کد خبر: ۷۸۶۳۶
تعداد نظرات: ۴ نظر

حکیم مهر: رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار در خصوص مخاطره‌ شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گاو شیری هشدار داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر برات الله زیدآبادی» اظهار کرد: با توجه به گسترش آنفلوانزی فوق حاد پرندگان در مناطق مختلف جهان و بروز این بیماری در حیوانات پستاندار مانند گاو شیری نشان می‌دهد که این ویروس جهش یافته است و همین موضوع نگرانی‌هایی را در جامعه بین‌المللی ایجاد کرده است.

وی بیان کرد: ویروس آنفلوانزا انواع مختلفی دارد؛ بعضی از آن‌ها فقط پرندگان را مبتلا می‌کند و برخی علاوه بر پرندگان سبب بیماری انسان هم می‌شوند. به این دلیل است که آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به عنوان بیماری مشترک بین انسان و دام شناخته شده است.

رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار ضمن اشاره به افزایش موارد بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گاوهای شیری، گفت: گاوهای بیمار ممکن است دارای علامت یا بدون علامت باشند ولی ویروس بیماری عمدتاً در شیر و بافت پستانی یافت می‌شود و دوره کمون بیماری بسته به روش مواجهه، دز ویروس و مرحله شیرواری از ۱۲ تا ۲۱ روز متغیر است.

 وی همچنین در مورد علائم بیماری آنفلوانزا در گاوهای شیری اظهار کرد: کاهش تولید شیر در سطح گله، کاهش مصرف خوراک همزمان با کاهش حرکات شکمبه و نشخوار، ترشحات شفاف‌بینی، ضعف، تب، دهیدراتاسیون و مدفوع چسبناک یا شل غیرطبیعی از علائم این بیماری است.

 زیدآبادی ادامه داد: شیر گاوهایی که به فرم شدید بیماری مبتلا هستند مانند آغوز، غلیظ‌تر بوده یا اصلاً شیر تولید نمی‌کنند. همچنین گاوهای مسن در اواسط شیردهی از گاوهای جوان و تازه‌زا یا تلیسه حساس‌تر هستند.

 رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار گفت: پاستوریزاسیون احتمالاً ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را در شیر غیرفعال می‌کند و مبارزه با این بیماری زمانی موفق است که تمام کسانی که با پرندگان و دام‌ها در ارتباط هستند (روستاییان، کارکنان مرغداری‌های صنعتی و سنتی، کارکنان کشتارگاه‌ها، و مصرف‌کنندگان و...) آگاهی خود را افزایش دهند. ضوابط بهداشتی را رعایت نمایند و با شبکه دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشند.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر اینکه ذرات ویروس شناسایی شده در شیر قادر به آلوده کردن انسان باشد وجود ندارد.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
1
2
کار صحیحی نکرده اند
ایشان مزجع اعلام نظر در این مورد نیستند ک صحیح نیست موجب ترس جامعه شویم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
1
2
شاید احتمالا سهوا اسم بیماری را با تب برفکی اشتباه گرفته
حالا چرا کاو شیری ..‌‌. عجب!
.....................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
1
2
ایشان بر اساس کدام منبع علمی اظهار نظر داشتن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰
0
0
شما مشکل مرغ و طیور را حل کن.
گاو شیری را ولش کن ...........
نظر شما
ادامه