کد خبر: ۷۸۶۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
دامپزشک جوان و مؤسس آزمایشگاه دامپزشکی در شهر بابل در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر امیرحسین مشرفی» افزود: پیشنهاد من این است که در بخش دامپزشکی نیز همانند پزشکی، ارزهای دولتی به منظور تهیه و تولید کیت ها و مواد مصرفی دامپزشکی اختصاص یابد تا هزینه های تمام شده آزمایشات را کاهش دهد ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: موسس آزمایشگاه دامپزشکی در شهر بابل و عضو علی البدل شورای نظام دامپزشکی استان مازندران معتقد است که در حوزه آزمایشگاه دامپزشکی در کشور شناخت کمتری وجود دارد که این امر، کار همکاران آزمایشگاهی را سخت‌تر می کند تا افراد جامعه را با علم آزمایشگاه دامپزشکی بیشتر آشنا کنند.

به گفته «دکتر امیرحسین مشرفی» در حال حاضر فعالیت آزمایشگاه های دامپزشکی با توجه به شرایط فعلی اقتصادی و سودآوری آنها، هزینه های مصرفی سرویس و کالیبراسیون دستگاه ها، هزینه های پرسنلی و پرداخت اجاره مکان، بسیار اندک شده است.

وی در گفت‌وگو با حکیم مهر تصریح می کند: «پیشنهاد من این است که در بخش دامپزشکی نیز همانند پزشکی، ارزهای دولتی به منظور تهیه و تولید کیت ها و مواد مصرفی دامپزشکی اختصاص یابد تا هزینه های تمام شده آزمایشات را کاهش دهد تا نمونه های بیشتری به بخش خصوصی ارجاع یابد.»

حکیم مهر: ورودی چه سالی و کدام دانشکده هستید؟

ورودی سال 91 دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد واحد بابل هستم.

حکیم مهر: لطفا اشاره ای به سوابق علمی و اجرایی خود بفرمایید.

بنده موسس و مسئول فنی آزمایشگاه دامپزشکی در شهر بابل استان مازندران، پژوهشگر برتر استان و باشگاه پژوهشگران جوان، دانشجوی نمونه استان مازندران و واحد بابل در جشنواره دانشجویان نمونه و همچنین دانشجوی برتر علمی پژوهشی دانشکده دامپزشکی هستم. همچنین دارای تاییدیه علمی از بنیاد ملی نخبگان، برنده جایزه طرح شهید صیاد شیرازی بنیاد ملی نخبگان، عضو هیات اندیشه‌ورز نخبگانی کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران، داور مجلات بین المللی، عضو اصلی کمیته ناظر بر نشریات دانشگاهی واحد بابل و عضو هیات علمی انجمن علمی دامپزشکی واحد بابل هستم.

حکیم مهر: از نظر شما مهمترین مشکلات آزمایشگاه های دامپزشکی در کشور چیست؟

آزمایشگاه های دامپزشکی بازوی اصلی همکاران کلینسین هستند. خوشبختانه در استان مازندران همکاران کلینیسین علمی بسیاری در حوزه حیوانات خانگی داریم که در جهت درمان دقیق تر و اصولی از آزمایشگاه اختصاصی بهره می برند. در حال حاضر و در شرایط اقتصادی امروز، هزینه تاسیس آزمایشگاه و تجهیز کردن آن بسیار بالاست، لذا قبل از تاسیس، لازم است که مقرون به صرفه بودن آن در یک منطقه مورد سنجش قرار گیرد.

در حوزه آزمایشگاه دامپزشکی در کشور شناخت کمتری وجود دارد که این امر، کار همکاران آزمایشگاهی را سخت تر می کند تا افراد جامعه را با علم آزمایشگاه دامپزشکی بیشتر آشنا کنند. البته با گذشت زمان آزادی بیشتر شده و در آینده قطعا توسعه بیشتری خواهد یافت.

در حال حاضر فعالیت آزمایشگاه های دامپزشکی با توجه به شرایط فعلی اقتصادی و سودآوری آنها، هزینه های مصرفی سرویس و کالیبراسیون دستگاه ها، هزینه های پرسنلی و پرداخت اجاره مکان، بسیار اندک شده است.

حکیم مهر: چه راهکاری پیشنهاد می دهید؟

پیشنهاد من این است که در بخش دامپزشکی نیز همانند پزشکی، ارزهای دولتی به منظور تهیه و تولید کیت ها و مواد مصرفی دامپزشکی اختصاص یابد تا هزینه های تمام شده آزمایشات را کاهش دهد تا نمونه های بیشتری به بخش خصوصی ارجاع یابد.

همه پزشکان براساس نتایج آزمایش ها و پاراکلینیک، راهکارهای درمانی ارائه می دهند. در دامپزشکی نیز شرایط باید به همین گونه باشد و بنده امیدوارم که کاربرد آزمایشگاه در آینده بیش از امروز شود.

یکی دیگر از مشکلات آزمایشگاه های دامپزشکی این است که برخی آزمایشگاه های غیرمجاز از صنوف دیگر و از خانواده های غیر دامپزشک، بدون مجوز مشغول به فعالیت هستند. آزمایشگاه های دامپزشکی به شکل مستمر مورد نظارت و پایش قرار می گیرند، از مواد اولیه استاندارد استفاده می کنند و از پرسنل آموزش دیده بهره می برند اما آزمایشگاه های غیرمجاز این نظارت ها را ندارند و مسلما نتایج آنها نیز نمی تواند مورد تایید باشد، لذا بهتر است با نظارت های بیشتر از فعالیت های آنها جلوگیری شود.

حکیم مهر: از نظر شما مهمترین مشکلات سایر بخش های دامپزشکی چیست؟

بنده به عنوان جوان ترین عضو منتخب پنجمین دوره شورای نظام دامپزشکی استان مازندران پیشنهاد می کنم صدور مجوز و تمدید پروانه های همکاران تسهیل گردد که البته جزو برنامه های نظام دامپزشکی است.

با توجه به اینکه بخش خصوصی بازوی توانای سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی کشور در پیشگیری از بیماری های واگیردار و مشترک بین انسان و دام به حساب می آید، لازم است تعامل بیشتری بین بخش خصوصی و بخش دولتی ایجاد گردد.

حکیم مهر: چه راهکارهایی برای این حوزه پیشنهاد می دهید؟

انجام مکاتبات در جهت حمایت از پت شاپ های وابسته به مراکز درمانی و داروخانه های دامپزشکی یکی از راهکارهاست. از آنجا که حوزه تشخیص و درمان حیوانات خانگی امری تخصصی است، ملزومات حیوانات خانگی نیز از جمله تغذیه حیوانات و غذاهای درمانی، شامپوها و شوینده های بهداشتی و درمانی و... امری کاملا اختصاصی است که همکاران ما در مبحث اصول تغذیه معاینه و پرورش در دانشکده های دامپزشکی آموزش می بینند. در نتیجه به جهت داشتن حیوانات سالم و کاهش بیماری های مشترک در جامعه لازم است که همکاران ما با آرامش خاطر بیشتری خدمت رسانی در حوزه حیوانات خانگی را انجام دهند تا افراد سالم تری درجامعه داشته باشیم.

مورد دیگر آموزش های کاربردی بر اساس نیاز همکاران در حوزه مسئولین فنی حوزه درمانی و آزمایشگاهی است. استفاده بیشتر از ایده های نخبگان دامپزشکی در جهت حل معضلات استان یکی دیگر از راهکارهاست.

پیشنهاد بعدی بنده تشکیل کارگروه های تخصصی توسط اعضای اصلی و علی البدل شورای نظام دامپزشکی استان ها در جهت حل مشکلات همکاران و همچنین معرفی فرصت های شغلی جدید است.

حکیم مهر: به عنوان حرف آخر...

جا دارد از رئیس و اعضای دوره جدید شورای نظام دامپزشکی استان مازندران تشکر کنم که بسیار فعال و پویا هستند و با توجه به زمان اندک شروع به کار، قراردادهایی با مراکز رستورانی، رفاهی، اقامتی و فروشگاهی منعقد شده که خدمات و تخفیفات بسیار خوبی را به اعضای محترم نظام دامپزشکی ارائه می دهند. ان‌شاءالله با همراهی اعضای شورا برنامه های آتی شورا نیز اجرایی خواهند شد. 

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
0
1
تمدید رو من میفهمم
اما صدور مجوز رو واقعا متوجه نمیشم خودتون میگید سودآوری به شدت کاهش پیدا کرده بعد درخواست تسهیل صدور مجوز هم هستید؟!! باز تمدید منطقی بود حداقل
نظر شما
ادامه