کد خبر: ۷۸۳۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر: بیش از یکهزار و سیصد مورد تست و پایش بیماری سل دامی در مناطق روستایی شهرستان دزفول انجام شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خوزستان، «محسن ورجاوند» رئیس اداره دامپزشکی دزفول در تشریح این خبر افزود: طی اجرای رصد و پایش بیماری سل دامی در دامداری های صنعتی و سنتی در سال 1402 بیش از یکهزار و سیصد گاو شیری تحت پوشش تست قرار گرفتند که تعداد 9 راس از نظر بیماری سل مثبت شناسایی گردید و تحت نظارت اداره دامپزشکی معدوم گردیدند.

رئیس اداره دامپزشکی دزفول در ادامه گفت: با اشاره به این موضوع که بیماری سل جز بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است گفت: شناسایی و مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از مهم‌ترین اهداف دامپزشکی است که توسط اکیپ های بهداشت و مدیریت بیماری های دامی دامپزشکی این مهم صورت می پذیرد.

وی در ادامه گفت: بیماری سل از جمله مهمترین بیماری مشترک بین انسان و دام بوده که می تواند از طریق مصرف فرآورده های لبنی غیر پاستوریزه و آلوده مصرف کنندگان را درگیر نماید.

ورجاوند در پایان اعلام کردند: پایش بیماری سل در دامداری های صنعتی و روستاهای دارای دام شیری هر 6 ماه یکبار انجام می گیرد که در سال 1402 دامداری های صنعتی فاقد بیماری های مذکور بودند.

رئیس دامپزشکی دزفول از مردم عزیز درخواست نمود: از محصولات لبنی پاستوریزه  استفاده نموده و در صورت استفاده از شیرخام آن را حتما 20 دقیقه جوشانده و سپس مصرف نمایند.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر xy
|
Germany
|
۱۰:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
0
5
اگر سازمان دامپزشکی مثل گذشته غرامت دام معدوم شده در کشتارگاه و... را پرداخت کند و به مسئولین شهرستانی بابت تشخیص و گزارش بیماری تشویقی بدهد این بیماری به میزان قابل توجهی کاهش پیدا میکند. متاسفانه دامدار به دلیل کم بودن مبلغ غرامتی که از بیمه میگیرد سعی در مخفی کردن دامهای خود و جابجا کردن و فروختن دامهای آلوده خود میکند. با این اوضاع همکاران شبکه و مسئولین فنی کشتارگاه کاری از پیش نمیبرند.
سازمان دامپزشکی باید غرامت دام حذف شده را پرداخت کند نه بیمه .
پاسخ ها
دوست
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
بله کاملا با شما موافقم
نظر شما
ادامه