کد خبر: ۷۷۱۹۹
تعداد نظرات: ۴ نظر

حکیم مهر: با حضور «دکتر محمدرضا شیرزادی» رئیس گروه مدیریت بیماریهای زئونوز وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی، «دکتر مهدی اخوان» مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری همدان «دکتر امیرحسین نقی پور» مدیرکل دامپزشکی استان همدان، «دکتر فاطمه ترکمان اسدی» معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان، «دکتر قنبری» کارشناس تب مالت و «مهندس مظهری» کارشناس مسئول مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونت سلامت اداره کل دامپزشکی استان و تعدادی از کارشناسان و مدیران اداره کل دامپزشکی استان و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان همدان، جلسه ساماندهی و ارتقاء مراقبت پیشگیری و کنترل بیماری تب مالت در استان همدان برگزار شد.

این جلسه با حضور دکتر محمدرضا شیرزادی رئیس گروه مدیریت بیماریهای زئونوز وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی، دکتر مهدی اخوان مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری همدان، دکتر امیرحسین نقی پور مدیرکل دامپزشکی استان همدان، دکتر فاطمه ترکمان اسدی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان، دکتر قنبری کارشناس تب مالت و مهندس مظهری کارشناس مسئول مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر صادقی معاونت سلامت اداره کل دامپزشکی استان و تعدادی از کارشناسان و مدیران اداره کل دامپزشکی استان و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار شد.

در این نشست دکتر محمدرضا شیرزادی رئیس گروه مدیریت بیماریهای زئونوز وزارت بهداشت،درمان وآموزش پزشکی گفت: میزان بروز تب مالت در استان های غربی کشور نسبت به میانگین کشوری بیشتر است که دلیل این موضوع تبادل دام های آلوده با کشورهای همسایه و ورود این دام ها به این استان ها است.

وی با بیان اینکه تماس با حیوانات دچار سقط‌ جنین، مصرف شیر آلوده یا فرآورده‌های آن یکی از موارد ابتلا در تب مالت هستند ادامه داد: به علت عدم وجود اطلاعات کافی از وقوع بیماری در بسیاری از کشورها، یا به دلیل فقدان تسهیلات تشخیص و گزارشی، تخمین دقیقی از میزان شیوع تب مالت در سطح جهانی وجود ندارد، علاوه بر این بسیاری از موارد تب مالت در انسان خفیف بوده یا با تظاهرات بالینی غیرمعمول همراه ‌شده که به درستی تشخیص داده نمی‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: بیماری بروسلوز یک بیماری مولتی فاکتوریال است و مهار این بیماری نیازمند همکاری همه جانبه دستگاههای ذیربط در استان است و اینگونه جلسات در بررسی وضعیت بروز و شیوع بیماری تب مالت در استان و اهمیت برنامه‌ریزی جهت مقابله با این بیماری نقش مهم در راستای کنترل این بیماری ایفاء می کند.

در ادامه دکتر نقی پور هدف از برگزاری این جلسه را هم اندیشی با استفاده از خرد جمعی  در راستای ارتقاء سطح بهداشت عمومی، پیشگیری و کنترل بیماری های مشترک بین انسان و دام دانست و گفت: وضعیت بروسلوز در استان همدان با استفاده از رصد و پایش گاوداریها و دامداریهای استان به طور مرتب در حال بررسی است و گزارشی از اقدامات اداره کل دامپزشکی استان در این خصوص ارائه نمود.

در این نشست میزان بروز بیماری تب مالت در استان همدان بررسی و راهکارهای لازم برای کنترل این بیماری بیان و مورد بحث قرار گرفت.

لازم به ذکر است دکتر شیرزادی رئیس گروه مدیریت بیماریهای زئونوز وزارت بهداشت،درمان وآموزش پزشکی به همراه کارشناسان این وزارتخانه و همچنین کارشناسان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان از محل سردخانه و محل نگهداری واکسن و آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی استان همدان بازدید کردند.

این بازدید به منظور ارزیابی تجهیزات سردخانه نگهداری واکسن و مواد بیولوژیک، نحوه چیدمان واکسن‌ها و امکانات موجود و اطلاع از روند آزمایشاتی که بر روی نمونه‌ صورت می‌گیرد و نحوه بررسی نمونه های واصله امکانات و آزمایشات که این آزمایشگاه انجام می‌دهد صورت گرفت.


انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
0
3
یکی از دلایل اصلی، عدم واکسیناسیون کامل بروسلوز در دام سبک و سنگین به صورت هدفمند و دائمی و همیشگی میباشد.
نجابت، فارس، مرکز واکسیناسیون
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
0
0
خسته نباشید
ضمن تشکر از برگزاری جلسه
همانگونه که همکاران اطلاع دارند راه اصلی پیشگیری از بیماری تب مالت در جمعیت دامی و بدنبال آن جمعیت انسانی،
پیشگیری و واکسیناسیون دام است.

تا زمانیکه مراکز واکسیناسیون و بویژه واکسیناتورها از حق الزحمه اجرای طرح های خرید خدمت راضی نباشند پوشش جمعیت دامی واکسینه شده علیه این بیماری در کشور چشمگیر نخواهد بود.
پیشنهاد:
همانگونه که قبلا هم عرض کرده ام
نیاز است در زمان بازنگری تعرفه های خدمات واکسیناسیون ،
تعرفه واکسیناسیون بروسلوز حداقل دو تا سه برابر تعرفه واکسیناسیون سایر واکسن ها تعریف شود تا برای واکسیناتورها و مراکز جذابیت کافی داشته باشد.
در غیر اینصورت متاسفانه جلسات اینچنینی نتایج عملی چشمگیری بدنبال نخواهد داشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
ضمن تایید نظر شما مبنی بر عدم واکسیناسیون کامل و دقیق ، اما وظیفه واکسیناسیون فقط بر عهده بخش خصوصی نیست،بر عکس با توجه به اهمیت این بیماری و نقش ان در سلامتی انسانها،بر عهده بخش دولتی میباشد و میبایست واکسیناسیون ان به صورت کامل و دقیق اجرا گردد،در صورتی که متاسفانه این موضوع اجرا نمی‌گردد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
0
2
با توجه به تجربه اینجانب زمانی که واکسیناسیون کامل و هدفمند بروسلوز در جمعیت دامی سبک و سنگین صورت میگیرد امار شیوع انسانی روندی کاهشی میگیرد که کاملا مشهود میباشد،این واکسیناسیون میبایست هم توسط بخش خصوصی و هم دولتی صورت گرفته و مهم اهمیت ان با توجه به مشترک بودن ان در انسان و همچنین ضربه به اقتصاد و جمعیت دامی با توجه به سقط جنین و اجرای هدفمند ان باشد.
نظر شما
ادامه