت سه راه مارلیک در کرج ، شبها تا دم صبح بقدری زیادن و کلی هم مشتری دارن ، نمیدونم واقعا جمع آوریشون درسته یا نه ، بلاخره اونام جاشون ثابته و فکر نکنم همه شون جنس کثیف و آلوده بیارن ، البته من اصلا اهل خوردن گوشت نیستم .
نظر شما
ادامه