کد خبر: ۷۸۰۷

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی سمنان، آذربایجان شرقی، لردگان و خراسان شمالی

 

مدیرکل دامپزشکی سمنان خبر داد
فعال کردن سامانه GIS طیور در سمنان / نظارت آنلاین بر مرغداری‏ها


مدیرکل دامپزشکی استان سمنان از فعال کردن سامانه GIS طیور در سمنان و نظارت آنلاین بر مرغداری‏های استان سمنان خبر داد.
دکتر رضا عامری در این زمینه اظهار کرد: در بخش معالجات دام و طیور فعالیت‏هایی در استان سمنان داشتیم و نمونه‏برداری‏هایی نیز انجام شده است.
وی اضافه کرد: در مبحث مقابله با آنفولانزای فوق حاد پرندگان هم که یک بیماری مشترک بین انسان و طیور محسوب می‏شود، بیش از 511 بار از مرغ‏داری‏های فعال در استان سمنان بازدید انجام شده است.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان افزود: در همین راستا، بیش از 2 هزار و 41 نمونه اخذ و به مراکز مختلف ارسال شد و این اطمینان را حاصل کردیم که بیماری مورد نظر در طیور این استان وجود ندارد.
عامری یادآور شد: یکی از اقدامات دیگر در سال جاری، فعال کردن سامانه GIS طیور بود که یکی از سامانه‏هایی محسوب می‏شود که در راستای پدافند غیر عامل و جلوگیری از تهدیدات زیستی می‏تواند نقش بسزایی داشته باشد.
وی افزود: با اجرای این طرح، به صورت آنلاین، مراکز و مرغ‏داری‏های استان سمنان رصد می‏شوند و دامپزشکی می‏داند که کدام مرغ‏داری‏ها مرتبط با بیماری و کدام واحد‏ها در آستانه بارگیری و حمل به بازار مصرف هستند.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان اضافه کرد: کلیه اطلاعات مربوط به پرورش طیور در این استان در واقع در سامانه GIS طیور ساماندهی می‏شود و این اطلاعات با سازمان دامپزشکی کشور به صورت هم‏زمان مرتبط است و سازمان دامپزشکی کل کشور نیز به عنوان مرجعی نظارتی می‏تواند بر مراکز مرغ‏داری‏ها در سراسر کشور نظارت داشته باشد.
عامری در بخش دیگری گفت: یکی از سیاست‏های دیگر که دامپزشکی استان سمنان دنبال می‏کند، ساماندهی کشتارگاه‏های دام و طیور در استان بوده که در همین راستا، اقدامات سخت‏گیرانه بر کشتارگاه‏های طیور اعمال شده است.
وی اضافه کرد: بسیاری از کشتارگاه‏های استان سمنان بازسازی و نواقص آنها برطرف شده است و در حال حاضر چهار کشتارگاه فعال در استان وجود دارد.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: به زودی پنجمین کشتارگاه نیز در این استان وارد چرخه تولید خواهد شد.
عامری افزود: در زمینه کشتارگاه دام، هشت کشتارگاه فعال در استان سمنان وجود دارد و یک کشتارگاه نیز به صورت صنعتی است و هفت کشتارگاه نیز به صورت نیمه صنعتی فعالیت دارند.

 

------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی:
70درصد کشتار دام در کشتارگاه‌های صنعتی انجام می‌گیرد


مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی گفت : 70 درصد کشتار دام‌های سبک و سنگین استان در دو کشتارگاه صنعتی تبریز و بناب صورت می‌گیرد.
دکتر بهراد زندیه اظهار کرد: در حال حاضر  دو کشتارگاه صنعتی و 15 کشتارگاه سنتی دام در حال فعالیت هستند.
وی با اشاره به اینکه از آغاز طرح ساماندهی کشتارگاه‌های دام استان تاکنون 10 کشتارگاه سنتی تعطیل شده است، گفت: بر اساس مصوبه کمیته ساماندهی کشتارگاه‌های استان، تا پایان سال 90، پنج کشتارگاه سنتی دیگر نیز تعطیل خواهند شد.
زندیه خاطرنشان کرد: با توجه به تعدد کشتارگاه‌های سنتی، سهم غالب کشتار دام استان با کشتار بیش از 178 هزار رأس دام سبک و سنگین از مجموع 256 هزار رأس دام کشتار شده از آغاز سال جاری تاکنون متعلق به دو کشتارگاه صنعتی دام شهرستان‌های تبریز و بناب است.
وی، تعطیلی تمام کشتارگاه‌های سنتی استان را از اصلی‌ترین اولویت‌های کاری اداره کل دامپزشکی استان برشمرد و افزود: تا پایان برنامه پنجم توسعه، استان آذربایجان‌شرقی باید دارای هفت کشتارگاه صنعتی منطقه‌ای با سرمایه‌‌گذاری بخش خصوصی باشد.

 

-------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی لردگان:
خرید مرغ زنده سلامت خانواده را تهدید می‌کند


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان لردگان گفت: خرید و مصرف مرغ زنده سلامت خانواده را در معرض خطر قرار داده است.
ارژنگ صفیان در شهرکرد اظهار داشت: فرهنگ مصرف مرغ کشته هنوز در بین مردم این شهرستان نهادینه نشده است، چراکه معتقد هستند اگر مرغ در برابر دیدگان آنها ذبح شود نسبت به سلامت طیور مطمئن‌تر خواهند بود.
وی افزود: این در حالیست که در صورت انجام تمامی مراحل کشتار دام تا بسته‌بندی به صورت کاملا بهداشتی در کشتارگاه‌های صنعتی زیر نظر کارشناسان و کنترل ناظران بهداشتی و شرعی سلامت مرغ برای مصرف کننده را بیش از پیش ضمانت خواهد کرد.
صفیان تشخیص بیماری‌های طیور را از جمله وظایف دامپزشکان برشمرد و گفت: برخی از بیماری‌ها و علائمی که لاشه طیور را غیر قابل مصرف می‎سازد، تنها با یک یا چند علامت مختصر مشخص نمی‎شود و در صورتیکه نظارت دقیقی اعمال نشود، ممکن است در جریان ذبح و تخلیه امعا و احشا این علائم از نظر دور مانده و وجود یا عدم وجود بیماری کاملا مشخص نشود.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان لردگان با اشاره به انواع مختلف بیماری‌های مشترک بین انسان و طیور، گفت: از بیماری‌‎های مشترک بین انسان و طیور می‌توان به بیماری‌های آنفولانزای مرغی و سالمونلا اشاره کرد که در اثر آلودگی ثانویه یعنی پس از کشتار ممکن است ایجاد شود.
وی با بیان اینکه این بیماری‌ها باعث بروز ناراحتی‌های گوارشی می‌شود، گفت: تنها تعداد محدودی از بیماری‌های طیور از روی وضع ظاهری آنها قابل تشخیص است و تعداد بسیاری را نیز باید کالبدگشایی کرد و با نمونه برداری از اجزای داخلی آن و آزمایش می‌توان وجود بیماری را تشخیص داد.
صفیان خاطرنشان کرد: برخی از بیماری‌ها نیز در اثر آلودگی‌های ثانویه پس از کشتار ایجاد می‎شود که می‌تواند خطرآفرین باشد، برهمین اساس مردم مواظب باشند با خرید مرغ زنده سلامت خود و خانواده خود را به خطر نیاندازند.
وی تأکید کرد: مصرف مرغ با بسته‌بندی‌های بهداشتی و ترویج فرهنگ عدم استفاده از مرغ زنده موجب افزایش ضریب سلامت خانواده و جامعه خواهد شد.

 

-----------------------------------

 

معاون فنی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی:
ضوابط بهداشتی در قصابی‌های خراسان شمالی رعایت می‌شود


معاون فنی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: ضوابط بهداشتی دامپزشکی در قصابی‌های این استان رعایت می‌شود.
دکتر حمید رمضانی با اشاره به نتیجه طرح تحقیقاتی انجام شده بر گوشت چرخ کرده قصابی‌های استان اظهار داشت: براساس این طرح 100 نمونه گوشت چرخ شده از سطح قصابی‌های استان برای آزمایش نمونه‌برداری شد.
وی اضافه کرد: طی بررسی آزمون‌های میکروبی و بیوشیمیایی به آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی نهایتاً مشخص شده که هیچ علائمی از وجود آلودگی‌ها در این گوشت‌ها نبوده و کاملاً بهداشتی هستند.
رمضانی نتایج این آزمایش‌ها را بیانگر کنترل و نظارت بهداشتی لازم در کشتارگاه‌ها و همچنین قصابی‌های سطح استان عنوان کرد و گفت: بر همین اساس زنجیره غذایی از مزرعه تا سفره بوده که حاصل به‌کارگیری روش‌های مناسب متضمن تولید عرضه و مصرف غذای سالم هستند.
وی اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین راه‌های انتقال آلودگی‌های میکروبی و مسمومیت‌های غذایی، فراورده‌های خام دامی آلوده هستند.
معاون فنی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی اظهار داشت: در این بین باکتری‌های سالمونلا و اشریشیاکولای O157از جمله مهم‌ترین باکتری‌های بیماری‌زا هستند که در صورت رعایت نشدن بهداشت به خصوص در کشتارگاه‌ها و همچنین قصابی‌ها از طریق آلودگی گوشت به مدفوع و فضولات دام می‌توانند به انسان انتقال یافته و باعث بروز اختلالات گوارشی در مصرف کننده شود.

 

نظر شما
ادامه