کد خبر: ۷۸۷۴۵
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
در پی تصمیم کشتارگاه‌های برزیل:
تعدادی از کشتارگاه‌های برزیل که مورد تایید سازمان دامپزشکی می‌باشند، عمر ماندگاری محصولات خود را بر اساس دستورالعمل و شرایط، با احتساب ۶ ماه حاشیه امن، از ۱۲ ماه به ۱۸ ماه افزایش داده‌اند ...

حکیم مهر: تعدادی از کشتارگاه‌های برزیل که مورد تایید سازمان دامپزشکی ایران بوده و به خیلی از کشورهای مهم مثل اتحادیه اروپا، روسیه، چین و... محصولات خود را صادر می‌کنند، بررسی عمر ماندگاری گوشت‌های منجمد وارداتی را با احتساب ۶ ماه حاشیه امن، از ۱۲ ماه به ۱۸ ماه افزایش داده‌اند البته در کشورمان این میزان به ۱۵ ماه رسید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از برنا، کنجاله سویا همانند ذرت از جمله نهاده‌های مهم و غیرقابل‌جایگزین در جیره غذایی دام و طیور کشور جهت تولید محصولات پروتئینی از جمله گوشت مرغ، تخم‌مرغ و شیر است.

در سال ۱۴۰۲ به استناد برآورد‌های صورت‌گرفته توسط حوزه‌های تخصصی تولید، حدود ۴ هزار و ۵۵۰  تن بدون احتساب ذخایر راهبردی کشور نیاز به نهاده مذکور وجود دارد که این حجم از نیاز، از محل تبدیل دانه وارداتی و تولید داخل و همچنین قسمتی هم از طریق واردات مستقیم کنجاله سویا تامین می‌شود.

میزان واردات نهاده‌های پایه تولید محصولات پروتئینی از جمله گوشت مرغ و تخم‌مرغ، در ۶ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲ مجموعاً ۹۶۶/۶ هزار تن است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (مجموعاً ۱۸/۵ هزار تن) ٣٩ درصد افزایش داشته است.

در مورد نهاده‌های دامی مشمول دریافت ارز یارانه‌ای (تالار اول)، به‌محض ورود کالا به کشور و جهت تسریع در ترخیص کالا، با اولویت کالا‌های رسوبی در بنادر، فرایند معرفی برای تخصیص ارز توسط این معاونت انجام می‌شود.

همچنین به‌منظور جلوگیری از ایجاد هرگونه اخلال در فرایند ترخیص کالا و جلوگیری از رسوب نامتعارف نهاده‌ها در بنادر، شرایط ترخیص صددرصدی کالا بدون الزام به ارائه اعلامیه تأمین ارز، به گمرک ابلاغ شده است؛ بنابراین وزارت جهاد به دلیل اهمیت دسترسی به نهاده‌های موردنیاز دام و طیور کشور، با عنایت به‌تمامی محدودیت‌های متأثر از تحریم‌های ظالمانه (اعم از محدودیت‌های تأمین ارز، داشتن ارز مرغوب و انتقال ارز و…) تلاش دارد فرایند ترخیص نهاده‌ها را تسهیل کند.

شایان‌ذکر است ترخیص نهاده‌های دامی اعم از ذرت، جو، کنجاله سویا و دانه‌های روغنی صرفاً با مجوز وزارت جهاد کشاورزی از گمرک قابل ترخیص است.

فرایند مربوطه به صورتی عملیاتی شده که ابتدا محموله‌ها روی سامانه بازارگاه نهاده‌های کشاورزی «در راستای اجرای ضوابط اختصاصی نهاده‌ها و کالا‌های اساسی موضوع ماده (٢) دستورالعمل تبصره (۴) ماده (١٨) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و جلوگیری از تخلفات عرضه خارج شبکه» عرضه و پس از آن مجوز ترخیص برای گمرک جمهوری اسلامی ایران ارسال می‌شود.

با عنایت به موارد فوق‌الذکر یکی از مسئولیت‌های خطیر وزارت جهاد از ابتدای سال ۱۴۰۲، برنامه‌ریزی و حمایت همه‌جانبه از تولید محصولات کشاورزی و غذایی و توجه به زنجیره ارزش در تولیدات دامی است. تنظیم بازار نهاده‌های دامی و محصولات پروتئینی نیازمند وجود ابزار مناسب متصل و تحت مدیریت کامل به خود است؛ بنابراین با فرض تمامی چالش‌ها و همچنین افزایش قیمت جهانی، تأمین نهاده‌های دامی (جو، ذرت و کنجاله) باتوجه‌به پیش‌بینی‌ها، تاکنون کمبود وجود نداشته و برنامه تأمین نهاده‌ها، مطابق پیش‌بینی‌های تولید و اعلام نیاز توسط معاونت‌های تخصصی وزارتخانه جهاد کشاورزی در دستور کار دفتر بازرگانی داخلی محصولات کشاورزی جهت برنامه‌ریزی تأمین قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، خبری که مبنی بر کاهش واردات و توزیع خوراک دام و طیور بین تولیدکنندگان در برخی رسانه‌ها منتشر شده بود کذب بوده و حقیقت ندارد.

ترخیص ۲۰۰ تن گوشت برزیلی پس از یک سال از گمرک سلامت آن را به خطر انداخته است

سازمان دامپزشکی ضمن تأیید سلامت گوشت‌های وارداتی اعلام کرده است، سال گذشته حدود ۱۲۱ تن گوشت منجمد وارد کشور شد و سازمان دامپزشکی از آن نمونه‌برداری کرد و پس از آزمایش‌های متعدد سلامت آن را تأیید کرد.

بعد از یکسال و به دلیل مشکلاتی که شرکت‌ واردکننده با گمرک داشت، بالاخره دستور ترخیص آنها داده شد. سازمان دامپزشکی نیز مجددا نمونه برداری و آزمایش‌های لازم را انجام داد و بنابراین می‌توان گفت هیچ مشکلی وجود ندارد و گوشت‌ها سالم هستند.

همچنین گواهی حمل گوشت‌ها توسط سازمان دامپزشکی صادرشده و این موضوع نیز به شرکت واردکننده اعلام‌شده است. بنابراین گوشت‌ها سالم و قابل‌مصرف است و طی مدت این‌یک سال هم بر اساس استانداردهای لازم نگهداری شده‌اند و هیچ نوع افت کیفیت و سلامت ندارند، اما بیشتر این گوشت‌ها وارد صنعت برای مصرف در کارخانه‌های فرآورده‌های گوشتی (سوسیس و کالباس) می‌شوند.

گوشت منجمد وارداتی از برزیل همان گوشتی است که برای کشورهای مختلف دنیا با عمر ماندگاری ۲۴ ماهه تولید و ارسال می‌شود اما کشور ما از مدت‌ها پیش، با توجه به شرایط خاص حمل نگهداری و توزیع گوشت، آن را با عمر ماندگاری ۱۲ ماهه وارد می‌کرد.

با توجه به وضعیت رو به بهبود شرایط زنجیره سرد در کشور و بر اساس بررسی آزمایشگاهی که در مدت ۲ دهه گذشته روی گوشت‌های منجمد وارداتی از تمام کشتارگاه‌های برزیل انجام و نتایج آنها بررسی و ارزیابی شده، تعدادی از کشتارگاه‌های برزیل که مورد تایید سازمان دامپزشکی بوده و به خیلی از کشورهای مهم مثل اتحادیه اروپا، روسیه، چین و... محصولات خود را صادر می‌کنند، بررسی عمر ماندگاری را براساس دستورالعمل و شرایط، با احتساب ۶ ماه حاشیه امن، از ۱۲ ماه به ۱۸ ماه افزایش داده‌اند. در نتیجه این بحث که پیش از این ۱۲ ماه بود و تا ۲۵ درصد سقف داشت، به حدود ۱۵ ماه رسید.

 

انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
2
4
کاهش یافت یا افزایش؟
گوشتهای برزیلی موجود در بازار ایران ۱۸ ماهه هستند!
پس به ۱۵ ماه کاهش یافته
نه افزایش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
12 ماه تاریخ داشتند
الان شد 15ماه
سینا
| Kenya |
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
گوشت برزیلی تاریخ مصرفش 12 ماهه است. معلومه تا حالا گوشت برزیلی از نزدیک ندیدی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
من گوشت برزیلی دیدم و ۱۸ ماهه هست. شماره تلفن را بنویس تا تصویر تاریخ انقضای ۱۸ ماهه را برات بفرستم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
اقاسینا
شما برو نگاه کن. خبر نداری که ۱۸ ماه هست. سما گوشت برزیلی را دو ساله که ندیدی
نقیبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
ماندگاری گوشت قرمز منجمد در حالت عادی بدون هیچ افزودنی و نگهدارنده اسیدی یا قلیایی، بین ۴ تا حداکثر ۱۲ ماه است
با توجه به اینکه شرایط نگهداری و توزیع این گوشتهای منجمد در فروشگاه‌های ایران استاندارد نیست و معمولا در یخچالهای معمولی نگهداری میشن نه ۱۸- مسلما عمر ماندگاریش کاهش پیدا می‌کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
0
2
پس چرا گوشتهای ارسالی به ایران ۱۸ ماهه هستند؟ یعنی ۶ ماه اضافه زده بودند؟ حالا در موارد تاریخ گذشته شدن ۲۵ درصد هم اضافه میشد!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
حق با شماست تو ایران همه چی سیاسی هست نه علمی حتی مسایل بهداشتی
البته تقصیر کسی هم نیس همه چی دستوری زیاد و کم میشه
دقیقا مثل حرائم بهداشتی که بصورت دستوری و بدون پایه علمی به صفر کاهش پیدا کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
0
3
در حقیقت 12 ماهه بودند آقایون زدند 18 ماهه. حالا تقش درامده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
0
2
............. شرکت های واردکننده گوشت در وزارت جهادکشاورزی و سازمان تعیین تکلیف می‌کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
0
1
با سلام. از حکیم مهر بعید است که خبر را بدون ذکر منبع انتشار دهد.!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
0
4
الان که ۱۸ ماه تاریخ زدند! سازمان جوابی دهد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
1
2
یکی از عوامل مهم در بحران صنعت دامپروری همین واردکنندگان گوشت هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
کاملا درسته
نظر شما
ادامه