کد خبر: ۷۸۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر -  آشنایی با پاندای قرمز

 

نام علمی : Ailurus fulgens

 

مشخصات کلی : پستاندار ، گیاهخوار ، اندازه سر و بدن حیوان 50 تا 65 سانتی‌متر و اندازه دم حیوان هم 30 تا 50 سانتی‌متر است ، وزن حیوان هم معمولاً بین 4/5 تا 9 کیلوگرم است. وضعیت این حیوان از نظر انقراض نسل در معرض خطر است.

 

این حیوان نسبت به نوع سیاه و سفید همنام خود کوتوله محسوب می‌شود. این پانداها معمولاً به اندازه یک گربه خانگی رشد می‌کنند، هر چند که دم پرپشت و بزرگ آنها هم به این اندازه افزوده می‌شود. این حیوان از دم حلقه حلقه خود در ارتفاعات سرد کوهستان به عنوان ابزاری برای گرم کردن بدن استفاده می‌کند.

پانداهای قرمز معمولاً در ارتفاعات کوهستانی نپال و شمال میانمار (برمه) و چین زندگی می‌کنند.

نکته جالب آنکه این حیوانات اغلب زمان زندگی خود را روی درختان و یا حتی در خواب سپری می‌کنند و برای تغذیه هم اکثراً شبها و یا کمی قبل از سپیده دم و زمان تاریک و روشنی هوا فعالیت می‌نمایند.

 

Photo: An endangered red panda sits on a branch

 

هر چند پانداهای قرمز طعم گیاه خیزران را می‎پسندند اما برخلاف بستگان معروف سیاه و سفید خود بسیاری از مواد غذایی دیگر نظیر میوه ، بلوط ، ریشه‎ها و تخم مرغ را هم بخوبی مصرف می‎کنند. این حیوانات مانند پانداهای بزرگتر و سیاه و سفید دستان قوی برای گیردادن به شاخه درختان و استفاده از مواد غذایی دارند.

پانداهای قرمز حیواناتی خجالتی و کمرو و تکزی هستند و تنها در زمان جفت‌گیری می‌توان آنها را بصورت جفت مشاهده کرد. پانداهای قرمز ماده در فصل بهار و تابستان به زاد و ولد یک تا چهار بچه می‌پردازند. نوزادان تا حدود 90 روز در لانه می‌مانند و در این مدت مادر وظیفه نگهداری از آنها را بعهده دارد. در نگهداری از نوزادان، معمولاً نرها مشارکت نمی‌کنند یا مشارکت آنها بسیار محدود است.

پانداهای قرمز در رده بندی جانوری هم با پانداهای بزرگ و معروف و هم با راکون‌ها (بخصوص در شکل حلقه‌ای دم) قرابت دارند. هم اکنون این حیوانات در یک خانواده به نام Ailuridae طبقه‌بندی می‌شوند.

وضعیت این حیوانات از نظر انقراض نسل هم چندان جالب نیست و در معرض خطر هستند. این خطر به دلیل قطع بی‎رویه درختان بیشتر هم شده است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
123
|
-
|
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
0
0
خیلی عالی
نظر شما
ادامه