کد خبر: ۷۷۶۰۵
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
بانوان فعال در حوزه دامپزشکی:
وی می‌گوید: تاکنون بالغ بر۴۰ هزار راس گوسفند و بز تحت عنوان واکسن تب برفکی و ۱۰ هزار قطعه طیور تحت عنوان واکسن نیوکاسل را واکسینه کرده‌ام ...

حکیم مهر: «فاطمه رهبر» اولین بانوی واکسیناتور دامپزشکی استان ایلام است که علی‌رغم تمام سختی‌های کارش با علاقه به مردم عشایر کمک می‌کند و در این راه بی وقفه تلاش می‌کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، دامپزشکی هنر بهره‌مندی از ابزار علم برای درمان دام‌هایی است که زندگی و معیشت افراد زیادی به آن‌ها وابسته است.

دامپزشکی هنر درمان مخلوقاتی از خداوند است که شاید زبان گویایی برای بیان دردهای خود نداشته باشند، ولی دامپزشک با تمام توان برای درمان این مخلوقات وقت می‌گذارد و کمک می‌کند.

«فاطمه رهبر» اولین بانوی واکسیناتور استان ایلام است. همین امر بهانه‌ای شد به سراغ او برویم تا نقاط فراز و فرود کارش را جویا شویم.

چگونه به دامپزشکی علاقه‌مند شدید؟

مقام معظم رهبری مدظله العالی همواره در فرمایشاتشان جوانان را خطاب قرار داده‌اند و فرموده‌اند (چشم امید من به شما جوانان است و اگر زمام اداره بخش‌های گوناگون کشور به جوانان مومن و انقلابی و دانا و کاردان که بحمدالله کم نیستند سپرده شود، این امید برآورده خواهد شد، انشاالله) من هم همانند دیگر جوانان انقلابی و بسیجی همواره فرمایشات رهبر فرزانه‌مان را سرلوحه زندگی و امور کاری خود قرار داده و سعی کرده‌ام به آنها جامه عمل بپوشانم.

بر همین اساس به عنوان یک بانوی پیشگام در عرصه واکسیناسیون دام و طیور در طرح‌های برون‌سپاری ماده ۸۸ سازمان دامپزشکی کشور گام گذاشتم و افتخار خدمتگزاری به عشایر در روستاهای محروم و دور افتاده شهرستان ایوانغرب از توابع استان ایلام را داشته و دارم.

همانگونه که امام خمینی (ره) فرمودند: عشایر ذخایر انقلابند، من هم بر خود می‌بالم که خدمتگذاری به عشایر نصیبم شده است.

بنده از ابتدا با علاقه، رشته دامپزشکی را انتخاب کردم، زیرا دامپزشکی از جمله رشته‌هایی است که با اسلام و ایمان عجین شده است.

توصیه‌های فراوان قرآن کریم و روایات مبنی بر لزوم رعایت حقوق حیوانات و فراهم آوردن آسایش حیوانات از یک سو و دستورات صریح اولویت‌‌دهی فراوان اسلام درباره ایمنی و سلامت مواد غذایی از سوی دیگر اهمیت این رشته را پررنگ‌تر می‌کند.

ورودی چه سالی و کدام دانشگاه هستید؟

ورودی سال ۱۳۹۹ دانشجو دوره روزانه

بعد از فارغ التحصیلی برنامه شما چه بود؟

بنده با توجه به تحصیل در مقطع لیسانس رشته دامپزشکی از همان دوران دانشجویی دغدغه خدمتگذاری و کار مرتبط با رشته‌ی تحصیلیم را داشته‌ام، از این رو چندین بار به اداره دامپزشکی استان و شهرستان مراجعه کردم تا موفق به دریافت مجوز مایه‌کوبی شده و بعد از کسب مجوز، به‌صورت داوطلبانه و زیر نظر دامپزشکی شهرستان مشغول به کار واکسیناسیون شدم.

در حال حاضر کار شما چیست و واکسیناسیون چه دام‌هایی را انجام می‌دهید؟

بنده شاغل نیستم و فقط به‌صورت داوطلبانه و از روی علاقه‌مندی در طرح‌های برون‌سپاری ماده ۸۸ واکسیناسیون‌ دام و طیور همکاری می‌کنم.

تاکنون چند دام را واکسیناسیون کرده‌اید؟

تاکنون بالغ بر۴۰ هزار راس گوسفند و بز تحت عنوان واکسن تب برفکی و ۱۰ هزار قطعه طیور تحت عنوان واکسن نیوکاسل را واکسینه کرده‌ام.

به لحاظ فیزیکی کار برای شما سخت نیست منظور این است که حیوانات به شما آسیب می‌رسانند یا خیر؟

بنده همواره در تلاش بوده‌ام تا بتوانم با رعایت تمام نکات علمی، مهارتی و بهداشتی، کارم را به بهترین نحو ممکن انجام دهم، بسیار پیش آمده که در حین کار آسیب جسمی ببینم و زخمی شوم یا اینکه روزهایی که در اوج گرمای تابستان و یا سرمای زمستان از صبح زود تا عصر کار واکسیناسیون چندین هزار رأس را در روستاها برای عشایر دورافتاده به اتمام رسانده‌ام و درحالی‌که از فرط خستگی نایی برایم نمی‌ماند، هیچگاه ناامید نشده و با توجه به علاقه و پشتکارم، دست از کار و تلاش برنداشتم.

کار بسیار سخت و پر مشقتی است و بارها و بارها از ناحیه کمر و دست و پا و حتی سر  آسیب جسمی دیده و زخمی شده‌ام چون مهار صحیح و کامل دام نکته مهمی برای آسیب نرساندن به واکسیناتور است ولی خیلی پیش می‌آمد که دامدار، پیرمرد و پیرزنی تنها بوده که توانایی جسمی مهار دام را نداشته و بنده خودم مجبور بوده هم به آنها کمک کرده و تا حدودی دام را مهار کرده و هم واکسیناسیون را انجام دهم.

آیا از انتخاب این رشته پشیمان شده‌اید؟

با وجود اینکه رشته دامپزشکی، سختی شغل و همچنین عدم وجود منزلت اجتماعی متناسب با نوع و اهمیت فعالیت‌های انجام شده توسط دامپزشکان و پیرادامپزشکان، که موجب دلسردی بسیار می‌شود، ولی به دلیل علاقه‌ی شخصی خودم اگر به عقب برگردم باز هم این رشته را انتخاب می‌کنم.

ساعت مشخصی برای کار دارید؟

خیر، ساعت کاری مشخصی ندارم و ساعت کاری ما بستگی ب آمادگی دامداران و هماهنگ کردن با آن‌ها بوده ولی به‌صورت کلی برای دامداران روستایی و برای دامدارانی که عشایر هستند از صبح زود تا عصر کارمان طول می‌کشد چون عشایر در مناطقی صعب‌العبور و با مسافت خیلی دورتر از شهر و روستا مستقر هستند.

ازدواج کردید بله یا خیر؟

بله متاهلم، ولی فرزند ندارم

مشکلات شغل برای شما؟

نداشتن امنیت شغلی و انجام کار به شدت سخت و سنگین با درآمد خیلی خیلی ناچیز، به گونه‌ای که مبلغی که به عنوان دستمزد می‌گیرم، حتی کفاف هزینه رفت‌وآمد من را نمی‌دهد، چه برسد به زحمت و سختی‌ها و آسیب‌هایی که من در این مسیر کشیده‌ام و من به‌صورت داوطلبانه و صرفاً براساس علاقه این کار را انجام می‌دهم.

دید مردم به دامپزشک زن چگونه است؟

من خودم این انتظار را داشتم که دید مردم به رشته‌ی دامپزشکی حداقل در استان ما چون عمده مردم ما دامدار و دامپرور هستن و یک شغل مردانه هست خوب نباشد، ولی از وقتی که من شروع به کار کرده‌ام با واکنش منفی مواجه نشده و دیدگاه مردم که این شغل حتماً یک شغل مردانه است هم تا حدودی تغییر کرده است، چه بسا دامدارانی هم بوده‌اند که کار من را بیشتر از سایر واکسیناتورهای آقا مورد قبول و تأییدشان دانسته‌اند.

خاطره خوب و بد خود را از دامپزشکی بگویید؟

یکی از خاطره‌های تلخ من مربوط به  زمانی می‌شود که برای واکسن تب برفکی به خدمت تعدادی از عشایر منطقه سراب ایوان رفته بودم که یکی از عشایران منطقه  حدود ۴۰۰ راس هم گوسفند و بز داشت و فقط ۲ خانم و یک پسر بچه بودند که گوسفندها را مهار کنند و هیچ کمکی دیگری نداشتند، چون تعداد دام‌ها زیاد بود حتی با کمک من هم آن‌ها از مهار کردن گوسفندان بسیار خسته شدند و در حین کار چون دام‌ها خوب مهار نمی‌شدند یکی از گوسفندان با سرش به صورت من ضربه‌ای وارد کرد که خوشبختانه چون ضربه‌ی محکمی نبود آسیبی به من وارد نشد ولی در ادامه باز هم یکی دیگر از گوسفندان حین مهار شدن به هوا پرید با سمش به بینی یکی از خانم‌ها که تقریبا ۵۰_۶۰ ساله بود زد و متاسفانه دماغش شکست، صحنه خیلی دلخراش و ناراحت کننده‌ای بود و بنده هم بسیار متاثر شدم.

هرچقدر اصرار کردم همراه من بیاید تا او را به بیمارستان برسانم قبول نکردند و با وجود درد زیاد فکر می‌کردند مشکل خاصی نیست و بعد هم ادعا کردند کسی نیست که اینجا مراقب گوسفندان باشد و صبر کردند تا بقیه اعضای خانواده‌شان بیاید و بعد ایشان به بیمارستان مراجعه کنند، بعداً که جویای احوال ایشان شدم گفتند که همراه سایر اعضای خانواده به بیمارستان مراجعه و شکستگی تایید شده و تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند.

حرف آخر...

انتظار دارم که مسئولین دامپزشکی استان از من حمایت و پشتیبانی کنند. بنده علاقمندم که با توجه به توانایی و پشتکاری که از خود سراغ دارم نه تنها در حوزه واکسیناسیون بلکه در بخش‌های دیگر حوزه دامپزشکی خصوصاً اداره دامپزشکی افتخار خدمت به مردم شریف استان را داشته باشم و امیدوارم از سوی مسئولین مورد حمایت و پشتیبانی قرار گیرم و این حمایت صرفاً در حد حرف نباشد و به آن جامع عمل بپوشانند.

درست است که مشکلات همواره وجود داشته، اما این امر هیچ گاه نتوانسته کار یک دامپزشک را تحت‌‌الشعاع قرار دهد؛ کاری که برای مظلوم ترین مخلوقات خداوند انجام می‌شود.


انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Turkiye
|
۱۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
3
7
اداره ی دامپزشکی شهرستان ایوان غرب ؛ استان ایلام در طرح برون سپاری از ۴ واکسیناتو ؛ ۳ اقا ویک خانم در اجرای فاز اول و دوم تب برفکی گوسفند وبز ؛ واکسن نیوکاسل طیور بومی و روستایی بهره برده وجزو شهرستان های نمونه استان ایلام است .
پاسخ ها
ناشناس
| Turkiye |
۲۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
کمی اطلاعات داشتن هم بد نیست ، شما ها که بعد ۱۶ سال و چند بار مشروط شدن دکترا گرفتین و بیماری سل را ویروسی می دانید ، اینقدر بیسوادی خود را جار نکشید برادر ، کجا خانم رهبر اولین بانوی واکسیناسیون است ؟؟؟؟ سال‌های ۸۳ که خانم اعتصام و خسروی واکسن می زدند شما کلاس جندم بودی برادر
شان و زحمات خانم رهبر را با اخبار کذب بی ارزش نکنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
جناب ناشناس 20:04 آیا تو متن مصاحبه جایی از سل نام برده شده؟
بهزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
2
10
با سلام خدمت تمام عزیزان شاغل در حرفه شریف دامپزشکی الخصوص سرکار خانم رهبر . بنده در سال ۸۰ الی ۸۳ در شهرستان دره شهر ایلام خدمت کردم . در آن دوران با همت سه تن از بانوان شهرستان یک اکیپ تشکیل و تا سالها فعالیت بی وقفه داشتند . خانم اکبری نژاد .خانم شاطری و خانم پناهی .
فاطمه رهبر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
14
13
جا داره از زحمات و حمایت جناب اقای دکتر احمدی مدیرکل محترم اداره دامپزشکی استان و جناب اقای دکتر ویسی ریس اداره دامپزشکی شهرستان ایوان که به من اعتماد کرده و در این مسیر همواره من را مورد لطف و حمایت خود قرار داده اند کمال تشکر و قدردانی را دارم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
عزیز اینکه به هر دلیلی به شما این فرصت داده شده که خدمت کنی
دلیل نمیشه که مزیت خاصی نسبت به بقیه داشته باشی
برای استخدام شدن باید آزمون بدی
دولت که فقط به یک فروکننده سوزن نیاز ندارد
خیلی از فارغ التحصیلی ها سالها دارن امتحان میدن و هنوز قبول نشدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
ناشناس عزیز 14:10 واقعا این روش صحبت کردن با یک خانم زحمتکش درسته. ادب و نزاکت رو فراموش کردی.
نجابت_ فارس- مرکز واکسیناسیون
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
0
8
درود بر واکسیناتورهای زحمتکش کشور
‌ این سربازان گمنام حوزه پیشگیری.

امیدوارم شرایط اقتصادی این عزیزان هم سامان یابد.
دامپزشك
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
0
4
سلام ضمن عرضه خدا قوت به همه همكاران واكسيناتور شاغل در بخش خصوصي و دولتي خانم رهبر شايد اولين بانو واكسيناتور در شهرستان ايوان باشه چون مطمئن هستم در شهرستان ايلام در سالهاي 1385 ببعد اكبپ واكسيناسيون خانمها فعاليت داشتند
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
3
3
خداقوت همکار گرامی
لذت بردم از این همه تلاش و پشتکار و عشق و علاقه به کار در فیلد
قطعا میتوان از ظرفیت همچین بانوان پر تلاشی در ادارات دامپزشکی بیشتر استفاده کرد.
خدا بهتون سلامتی بده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
0
5
درود براین بانو ی زحمت کش، ازایلام وایوان غرب یاد کردید .مارو بردید32 سال پیش که درسومار خدمت می کردیم. دیار مردان غیورقوم کرد و قوم لر .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
2
3
با سلام و خسته نباشید خدمت همه ی زحمت کشان این حوزه و اللخصوص بانوی پرتلاش و با غیرت سرکار خانم رهبر، امیدوارم مسولین حمایت لازمه از ایشان را به عمل اورند و در این مسیر همیشه موفق باشند
مریم مطهری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
2
11
از شما بعیده این خبرو با تیتر حاشیه ساز کار کنید ، اولین بانوی واکسیناتور استان ایلام نیس و در سالهای گذشته خیلی از خانم های استان اینکار رو انجام دادند ولی قدرت رسانه نداشتند که ازشون مصاحبه شه و اینجوری با آب و تاب کار شه
پاسخ ها
آزمایشگر بی طرف، دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
احتمالا ایشون تازه کار هستند و از سوابق استان تابعه بی اطلاع هستند
پرهوده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
1
2
درود بی پایان وخدا قوت وخسته نباشید خدمت همکاران واکسیناتور وهمچنین سایر دوستان شاغل در حرفه دامپزشکی
. امیدوارم که در سایه ایزد منان همیشه سلامت وسربلند باشید.. جا دارد که از زحمات وحمایت بانیان طرح برون سپاری ومدیر کل محترم دامپزشکی استان جناب آقای دکتر احمدی وهمچنین رئیس اداره دامپزشکی شهرستان جناب آقای دکتر ویسی کمال تقدیر وتشکر داشته باشیم
. اکیپ واکسیناسیون طرح برون سپاری شهرستان ایوان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
چه تشکری باید کرد. یک طرح ملی هست. اونا باید از شما تشکر کنند که با این قیمت ناچیز انجامش دادید.
همکار
|
Turkiye
|
۱۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
0
15
این تیترهای من‌درآوردی و آمارهای غلط را ........... درست می کنند ، زمانی که در دهه ۸۰ خانم اعتصام و خسروی مثل شیر کار واکسیناسیون در دورترین نقاط عشایری ایلام انجام می دادند ، این بنده خدا هنوز دانش آموزی بیش نبوده ، با احترام به زحمات این بانو واقعا متاسفم برای راوی دروغ پرداز و رسانه نا آگاه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۳
7
4
سلام خدا قوت
در تعجبم چرا وقتی که کسی زحمت میکشه و تلاش میکنه به جای تحسین و حمایت ،دنبال حاشیه سازی و سنگ اندازی و کوچک شمردن زحمات هستیم؟؟؟همه ی کسانی که در این عرصه با وجود سختی های بسیار کار میکنند قابل تقدیر و ستودنی هستند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۴
3
7
فرق ما با ژاپنیها اینه که اونا افراد شکست خورده رو حمایت میکنن تا موفق بشن ولی ما آدمهای موفق را میکوبیم تا شکست بخورن.
جدای از بحث جنسیت ایشان فرد موفق و زحمتکشی هستن. حالا چرا بعضیها بهشون برخورده رو نمیدانم. حالا اولین بانوی واکسیناتور هستن یا نیستن چه اهمیتی داره. کسانی که واکسیناسیون کار میکنن میدونن چقدر سخته. اونم برا یه خانم
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
این رشته فقط در ایران از کل دنیا ،دکتر محور هست ،خیلی جالبه که چهار نفر پی اچ علوم آزمایشگاهی دامپزشکی که چهار تا دوازده سال از کاردانی تا پی اچ دی معادل ۴۸سال (نیم قرن) درس خوندن برای کسی که فقط یه دوره عمومی (۶سال) خونده کار میکنند در خیلی آزمایشگاه های ادارات دامپزشکی ،چهار تا پروفسور واسه یه دکتر عمومی کار کنند! متاسفانه فقط موقع گرفتن هزینه تمدید شماره نظام پیرادامپزشکی جزو این خانواده هست و از نظر دوستان دی وی اممممم پیرادامپزشکی جزو مهندسی کشاورزی علوم دامی محسوب میشه ! نمیدونم با چه منطقی چون دانشکده علوم دامی و کشاورزی از پیرادامپزشکی جداست حتی موقع انتخاب رشته ارشد و پی اچ دی گروه دامپزشکی انتهای دفترچه هست و از کشاورزی و علوم دامی که ابتدای دفترچه هست کاملا جداست ...بار اولشون نیس یبار هم به همکار پیرادامپزشک که پی اچ بافت داشتن یه سمت مهم منصوب شدن داخل حکیم مهر خبرش درج شد ،برید بخونین کامنت دوستان دی وی ام رو واسه ایشون جز حسادت و نفرت پراکنی چیزی نمیشه دید .بجای تبریک گفتن فقط توهین کردن
تبریک به شما بانوی موفق پیرادامپزشک
|
Germany
|
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
1
1
بازهم شاهد سم پراکنی دوستان دی وی ام هستیم ،چرا متوجه نیستین پیرادامپزشکی جزو دامپزشکی هست مثل پیراپزشکی که جزو پزشکی هست
بجای تبریک گفتن فقط نفرت پراکنی و سم پراکنی و بی ارزش کردن زحمت بچه های پیرادامپزشکی شده کار شما دوستان! برید دفترچه ارشد و پی اچ دی رو ببین گروه دامپزشکی هست که ربطی به مهندسی کشاورزی علوم دامی ندارع و گروه کشاورزی جداست ،تمام مقالات و پژوهش ها رو بچه های پیرادامپزشکی و اساتید پیرادامپزشکی دارن انجام میدن ،بعد میگید چرا وزارت بهداشتی نمیشیم؟؟!
نظر شما
ادامه