کد خبر: ۷۸۶۵۵
تعداد نظرات: ۲۲ نظر
رئیس کارگروه علمی دامپزشکی وزارت علوم در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر مهدی قمصری» افزود: من فکر می‌کنم هسته اصلی آموزش دامپزشکی دکترای عمومی است که مهمترین مقطع تحصیلی است و همه سرمایه‌گذاری‌ها را باید با توجه به آن انجام دهیم تا فارغ‌التحصیلان باکیفیت تولید کنیم ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: رئیس کارگروه علمی دامپزشکی وزارت علوم و رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با حکیم مهر، با تاکید بر ضرورت بازنگری کلی در ساختار آموزشی دامپزشکی، می‌گوید: «این بازنگری باید از پایه که همان دوره کاردانی است، آغاز شود و دانشکده‌ها را به سمتی ببریم که دوره‌های کاردانی را بدون پسوند دامپزشکی داشته باشند، کمااینکه دوره کاردانی قدیمی‌ترین برنامه آموزشی است که در طول این سال‌ها هیچ‌گونه بازنگری در آن انجام نشده، در حالی که نیازهای حرفه‌ای آن در گذر زمان تغییر کرده است.»

«دکتر مهدی قمصری» با بیان اینکه هسته اصلی آموزش دامپزشکی دکترای عمومی است، تصریح می‌کند: «دکترای عمومی مهمترین مقطع تحصیلی است و همه سرمایه‌گذاری‌ها را باید با توجه به آن انجام دهیم تا فارغ‌التحصیلان باکیفیت تولید کنیم، چون در ادامه که دوره تخصصی می‌شود، کار گرایشی خواهد بود.»

حکیم مهر: آقای دکتر، منظور شما از تغییر دروس رشته‌های مختلف دامپزشکی که در جلسه شورای نظام به آن اشاره کرده بودید، چیست؟

نکته‌ای را که بنده در آن جلسه عرض کردم، در خصوص ضرورت بازنگری کلی در ساختار آموزشی دامپزشکی بود که در گروه دامپزشکی باید آن را از پایه که همان دوره کاردانی است، شروع کنیم. دوره کاردانی قدیمی‌ترین برنامه آموزشی است که در طول این سال‌ها هیچ‌گونه بازنگری در آن انجام نشده، در حالی که نیازهای حرفه‌ای آن در گذر زمان تغییر کرده است.

در حال حاضر در این زمینه دو دیدگاه مطرح است؛ یکی اینکه یک بازنگری در همین دوره کاردانی دامپزشکی با همین عنوان انجام دهیم. دیدگاه دوم اینکه دوره‌های کاردانی متعددی را بدون عنوان دامپزشکی داشته باشیم، مثلا بهداشتیار دام کوچک، بیمارستان‌های دام کوچک، بهداشتیار دام صنعتی، اسب، طیور و غیره.

مزیت این طرح این است که می‌تواند نیاز تخصصی شقوق مختلف حرفه‌ای را مرتفع کند، چون در حال حاضر بیمارستان‌های دام کوچک این نیاز را از طریق همکاران دامپزشک، دانشجویان دامپزشکی یا افراد فاقد مدرک که باید یکی دو سال در همان کلینیک آموزش ببینند، مرتفع می‌کنند، در صورتی که اگر ما افرادی را تربیت کنیم و این ظرفیت شغلی متناسب با فردی باشد که تحصیلات مرتبط را گذرانده است، شرایط بهتر خواهد بود.

از طرفی از نظر من دوره قدیمی دامپزشکی یک دوره فشرده دکترای عمومی است، یعنی واحدهای برنامه آموزشی نوعی تعارض منافع میان همین بزرگواران همکار کاردان و دامپزشکان ایجاد کرده است، چون آنها همه چیز را خواندند اما فقط در حد دو سال. شاید در گذشته‌های دور و با فقدان حضور دامپزشکان، نیازی در اقصی نقاط کشور وجود داشته اما الان با کثرت دانشکده‌ها و طیف وسیعی از همکاران دامپزشک، شاید نیازی که در گذشته بوده، دیگر مطرح نیست. لذا در این زمینه خاص یک نیاز کاملا تخصصی و حرفه‌ای به عنوان کاردان نیاز است. حتی ما می‌توانیم کاردان رادیولوژی داشته باشیم که بتواند در کلینیک‌ها حالت‌گماری‌ها را انجام دهد.

بعضی از کارها ممکن است خیلی عنوان نداشته باشند اما به لحاظ اقتصادی بسیار پرسود هستند. مثل افرادی که در حوزه اصلاح سم یا نعل‌بندی در اسب که واقعا یکی از ضرورت‌های پیشگیری از لنگش‌هاست، کار می‌کنند. یکی از عمده‌ترین خسارت‌ها در دام صنعتی بحث لنگش و ورم پستان و نازایی است. یکی از راه‌های پیشگیری و کاهش این ضرر اقتصادی، داشتن افراد دوره‌دیده و در تعداد زیاد است که به موقع بتوانند این کار را در دامپروری‌ها انجام دهند. ضمن اینکه در حال حاضر عده‌ای که حرفه‌ای نیستند، به شکل سنتی دوره‌هایی را برای خود گذراندند و این کار را در دامداری انجام می‌دهند که از یک طرف به لحاظ اقتصادی خیلی برای آنها خوب است و از طرف دیگر ممکن است برای آنها خسارت‌هایی را ایجاد کند. یعنی می‌توانیم این دوره‌های کاردانی را در حوزه‌های مختلف و بدون اینکه پسوند دامپزشکی عام داشته باشند، تعریف کنیم.

حکیم مهر: اما برخی مخالف این ایده هستند و می‌گویند که بهتر است دوره کاردانی دامپزشکی را به عنوان بهداشتیار به شکلی تعریف کنیم که سرفصل گذشته تغییر کند و متناسب با نیازها باشد.

در این خصوص چند مرتبه در گروه دامپزشکی بحث صورت گرفته و من در جلسه‌ای هم که در خدمت رؤسای محترم بودم، عنوان کردم که اگر ایده‌هایی هست، طرح شود. همچنین اگر توفیق پیدا کنم در جلسه‌ای با حضور رؤسای دانشکده‌های دامپزشکی نیز مطرح می‌کنم. البته این مسئله را برای دانشکده‌ها فرستادیم اما به غیر از یکی دو دانشکده، از دیگران خیلی بازخورد نگرفتیم. بنابراین اگر در دوره کاردانی بتوانیم این کار را انجام دهیم، طبیعتا بهتر است. کمااینکه الان یک کاردانی علوم آزمایشگاهی و یک کاردانی هم در حوزه‌های بالینی وجود دارد و می‌تواند ادامه پیدا کند.

مطلب بعدی اینکه به نظر من تنها دوره کارشناسی که ضرورت پیدا می‌کند، علوم آزمایشگاهی است و سایر دوره‌های کارشناسی که الان وجود دارد، نه ضرورتی دارد و نه اصلا صحیح است. مثلا دو سه مقطع کارشناسی تعریف شده و بعضی از دانشکده‌ها هم آن را اجرا می‌کنند که درست در تقابل با دامپزشکی قرار می‌گیرند، مثل بهداشت مواد غذایی و...؛ از آنجا که بیماری‌ها و پاتولوژی را کامل نمی‌خوانند، طبیعتا نمی‌توانند نقش بهداشتی و نظارتی خود را ایفا کنند. از طرفی خیلی از فرصت‌های شغلی از سوی آنها به علت پایین‌تر بودن مدرک تحصیلی آنها اشغال می‌شود. لذا دانشکده‌ها را باید به سمتی ببریم که دوره‌های کاردانی را داشته باشند و کارشناسی فقط علوم آزمایشگاهی را داشته باشیم، چون یک خط کاملا مستقل است. آن فردی که علوم آزمایشگاهی می‌خواند، باید بتواند مقطع ارشد خود را هم در یکی از رشته‌های انگل‌شناسی، آسیب‌شناسی، میکروب‌شناسی و... بخواند. یعنی مسیر تحصیلی باز است و اشتغال او هم در مسیر خود است. لذا باید بعد از دوره‌های کاردانی، بهداشتیاری دامپزشکی عمومی را تقویت کنیم و تغییراتی که عرض کردم، متناسب با نیازهای فعلی که خیلی نسبت به گذشته تغییر کرده، اعمال کنیم. در بعضی از دانشکده‌ها این کار را متناسب با مسائل منطقه‌ای خود انجام می‌دهند.

حکیم مهر: دانشگاه‌ها چقدر اختیار دارند که خودشان این کار را انجام دهند؟

دانشگاه‌های بزرگ که هیات موسس مستقل دارند، می‌‌توانند برنامه درسی را تغییر دهند، فقط باید آن را به اطلاع وزارت علوم برسانند. البته چهارچوب کلی که چه تعداد باید باشد و چقدر آنها بالینی و... باشد، وجود دارد و ثابت است. بنابراین به لحاظ جزئیات برنامه، یک آزادی عمل دارند که ضرورت دارد. من فکر می‌کنم هسته اصلی آموزش دامپزشکی دکترای عمومی است و همه جا هم همین است. مهمترین مقطع تحصیلی است و همه سرمایه‌گذاری‌ها را باید با توجه به آن انجام دهیم تا فارغ‌التحصیلان باکیفیت تولید کنیم، چون در ادامه که دوره تخصصی می‌شود، کار گرایشی خواهد بود. یک دامپزشک عمومی حسب قانون می‌تواند همه مسئولیت‌هایی را که قانون به دامپزشک اجازه داده، به عهده بگیرد و از قبل هم معلوم نیست که این فارغ‌التحصیل در زمینه بهداشت مواد غذایی، نظارت، بسته‌بندی، درمان و... وارد می‌شود، لذا باید این مقطع را به شکل کامل طی کند.

بنابراین دوره‌های تخصصی نیاز به بازنگری دارد که خوشبختانه هم وزارتخانه و هم دانشگاه‌ها این مساله را دنبال می‌کنند که هر پنج تا 10 سال، بازنگری‌هایی در خود رشته‌ها انجام گیرد. بیشتر بحث تغییرات کیفی مطرح است چون لاین تخصصی در آن رشته‌ها مشخص است و بیشترین زحمت برای بازنگری دوره عمومی است. چون از پایه که شروع می‌شود، تا کلینیک‌ها و... دیدگاه‌های بسیار متفاوتی وجود دارد. به همین خاطر برنامه‌های متفاوتی است و واقعا در همه جای دنیا این گونه است و حتی برنامه‌های دانشگاه‌های یک کشور هم متقاوت است؛ البته که بر اساس مزیت‌های منطقه‌‌‌‌ای و توانمندی‌های داخلی یک اصول کلی باید رعایت شود.

در کشورهایی که طرح‌ها با هم متفاوت است، در نهایت یک فیلتر تحت عنوان «امتحان ملی» دارند که همه فارغ‌التحصیل‌ها باید از آن رد شوند. طبیعتا در دوران تحصیل این تفاوت‌ها وجود دارد اما فارغ‌التحصیل باید از آن حداقل‌هایی که نظام حاکمیتی تعیین می‌کند، عبور کند تا گواهینامه دامپزشکی بگیرد. خیلی جاها این شرایط هست، یعنی تفاوت برنامه وجود دارد ولی در نهایت همه یک حداقل کیفیت را دارند و ما باید یک تفاوت‌هایی بیش از آن را ایجاد کنیم. این نکاتی است که در حوزه آموزش دامپزشکی مطرح است و امیدواریم بتوانیم به نتیجه برسیم.

حکیم مهر: این اقدام ماندگاری است و حضرتعالی هم در نقطه‌ای قرار گرفتید که می‌توانید آن را به سرانجام برسانید. به شخصه تا چه اندازه تلاش خواهید کرد؟

به هر شکل ایده‌های فردی وجود دارد اما تصمیم نهایی جمعی و مساله مهم اراده اجرا است. یعنی ممکن است یک برنامه‌ای را در وزارتخانه نهایی کنیم اما در گستره مراکز آموزش عالی کشور اعم از دولتی و غیردولتی، هم اراده اجرا و هم اهتمام به کیفیت اجرا مهم است. ممکن است برنامه‌ها خوب نوشته شود، کمااینکه الان هم به همین شکل است اما همه چیز به شرایط موجود وابسته است. بعضی جاها یک نگاه حداقلی اقتصادی و برخی هم یک نگاه حداکثری به این قصه می‌کنند. در حال حاضر نقش ما بیشتر ارائه یک برنامه تحت عنوان «آمایش آموزش دامپزشکی» است که امیدواریم خداوند توفیق بدهد.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۱:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
1
20
رشته کاردانی دامپزشکیو اکثرا دانشگاهها حذفش شده بطور کامل دیگه احتیاج نیست دامپزشکیوشو بردارین الان خیلی از دکترا بیکار هستن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
6
18
کل دامپزشکی حذف کنید
ناشناس
|
Canada
|
۰۷:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
4
15
پسوند دامپزشکی در علوم آزمایشگاهی را هم حذف کنید و مدرکش را هم باوزارت بهداشت هماهنگ کنید تا تایید کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
اون ....... که دیسلایک زده مشکلش چیه
از جون پیرادامپزشکی چی میخایین شماها؟ کارشون که ازشون گرفتین دیگه چی از جون پیرادامپزشکیا میخایین؟ حتی به مسول فنی رستوران با حقوق ماهی دوتومن هم رحم نکردین
کسی که میگه دکتر دامپزشک هستم و حتی از دوره دانشجویی اکانت مجازی اسم دکتر رو میزاره اگه کار عملی بلد بود جاش توی فارم و بیمارستان و مطب بود نه فروشگاه زنجیره ای و تکنسین آزمایشگاه سی بی سی دیف بزنه
بعضیا به چی مینازن بگن بدونیم ماهم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
عزیز من الان دانشکده پیرادامپزشکی همدان که جدیدا عنوان پیرا رو برداشت و دوره دکترای حرفه ای هم آورد ارشد ایمونولوژی دامپزشکی میگیره ولی داخل مدرک و کارت دانشجویی اسم دامپزشکی نمیاد
ولی در مدرک اسم منحوس وزارت علوم تحقیقات فناوری میاد که پیشاپیش شما و همه استعداد هات رو زیر سوال میبره
خیلی رشته هایی که هم وزارت علوم دارن هم بهداشت چارتش ۹۵ درصد شبیه هم و وزارت علومی ها بیشتر زحمت میکشند و حجم مطالب بالاتر
مثل شیمی دارویی
روانشناسی
بیوشیمی بالینی
قارچ شناسی
انگل شناسی
ویروس شناسی
ایمونولوژی
اما کارفرما حتی در کارت استاد باشی و مجرب بخاطر عنوان وزارت علوم مدرکت همیشه توی سرت میزنه و حق و حقوقت رو نمی‌ده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
اگر ناراحت بودید از اول نمی آمدید ، نه اینکه بیایید و بعد دبه کنید !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
ناشناس که نوشتی دبه میکنین اولا از یه دکتراااااااااااای حرفه ای ادبیات کوچه بازاری بعیده دوم خودت چرا داری خودتو می‌کشی که پی اچ دی وزارت بهداشتی بشی ؟ از اول میخوندی پزشک بشی چرا حالا سعی داری خودتو به پزشکی و وزارت بهداشت بچسبونی؟ درس میخوندی از اولش پزشکی قبول بشی طبیب بشی نه دامپزشک
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
2
8
........ گیرم که کاردانی و سایر رده‌ها را حذف کردید با لیسانس های سایر رشته ها مثل صنایع غذایی که در استخدام شرکت های غذایی در اولویت هستند میخواهید چکار بکنید مگر در پزشکی کاردانی و کارشناسی را حذف کرده اند که در دامپزشکی اینطور باشد هر کسی در جایگاه خودش کار می‌کنه ...................... همه عقب ماندگی های این رشته جدا بودن از وزارت بهداشت است
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
0
8
بهتره یه فکری در مورد میزان پذیرش دامپزشکی دانشگاه تهران کنید هر ورودی صد و پنجاه نفر به نظرتون منطقی هست آقای دکتر؟ .............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
8
5
دکتر دامپزشک بعد هفت سال درس خواندن برود در واحد بسته بندی و قطعه بندی و فروشگاه زنجیره ای و ... (اگر حضور داشته باشد) وبگاه ایجاد کثیفه ، مرتب و تمیز کن و...
دکتر باید کار درمانی کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
البته دکتری که بعد هفت سال درس خواندن کار درمانی بلد باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
5
2
در سرفصل دروس دکترا دامپزشکی، بجای واحدهای صنایع شیر و لبنیات و صنایع غذایی با منشا دامی،
واحد سونوگرافی و اصول بیهوشی و جراحی و اورژانس اضافه کنید.
واحد صنایع غذایی و شیر را در دورههای تخصص بهداشت مواد غذایی ارائه کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
0
6
.............. بله حالا مشکل رو از دامپزشکی منتقل کنید به رشته های جدید بدون پسوند دامپزشکی اما در حقیقت همان رشته های دامپزشکی با رنگ و لعاب جدید که به خیل بیکاران قبلی اضافه خواهند شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
1
5
دقیقا دارید اشتباه ترین مسیر رو میرید
چه در مورد کاردانی
چه در مورد حدف کارشناسی‌های دیگه
چه در مورد نگه داشتن کارشناسی علوم آزمایشگاهی!
........................ یه فکری به حال دانشکده‌های دامپزشکی اضافی کشور کنید که سیل دانشجوی مازاد رو وارد بازاری میکنن که دیگه وجود داره عوض کردن اسم رشته‌ها که جیزی رو عوض نمیکنه
ببینید چه بر سر دامپزشکی آمده که درخواست میکنن پسوند دامپزشکی رو بردارن
.......................
خیلی از دانشجویان دامپزشکی با اصلا با دید درست وارد دامپزشکی نمیشن اصلا نمیدونن دامپزشکی چی هست به این شوق میان که فردا بهشون بگن دکتر
بعد حالا در این اوضاع نابه‌سامان عوض کردن اسم رشته و کمی هم چارت در دانشکده‌های غیر استاندارد چه سودی داره؟؟؟
تازه بحث استاید رو که اصلا مطرح نکردم...
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
1
3
بی برنامه ترین رشته آموزشی
آش شله قلمکار
کارمند با مدرک کارشناس بازرس بهداشت گوشت برزیل ندیده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
0
5
بنده سی سال تو در دامپزشکی خدمت کرده ام نتیجه ای که گرفته ام این است که سازمان دامپزشکی نیاز به بازنگری در کل ساختار ورده وتشکیلات و مفهوم دارد بطوری که هرکس درجایگاه شغلی خودش قرارگیرد مثلا طرف کاردان است شغلش متناسب مدرک باشد چرا که بنده دیدم آنجا که دکتر نفر کم دارند کارشناس آزمایشگاه را با عنوان کارشناس می شناسند وبدون کوچکترین امتیازی بیگاری می کشند آنجا که تکنسین کم می اورند سایر رده ها می شناسند وبه مایه کوبی می فرستند خلاصه شما درطول خدمت یک ابلاغیه هم ندارید که حداقل بگویید سابقه فلان کار را دارید در زمینه مدارک دیگر غیر دامپزشک هم مشکل چندبرابر است مثلا طرف کارشناسی ساختمان خوانده با پارتی استخدام شده پست نبوده شده مسول کارگزینی یا امور عمومی یا معاونت اداری ویا طرح وبرنامه وهمه اینها دست بدست هم داده شده این روز ما یک مبلغ ناچیز بنام تسری می دهند اول اعتراض کردیم چرا سازمان ۱۰۰درصد می گیرند گفتند استانی می کنیم ببینیم چه گلی به سر می زنید چند سال درگیری درمیزان آن بین پرسنل اداری فنی داشتیم آخر اداری از فنی بیشتر گرفت بعد استانداری کشید بالا واخر گفتیم آقا غلط کردیم شما سازمانی ها هرچه خواستید بردارید ته آنرا به ما بدید لذا ملی شد دیدیم یک میلیون از استانی بیشتر پرداخت شد یا مثلا به حقوق اعتراض کردیم به عدم پرداخت سختی شرایط کار به ناچیز بودن حقوق بازنشستگی به مبلغ ماهی ۳۰۰هزار تومان اضافه کاری ماهانه الان هم به ترمیم حقوق سرتان رادرد نیاورم شاعر میگه هفت مرغ چاق را ژاندارم برد ما اندر پی یک جوجه ایم همه ادارات بالای ۵۰ میلیون درماه می گیرند ما برای اصول اولیه بودن یا نبودن باید چانه بزنیم جالب که بدانید هرسال در جشنواره شهید رجایی دستگاه برتر هستیم ودیگر هیچ...........
ناشناس
|
Czechia
|
۲۲:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
6
4
حذف شدن یا نشدن واژه دامپزشکی از این دوره ها هم تفاوت چندانی نمی کند زیرا که در نهایت باید در حیطه دامپزشکی فعالیت کنند. کارشناسی علوم آزمایشگاهی دامپزشکی هم به همین صورت.
اما نکته اصلی در این است که دامپزشکی هم در دیگر حیطه ها دخالت نکند. مثلا دکتر دامپزشک به کار دامپزشکی مشغول باشد و در حیطه های تخصصی پزشکی سرک نکشد. طبق همین منطق شما، چرا باید رشته های دامپزشکی اعم از دکترای حرفه ای یا لیسانس و یا فوق لیسانس های مرتبط با علوم آزمایشگاهی دامپزشکی در رشته های تخصصی پزشکی آزمون دهند و یا حتی پذیرفته شوند؟ بهتر نیست دامپزشکی به مسائل دامپزشکی بپردازند و پزشکی به مسائل خودش؟
اگر قرار بر تخصصی بودن و هدفمند بودن آموزش است، صادقانه تخصصی و هدفمند باشید.
کاردان ....‌‌‌
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
0
1
من کارشناس.......ام
دروغ بزرگی به نام پیرادامپزشکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
1
5
در چند جمله جمله خلاصه
واکسیناتور با دکتر دامپزشک
مسول فنی رستوران دکتر دامپزشک
کاردان آزمایشگاه دکتر دامپزشک
کارشناس بازرس کشتارگاه دکتر دامپزشک
فنی فنی قصابی و فروشگاه زنجیره ای دکتر دامپزشک
مسول فنی آزمایشگاه ،دکتر دامپزشک
کاردان دامپزشک
کارشناس علوم آزمایشگاهی دامپزشکی
کارشناس بهداشت و بازرسی گوشت
کارشناسی ارشد و پی اچ دی های دامپزشکی دقیقا حیطه و شغل تعریف شده قانونی چیه؟ فروشنده پت شاپ ؟ پذیرش و منشی؟ پرورش دهنده و فروشنده سگ و گربع؟
وقتی از پیش همه شغل ها رو تقدیم دکتر دامپزشک کردین ،پیرادامپزشکی که یه دروغ بزرگ هست تعطیل کنین
از همه مسخره تر داخل دفترچه لیسانس به ارشد وزارت علوم
رشته پیشگیری بیماری های دامی که نوشته این فوق لیسانس مخصوص افرادی هست که دکترای دامپزشکی دارن! واقعا با عقل سالم در تضاد هست چرا باید کسی بعد دوره دکتری عمومی بره کنکور فوق لیسانس بده بره پیشگیری بیماری های دامی
فلسفه این رشته مسخره چیه؟
کی گفته کاردان نمیگیرند ؟ دانشگاه آزاد در ۲۵ شهر هر ترم بیشتر از ۷۰ دانشجوی بدون آزمون
علمی کاربردی شامل فدراسیون سوارکاری تهران و تخم مرغ تلاونگ دانشجوی کاردان دامپزشک و کاردان علوم آزمایشگاهی دامپزشکی میگیرن بدون آزمون
جهاد کشاورزی در خیلی شهرها مثل خرم آباد و شیراز بدون آزمون کاردان دامپزشک دانشجو می‌گرفت
میخایین وزارت بهداشتی بشین ؟ بسم الله در وزارت بهداشت چهار نفر پی اچ دی علوم پایه ،در رشته های مختلف علوم آزمایشگاهی پزشکی با هم مشارکتی مجوز آزمایشگاه دارند یا یه نفر متخصص پاتولوژی در دامپزشکی هم اینگونه عمل کتین ،از حجم دیسلایک و کامنت مخالف پی می‌بریم شما هدفتون وزارت بهداشتی شدن و حل مشکلات این خانواده نیست باید یه کاردان برای شارژ کارت نظام برای دوسال بیشتر از یک میلیون تومان پول بده بعد هیچ کاری برایش وجود ندارد! جالبه موقع شماره نظام و پرداخت پول میشیم خانواده دامپزشکی در بقیه موارد نیستیم؟
کارناوال جدید دامپزشکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
0
6
بنظر میاد رشته های سرکاری و بدون شغل جدیدی
مثل کارشناسی پرستاری دامپزشکی
کاردانی و کارشناسی رادیولوژی دامپزشکی
کاردانی و کارشناسی بهداشت دهان و دندان دامپزشکی به تقلید از کشورهای دیگر به منظور ایجاد رقابت کاذب و نشاط کاذب میان بچه های کنکور سراسری در راه هست از ما گفتن بود حالا می‌بینید
مجید
|
Germany
|
۲۰:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
0
3
نمیدونم چرا هر وقت بحثی پیرامون دامپزشکی میشه ما به جون هم میافتیم، بخش خصوصی و دولتی،کاردان و دکتر همه بخشی از ساختار دامپزشکی کشور هستند. اختلاف بین ما فقط باعث عقب ماندگی خودمون میشه. من دکتر دامپزشک هستم ولی سی سال سابقه کاری دارم، در بحث کاردانی شکی نیست که نیاز به بازنگری داره ولی اولین قدم تغییر نگرش سازمانهای دامپزشکی و نظام در مورد توانمندیهای این عزیزان هستش. اینکه کسی دهها واحد ویروس و باکتری و بهداشت مواد غذایی میخونه ولی در نهایت سازمان دامپزشکی فقط بعنوان واکسیناتور اونهم زیر نظر یک مرکز و با تعرفه های بسیار پایین قبولش داره ، جای تامل داره. ما صدها کارخانه خوراک با ظرفیت پایین، و فروشگاههای پروتئینی و... داریم که استخدام دکتر براشون مقرون بصرفه نیست و قراردادهای صوری میبندند ولی کاردانهای بسیار توانمندی داریم که میتونند ناظر بهداشتی اونها باشند. شکی نیست تربیت کاردان بصورت تعدادی محدود و در حد نیاز کشور بصورت تخصصی در زمینه نطارت بهداشتی، تغذیه، بیمارستانهای تخصصی مثل پت، اسب یا طیور و... بسیار فکر خوبیه ولی اگر بدون برنامه باشه باعث بیکاری و سرخوردگی این عزیزان و هدررفت سرمایه های کشور میشه.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۴:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
جناب دکتر واقعا اولین بار هست که شخصی میبینم با مدرک دکترای حرفه ای و اینقدر با شخصیت ،با اصالت و متانت
دکتر جان اگه خاطرتون باشه شاید تا سال ۸۴ دکترها مطب داشتن و داروخانه و ازمایشگاه
و کاردان ها می‌تونستن مرکز واکسیناسیون یا داروخانه داشته باشن ،دخالتی در درمان نداشتن
الان اومدن برای دکترای دامپزشکی بیکار که هرساله هزاران فارغ‌التحصیل داریم شغل درست کردن چطوری؟ اونا اکثرا چیزی بلد نبودن اومدن شغلی که حق کاردان بود دادن به دکتر
قوانین قدیمی
رشته های الکی این وضع هیچ وقت درست نمیشه
نظر شما
ادامه