کد خبر: ۷۸۵۷۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
رئیس جدید نظام دامپزشکی استان اردبیل در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر نوید ابراهیمیان» افزود: با توجه به عدم تناسب تعداد داروخانه‌ها و کلینیک‌های دامپزشکی با جمعیت دامی، رفته رفته از رونق این مراکز کاسته می‌شود که در بسیاری موارد باعث سردرگمی دامپزشکان تازه فارغ‌التحصیل در انتخاب شغلشان می‌شود ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: از نظر رئیس جدید نظام دامپزشکی استان اردبیل، اجرای ماده ۱۹ آییننامه نظارت بهداشتی دامپزشکی باید در هر استان متناسب با وضعیت کاری همان استان و ظرفیتهای مراکز مربوطه آن استان، به صورت مصوبات استانی اجرا شود.

«دکتر نوید ابراهیمیان» در گفتوگو با حکیم مهر، تلاش در جهت حل بحث مالیاتی، استقلال مالی نظامهای استانی، متناسب کردن تعرفههای درمانی و مایهکوبی و رفع ایرادات قراردادهای ماده ۱۹ را از مهمترین برنامههای شورای نظام دامپزشکی استان مطرح میکند.

حکیم مهر: آقای دکتر، ارزیابی شما از وضعیت فعالیت دامپزشکان بخش خصوصی استان چیست و مهمترین مشکلات بخش خصوصی دامپزشکی در استان چه هستند؟

به دلیل این که استان اردبیل از قطب‌های دامداری و دامپروری کشور به حساب میآید، داروخانهها و مراکز درمانی مایهکوبی دامی و طیور در گذشته نه چندان دور، جزو مشاغل پر رونق به حساب میآمدند، ولی در این چند سال اخیر به علت کاهش شدید جمعیت دامی، فعالین این صنف با مشکلات مالی بزرگی روبرو شدهاند.

از طرفی در مورد مراکز مایهکوبی، تعرفهها اصلا متناسب با سختی کار و و تورم نیست و بخش خصوصی رغبتی به همکاری در طرحها ندارد. در بخش ناظرین بهداشتی هم به علت عدم تناسب تعرفهها و رعایت نکردن تعرفههای ماده ۱۹، همچنین عدم تضمین مالی قراردادها و ارتباط مستقیم مالی کارفرما و ناظر بهداشتی، مشکل دوچندان شده است که متاسفانه با این قوانین و دستورالعملهای ناقص و ناکارآمد، تحقق افزایش کیفیت کار تقریبا غیرممکن شده است.

حکیم مهر: وضعیت اجرای ماده ۱۹ آیین‌نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی در استان چگونه است؟

به نظر بنده اجرای آییننامه ماده ۱۹ باید در هر استان متناسب با وضعیت کاری همان استان و ظرفیتهای مراکز مربوطه آن استان، به صورت مصوبات استانی اجرا شود.

حکیم مهر: مهمترین برنامه ها و اولویتهای شما چیست؟

به قدری تنه این صنف بیمار است که نمیتوان حل یک مشکل را در اولویت قرار داد اما به طور کلی تلاش در جهت حل بحث مالیاتی، استقلال مالی نظامهای استانی، متناسب کردن تعرفههای درمانی و مایهکوبی و رفع ایرادات قراردادهای ماده ۱۹ از مهمترین برنامههای نظام استان است.

حکیم مهر: تعامل شما با بخش دولتی و اداره کل دامپزشکی استان چگونه است؟

خوشبختانه چه در این دوره نظام و چه در دورههای قبلی در استان اردبیل تعامل خوب و قابل قبولی بین رؤسا و اعضای شورای نظام با بخش دولتی بوده است.

حکیم مهر: یکی از مشکلاتی که برخی استان‌ها با آن مواجه هستند، لزوم انتقال کلینیک‌های دامپزشکی به حاشیه شهر است. این مشکل تا چه اندازه در استان شما وجود دارد؟

انتقال کلینیکها به حاشیه شهرها، در بحث درمانگاههای فعال در بخش دام بزرگ و طیور چندان تاثیرگذار نیست ولی در بخش کلینیکهای دام کوچک تاثیر منفی خواهد داشت.

حکیم مهر: در مورد تعداد دانشکده دامپزشکی چه نظری دارید؟

هنوز در استان اردبیل دانشکده دامپزشکی نداریم و غیرمنطقی به نظر می‌رسد که برای هر رشته دانشگاهی در هر استانی دانشکده داشته باشیم. به جای استانی بودن دانشکدهها، منطقهای بودن دانشکده هر رشتهای منطقیتر به نظر میرسد.

حکیم مهر: وضعیت فعالیت داروخانه‌ها و کلینیک‌های دامپزشکی در استان چگونه است؟ نسبت آنها چقدر است؟

با توجه به عدم تناسب تعداد این مراکز (داروخانه و درمانگاه) با جمعیت دامی، رفته رفته از رونق این مراکز کاسته میشود که در بسیاری موارد باعث سردرگمی دامپزشکان تازه فارغالتحصیل در انتخاب شغلشان میشود.

از طرفی به علت نامنظم بودن ساعت کاری کلینیکها و ضریب سختی کار بالا، دامپزشکان تمایل کمتری به امور درمانی دارند و اغلب تمایل به تاسیس داروخانه یا نظارت بهداشتی دارند. به همین خاطر تعداد داروخانههای دامپزشکی بیشتر از کلینیک دامپزشکی است.

حکیم مهر: آیا در استان با معضل درمان غیرمجاز مواجه هستید؟

معضل درمان غیرمجاز و فروش داروی غیرمجاز توسط اشخاص بدون مجوز یکی از معضلات بزرگ اکثر استانها میباشد.

حکیم مهر: به عنوان حرف آخر...

مجموعه دامپزشکی جزو تخصصیترین و زحمتکشترین اصناف است که جایگاه اصلی را در تامین غذای سالم و سلامت یک جامعه دارد. لذا شایسته نیست که این مجموعه به جای تمرکز در بالا بردن کیفیت خدمات، هنوز درگیر مسائل ابتدایی مالی و اقتصادی خود باشد. سالهاست که قوانین حاکم بر این صنف کهنه و بیمار شده، بنابراین باید تغییرات و اصلاح قوانین حاکم بر این صنف در دستور کار متولیان این صنف باشد. در پایان از پایگاه خبری حکیم مهر تشکر ویژه می کنم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۵
0
15
جناب دکتر چرا همکاران شما در اداره کل مانع از دریافت حقوق قانونی مسئولین فنی می شوند و چرا باید اداره سقف حقوق ۲۵ میلیونی را برای مسئولین فنی تعیین کند یعنی نصف تعرفه واقعی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
0
2
یک سوال از جناب دکتر داشتم با چه مجوزی در استان انجمن صنفی تشکیل داده شده و چرا با وجود اینکه این انجمن سالیانه مبالغی هم دریافت می کنند ولی با این وجود شاهد قرارداد های ۱۰-۱۲ میلیونی و حتی کمتر هستیم و مسلئه بعدی رتبه بندی هست که اداره شما راه انداخته که باعث شده افراد تازه فارغ التحصیل نتوانند به اشتغال مشغول شوند چون با معیار های رتبه بندی شما این دکتر بیچاره باید ۱۰ سال به نوبت بشیند تا شاید به یک مرکز معرفی شوند و ................. حتما حقوق ۵ میلیونی دریافت کند
نظر شما
ادامه