کد خبر: ۷۸۵۷۵

حکیم مهر: استفاده از گیاهان داروئی و فرآورده های طبیعی در سلامت، پرورش و پیشگیری و درمان بیماریها از قدیم الایام در انسان و دام سابقه بسیار کهن دارد و از طرفی با بالا رفتن هزینه های تولید، ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی و به مخاطره افتادن بهداشت و سلامت انسانی به نظر می رسد مصرف گیاهان داروئی و داروهای گیاهی با اثرات درمانی مشخص میتواند تا حدودی از این معضلات جلوگیری کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، با توجه به سند ملی گیاهان داروئی و طب سنتی بر اساس سند بالادستی نقشه جامع علمی کشور، توسعه علوم و فناوری گیاهان داروئی به طبع آن داروهای گیاهی جزو اهداف مهم نظام سلامت کشور می باشد.

از این رو طبق سند علمی گیاهان داروئی و طب سنتی، توسعه داروهای گیاهی و فرآورده های طبیعی و سنتی جزو وظایف مهم و دارای اولویت در سازمان دامپزشکی کشور تعریف شده است که با تاکید معاون وزیر و ریاست محترم سازمان دامپزشکی کشور جناب آقای دکتر نوروزی، معاونت تشخیص و درمان اهتمام جدی برای پیشبرد این اهداف دارد.

کمیته علمی و فنی داروهای گیاهی و فرآورده های طبیعی و طب سنتی بصورت دوره ای در سازمان دامپزشکی کشور با حضور نمایندگان ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان داروئی و طب سنتی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، اداره کل داروهای طبیعی و سنتی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پژوهشکده های گیاهان داروئی و اساتید دانشگاهی با تخصص های مختلف فارماکوگنوزی، دامپزشک، داروساز به منظور بررسی کلیه پرونده ها و درخواست های ثبت و تولید تشکیل می گردد.

از مهمترین وظایف این کمیته برای ثبت داروهای گیاهی، بررسی دقیق و علمی فرمولاسیون و اطمینان از اثر بخشی، کیفیت و ایمنی داروهای گیاهی و طبیعی و اعتماد بخشی به کلنسین های دامپزشک جهت تجویز و نسخه نویسی و در نهایت جامعه هدف (مرغداران و دامداران ...) است.

لازم به ذکر است ترکیب جدید اعضاء کمیته علمی فنی داروهای گیاهی و فرآورده های طبیعی و طب سنتی دفتر دارو درمان با ابلاغ احکام اعضاء توسط ریاست محترم سازمان دامپزشکی کشور آغاز بکار نموده است و ریاست این کمیته به عهده معاون محترم تشخیص و درمان می باشد.

 

 

 

نظر شما
ادامه