کد خبر: ۷۷۸۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: گازی که ۸۰ برابر بیش‌تر از دی‌اکسید کربن، هوا را در جو زمین، محبوس و گرمایش زمین را چند برابر می‌کند. قبول؛ یکی از راه‌های کاهش گاز متان، کاهش مصرف گوشت قرمز و لاجرم، کاهش تولید جناب گاو است؛ اما خبر خوب این‌که دانشمندان اخیراً روش جدیدی را ابداع کرده‌اند که می‌تواند گاز متان را از مکان‌هایی مثل دام‌داری‌های پرورش گاو، کاهش دهند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از همشهری آنلاین، «مت جانسون» (Matt Johnson)، شیمیدانی از دانشگاه کپنهاک دانمارک، می‌گوید که این گاز، با روش‌های سنتی نمی‌توانند شکسته و در هوا از بین بروند. چون متان، گازی پایداری است، در آب حل نمی‌شود و به فیلتر‌های تصفیه هوا هم نمی‌چسبد. اما حالا او و گروهش، دستگاهی را ابداع کرده‌اند که می‌تواند این گاز را تجزیه کند و آن را در هوا از بین ببرد.

هر مولکول متان از چهار اتم هیدروژن و یک اتم کربن تشکیل شده است. در روش جدید، گاز کلر به اندازه مشخص به هوا تزریق می‌شود و این هوا، وارد دستگاه جدید خواهد شد. در داخل محفظه داستگاه، لامپ‌های ال‌ای‌دی، نو ماوراء بنفش تولید می‌کنند و طی فرایندی، باعث شکسته‌شدن و از بین رفتن گاز متان می‌شوند.

این دستگاه در نسخه آزمایشی خود، ۵۸ درصد از متان موجود در هوا را از بین برده است. اکنون محفظه فولادی این دستگاه، حدود یک متر است، اما این گروه در حال تولید محفظه‌ای به اندازه‌ی یک کانتیتر ۱۲ متری است تا در تابستان آینده، آن را در یک دامپروری مستقر کند تا هر آن‌چه گاز متان سر راهش قرار می‌گیرد، از بین ببرد.

مزیت دیگر این دستگاه پس از شکستن متان و کاهش آن، جذب مستقیم کربن و استفاده از هیدروژن به‌دست آمده برای تولید منبع انرژی مناسب است. این گروه، یافته‌های خود را در ۲۰ نوامبر سال گذشته به اشتراک گذاشته‌اند.


 


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
0
4
نفس کشیدن چی؟ اون یه وقت عامل گرمایش نیست؟؟!
نظر شما
ادامه